Blodtype

Ch8

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Hei! Har dere målt blodtype, og evt. i hvilken uke? Fastlegen har ikke nevnt noenting av dette til meg. Jeg er 18+5 i dag. Jeg tok blodprøver hos fastlegen før uke 12 (husker ikke helt), men ingen prøve for å sjekke blodtype. Jm har dog reagert (negativt) på fastlegen min hittil, så jeg går kun til jm.
 
Du skal ha tatt blodtype alt egentlig ja. Jeg tok det i uke 7, og resultatet fra dette har jordmor bedt meg om å ha liggende sammen med gravidkortet mitt, da føden helst vil ha utskrifta, ikke bare ett kryss i skjema.
 
  • Liker
Reactions: Ch8
Jeg fikk heller ikke blodtyping ved første legetime rundt uke 8, da han sa dette var for tidlig. Skal ta den i morgen i stedet, da er jeg 16+5
 
  • Liker
Reactions: Ch8
Jeg fikk heller ikke blodtyping ved første legetime rundt uke 8, da han sa dette var for tidlig. Skal ta den i morgen i stedet, da er jeg 16+5
For tidlig? Det er jo ikke for tidlig for blodtyping, for den endrer seg jo ikke gjennom svangerskapet. Eventuelt så kan det være for tidlig å se fosterets blodtype, men det trenger man ikke med mindre man er kjent rh neg.
 
  • Liker
Reactions: Ch8
Eg tok blodprøve osv i veke 5, jordmora mi sa eg ikkje trengte å ta ny. Ho skreiv bare opp blodtypen min på gravidsjemaet :)
 
  • Liker
Reactions: Ch8
De sjekket for blodtype samtidig som de andre blodprøvene på første kontroll.
 
  • Liker
Reactions: Ch8
Sjekket dette på første kontroll
 
  • Liker
Reactions: Ch8
Tok blodprøve i uke 12 eller 13, skal til legen igjen imorgen og få fylt ut prøvesvarene da. Har jeg jernmangel feks får jeg begynne på det nå :happy:
 
  • Liker
Reactions: Ch8
Sto på prøvesvarene mine etter blodprøven i uke 12, men jeg er blodgiver så de hadde det også registrert :)
 
  • Liker
Reactions: Ch8
For tidlig? Det er jo ikke for tidlig for blodtyping, for den endrer seg jo ikke gjennom svangerskapet. Eventuelt så kan det være for tidlig å se fosterets blodtype, men det trenger man ikke med mindre man er kjent rh neg.

Dette stod på legeforeningen sin side:

antistoffscreening. Denne blodprøven skal ikke tas før uke 12 da man ikke med sikkerhet kan utelukke immunisering hvis prøven tas for tidlig. Alloantistoff hos gravide blir semikvantitert.

Det er kanskje forskjellig fra lege til lege hva man velger å gjøre. Men vet sykehuset har egne retningslinjer for når man må ta blodtyping for at den skal være gyldig. Forrige svangerskap tok jeg blodprøven allerede i uke 9, og det gikk helt fint.. Jeg er rh positv.
 
Last edited:
For tidlig? Det er jo ikke for tidlig for blodtyping, for den endrer seg jo ikke gjennom svangerskapet. Eventuelt så kan det være for tidlig å se fosterets blodtype, men det trenger man ikke med mindre man er kjent rh neg.
Men jeg syns personlig det var irriterende og uforståelig at jeg ikke fikk tatt alle blodprøvene i uke 8, da blodtypen tross alt ikke endrer seg gjennom livet… og jeg er rh+. Kanskje jeg bare har en utdatert lege? Samtidig kjenner jeg flere som har fått samme beskjed, så ikke vet jeg :confused013
 
Dette stod på legeforeningen sin side:

antistoffscreening. Denne blodprøven skal ikke tas før uke 12 da man ikke med sikkerhet kan utelukke immunisering hvis prøven tas for tidlig. Alloantistoff hos gravide blir semikvantitert.

Det er kanskje forskjellig fra lege til lege hva man velger å gjøre. Men vet sykehuset har egne retningslinjer for når man må ta blodtyping for at den skal være gyldig. Forrige svangerskap tok jeg blodprøven allerede i uke 9, og det gikk helt fint.. Jeg er rh positv.
Antistoffskcreening og blodtyping er ikke det samme så derav min forvirring når du spurte om blodtyping :happy: blodtypen din er den samme gjennom hele livet og endrer seg ikke. Irregulære antistoffer derimot kan dukke opp i forbindelse med svangerskap eller blodoverføring.
 
Antistoffskcreening og blodtyping er ikke det samme så derav min forvirring når du spurte om blodtyping :happy: blodtypen din er den samme gjennom hele livet og endrer seg ikke. Irregulære antistoffer derimot kan dukke opp i forbindelse med svangerskap eller blodoverføring.
Da skjønner jeg deg :happy: I mitt tilfelle tar de blodprøven for ABO, RHD-tyding og antistoffscreening på samme tid… for å unngå mange kompliserte ord forkortet jeg det til «blodtyping» for alt har jo med blodet å gjøre, og slik jeg forstår det tar jo alle de samme blodprøvene. Men skjønner godt at ordet «blodtyping» var utydelig formulert av meg, da selve blodtypen ikke endrer seg gjennom livet. Det ser ut til at de fleste tar disse prøvene før uke 12, selv om retningslinjene i følge legen min sier noe annet. Det er akkurat det jeg ikke helt forstår..
 
De sjekker blodtype samtidig som de tar andre blodprøver i uke 12. Det er ingen hensikt å ta det tidligere da du ikke skal gjøre noe før i uke 24 dersom du er rhesus negativ.
Jeg er rhesus negativ og har en sønn som er rhesus pluss og har derfor vært gjennom dette før. I uke 24 blir det tatt en blodprøve for å sjekke hvilken blodtype fosteret har, om fosteret er rhesus pluss får du ei sprøyte i svangerskapet (mener å huske det var uke 28 sist). De tapper blod fra navlestrengen etter fødsel for å dobbeltsjekke at blodtype på babyen stemmer og så får du ei sprøyte til ca et døgn etter fødsel. Det er for at du ikke skal danne antistoffer mot rhesus pluss blod hvis babyens blod skal komme til å blande seg med ditt, men dette er svært sjelden skjer som jeg har skjønt :) Blodprøvesvaret med hvilken blodtype du har skal sendes i posten til deg og legges sammen med helsekortet som du tar med på sykehuset ved fødsel, hvis ikke du har fått det ville jeg ringt legekontoret og fått det tilsendt
 
Men jeg syns personlig det var irriterende og uforståelig at jeg ikke fikk tatt alle blodprøvene i uke 8, da blodtypen tross alt ikke endrer seg gjennom livet… og jeg er rh+. Kanskje jeg bare har en utdatert lege? Samtidig kjenner jeg flere som har fått samme beskjed, så ikke vet jeg :confused013
Behøver vell ikke blodtyping på baby om du er rhesus+? Dette er en oppfølgning for oss som er rhesus- mtp komplikasjoner videre i svangerskapet, tror jeg.
 
Back
Topp