Blodtyper

Aes20

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Hei.
Jeg er gravid for første gang og var hos legen i dag. Fikk da beskjed at jeg var rhesus negative, og at hvis jeg er gravid med en som er rhesus positive så kan jeg lage antistoffer mot dette barnet og at det kan være veldig sykt når det kommer til verden. Fikk ikke så mye informasjon av legen som jeg ønsket.
Noen som har peiling/erfaring med dette? Livredd for at det skal skje noe...

Sjekk blodtypen til faren til barnet.

Jeg og far er like, så da vil barnet få lik som oss, men om far er ulik min og barnet får far sin blodtype kan det være skadelig. Tror det er noe sånt... ?

Leger er ofte dårlige på å forklare!

Jeg har også rhesus minus. Mannen min er heldigvis også det, og ettersom det er et ressesivt (ikke dominant) gen fikk også sønnen vår det. Det er sjelden noe fare for førstegangsfødende ettersom du først danner antistoffer etter fødsel (ikke slik at man alltid gjør det). Sirkulasjonssystemet deres er atskilt når fosteret ligger i magen din. Du kommer i tillegg til å ta blodprøver hos legen jevnlig ettersom du har rhesus minus. Tror dette går fint :)

Last edited:
Måtte søke opp om det stemte helt sikkert at det jeg skrev om førstegangsgravide, og det gjorde det. Jeg fant også dette:
"Risikoen for at en rhesus negativ kvinne skal utvikle antistoffer mot et rhesus positivt foster (denne prosessen kalles en immunisering) etter en fødsel er ca. 2%".
Liten sannsynlighet med andre ord:)

Last edited:
Hei, du trenger nok ikke bekymre deg! Jeg er Rh negativ og samboeren min er Rh positiv. Da jeg fikk mitt første barn (Rh positiv) lærte jeg at det som først og fremst er risikoen ved dette, er at dersom barnet blir Rh positiv, så kan kroppen din lage antistoffer mot dette *etter* fødselen, og det kan være farlig neste gang du blir gravid. Men så lenge fødestedet ditt vet om dette, så setter de en sprøyte kort tid etter fødselen som forhindrer at det skjer. Og blodtype sjekkes hos alle gravide. Dette er en kjent problemstilling som sykehuset er obs på.

Jeg tror vi har samme problem, skal sjekke opp dette på 12 ukerskontrollen tenker jeg. Kjenner noen som har vært i denne situasjonen med 2 fødsler og har 2 friske barn :-)

Hei, jeg er også reh negativ, ingenting å beskymre seg for. Har to barn fra før som er friske og raske. Det som skjer er att du får en sprøyte i hofta etter du har født for å kunne bli gravid igjen

Begge barna mine var reh positiv , så jeg ble fulgt opp, du får god hjelp, spør helsesøster eller lege så får du gode svar

Åå tusen takk for gode svar alle sammen :D Da har jeg ingenting å bekymre meg over før eventuelt neste svangerskap, og at jeg får en sprøyte etter jeg har født for å bli gravid igjen. Tusen takk igjen :)

Jeg er født som barn nr 4 av en rehsus negativ mor. Hun fikk ikke sprøyten etter første barnet, selv om de visste at det var et problem. Det endte med utallige blodoverføringer mens jeg fortsatt lå i magen og hasgekeisersnitt nesten 2 måneder før termin.

Nå har de heldigvis mer kompetanse på området og du skal ikke bekymre deg for at du ikke får sprøyten:-)

Oi da, det var rart at hun ikke fikk den sprøyta når de visste at det var et problem da :o Og så kjip slutt på svangerskapet da.. Men godt at det gikk bra.
Ja takk og lov for at de har mer kompetanse og at jeg får den sprøyta. Skal si ifra til jordmor når jeg skal dit. Snakke litt med hun om det og sånt.

Ja, det kan være greit å prate om det :-)

Back
Topp