blodtype

litlå

Gift med forumet
har noen peiling på blodtyper? jeg har visst 0 Rh D... er det normal blodtype eller?? har liksom bare hørt om rhesus pluss og minus... [&:][8|]

Det står det på mitt skjema og.. Ane ikkje ka det betyr.. Men eg tror eg e rh positiv..

I ABO-systemet finnes blodtypene 0, A, B og AB
Hos den norske befolkningen har blodtypene denne fordelingen:
A 49 %
O 39 %
B   8 %
AB   4 %

RhD positiv (Rhesus D +), dette betyr at blodcellene dine har det såkalte Rhesus D-antigenet på overflaten, dette er den mest vanlige Rhesus typen (85 %; har denne). Denne blodtypen kan ikke føre til problemer i svangerskap, det er kun hvis mor er Rhesus negativ at man må være påpasselig.

Håper dette er forståelig[:)]

hm akkorat ja.. jo det forteller jo litt mer enn hva jeg visste.. [:D] ingen fare med andre ord[:D]

jeg har blodtype B pos.

ORIGINAL: litlå

har noen peiling på blodtyper? jeg har visst 0 Rh D... er det normal blodtype eller?? har liksom bare hørt om rhesus pluss og minus... [&:][8|]

Heisann..jeg har peiling [:)]

Først svar på spm ditt: Ja, du har en normal blodtype [:D]

I Norge bruker vi AB0- og Rhesus-systemet (pluss en del andre, men ikke tenk så mye på det[;)])

Du kan ha blodtype A, B, AB eller 0. Dersom du har blodtype A, har du antistoffer mot blodtype B (anti-B). Har du blodtype B, har du antistoffer mot A (anti-A). Har du 0, har du både anti-A og anti-B...mens har du AB har du ingen antistoffer. 
Dette er viktig å vite dersom du skulle trenge blodoverføring...du kan ikke gi en som har f.eks. blodtype 0..A, B eller AB-blod pga at kroppen vil reagere på blodet du får tilført pga antistoffene.

Disse naturlige antistoffene er av en slik type (IgM-antistoffer) at de er for store til å passere morkaka, og over i fosteret (utgjør ingen fare for barnet). Skulle du derimot fått "feil" blodoverføring før du ble gravid kan du ha dannet antistoffer av typen IgG...disse er så små at de kan passere over morkaka til barnet, og vil kunne gå til angrep på barnets blodceller og ødelegge disse. 

Blant hvite mennesker er fordelingen av blodtyper ca slik:

Blodtype 0 - 44%
Blodtype A - 42%
Blodtype B - 10%         
Blodtype AB - 4%

(Ps. Dette er på verdensbasis! Her i trøndelag f.eks. er det mest vanlig med blodtype B...så det varierer med hvor i verden/landet du bor)

Når det gjelder Rhesus-systemet, er dette (enkelt forklart) slik:

Når en skal finne ut om en person er Rhesus (Rh) positiv (+) eller negativ (-), sjekker en om personen har D-antigenet. Dersom personen har dette er en Rh+, har en det ikke er en Rh-.  Er man Rh+ vil man ikke kunne danne antistoffer mot D-antigenet, men er man Rh- kan man kunne utvikle slike antistoffer (vil da bli av typen IgG, som kan gå over morkaka).

Dersom barnets mor er Rh- og barnets far er Rh+, vil barnet kunnet bli Rh+. Mor vil da kunne dannet antistoffer mot barnets blod, fordi noe av barnets blod kommer over i mors blodbane i løpet av svangerskapet, og i noe større doser under fødselen...og kunne føre til HDN (hemolytic disease newborn) hos barnet. (Betyr at barnets blodceller blir ødelagt fordi mors antistoffer går til "angrep" på barnets blodceller).

(Dette vil KUN kunne skje dersom mor er Rh- og far er Rh +. Er mor Rh+ og far Rh + eller Rh-, eller begge foreldre Rh- har det ikke noe å si)

For å unngå at dette skjer behandles mor med Rh-antistoffer. I pensumboka mi står det at det gies til Rh- kvinner i løpet av 28 sv.skapsuke (er en engelsk bok, vet ikke om det stemmer heelt med norske rutiner) og igjen innen 72 timer etter fødsel av et Rh+ barn.

Disse Rh-antistoffene som tilføres mor, "kaster seg over" de Rh+ blodcellene som evt skulle komme fra barnet over i mor...dermed danner ikke mor slike antistoffer selv. Skulle mor da bli gravid på nytt med et Rh + barn, vil ikke mor ha slike antistoffer som vil kunne "angripe" barnet.

Dette ble langt..håper det var forståelig (hvis ikke er det bare å spørre). Kunne snakket timesvis om dette [;)]

Jeg har rhesus negativ. Dvs. at at man sjekker  etter antistoffer i uke 30 eller noe.. Og etter fødselen får man en sprøyte. Denne sprøyten skal gjøre så man ikke danner antistoffer under neste graviditet. Denne sprøyten settes også etter abort.

Back
Topp