Blodtype

Sasty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2016
Novembergull 2017
MayDay2021
Var på et improvisert svangerskapskurs i dag. Ble en blanding av kontroll og informasjon om fødsel hos en veldig koselig privat jordmor (som nå har ruinert økonomien vår ytterligere :-P) men så så hun på blodprøvesvarene mine og så på meg og sa "ja da vet du at du skal ta blodprøve nå i uke 32 da?" Totalt uforstående viste hun meg blodtypen: A negativ som da vil si at jeg må testes for antistoffer. Syns det er så rart at hverken legen jeg tok blodprøve hos eller jm jeg er hos til vanlig har nevnt dette! Og tenker litt på hva som kunne skjedd hvis vi ikke tilfeldigvis dro på den timen... trodde det var en veldog vanlig ting å være oppmerksom på? Er det noen andre her som har måttet testes for antistoff før? Og som evt har fått utslag på det og vet hva de gjør av tiltak? :-)

Er du rhesus negativ må du ta antistoffprøver ja, merkelig at ingen har nevnt det.

Jeg har B+ så jeg slipper å tenke på antostoffer. De fleste av oss er jo +, men for dem som er - og har en + mann er det potensielt problemer, da kan man få en + baby

Jeg er rhesus negativ, og fikk beskjed i uke 8 om å ta ny prøve senere i svangerskapet bare:p jeg visste jo om dette etter forrige fødsel, at jeg måtte ta flere prøver ved neste svangerskap. Skal vel innom legen i løpet av uka for å sjekke. Ytterst sjelden kroppen lager antistoffer hvertfall:) men jeg er usikker på hva de gjør om man faktisk får sånne antistoffer.. Eneste jeg vet er at de sjekker blodtypen til baby rett etter fødsel, og hvis den ikke er negativ så får du en sprøyte (virker som vaksine) for et evt neste svangerskap. Jeg fikk dette etter forrige svangerskap, da vesla var + :)

Er negativ her også. Legen min fikk det med seg, men glemte å følge det opp (!!!) så jeg måtte minne henne på det selv om ikke jeg skulle ha ny blodprøve kanskje? Flaks at jordmor sa fra til meg så det ble gjort.... så har hatt litt "forsinket" oppfølging av det i forhold til planen, men ingen antistoff her, så alt ok så langt :)

Jeg fikk tatt de blodprøver jeg skulle forrige svangerskap. Og sprøyte etter fødselen.
Men da jeg sa til legen forrige uke om jeg ikke skulle ta blodprøve for å sjekke antistoffer, sa hun at det var ny prosedyre nå. Trengte ikke det - var vist ikke så farlig lengre. Spurte ikke mer, og stoler på at det et riktig.

Er selv 0+, så trenger ikke tenke på det, men jordmor dobbelsjekka at jeg var 0+da jeg var på time i går:-P For å forsikre seg at jeg ikke trengte å ta ekstra blodprøve;-)

Tatt i uke 12, uke 32 (ikkje fått svar ennå) og må ta i uke 36. Gjorde akkurat det samma me storesøster. Fekk sprøyta ette fødsel då hu va positiv.

Kjenne ei som har påvist antistoff som får tett oppfølging av sjukehuset pga det, hu blir satt i gang i uke 37, då anser de babyen som ferdig og ønske ikkje at hu ska gå lenger enn nødvendig. Så e du rhesus negativ så ska du ha oppfølging.

Hva hvis mor er + og far - da, blir det satt i gang tiltak etter fødselen da..?? Jeg har jo ingen anelse om hvilken blodtype gubben har (han hadde ikke peiling selv heller):-P

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...orlikelighet-i-svangerskapet-2668.html?page=1

Denne er vel og merke fra 2014, men om det var kommet nye retningslinjer i år skulle NHI vist om det

Det skulle helsenorge også https://helsenorge.no/gravid/undersokelser-og-prover-ved-svangerskapskontroller

Viser prøven at du er rhesus negativ, tas det nye blodprøver i uke 32 og 36

Her snakker vi om seriøse informasjonskanaler om nasjonale retningslinjer, så disse bør være oppdaterte
Jeg er ingen ekspert. Men jeg kan jo ikke annet enn å stole på legen min. Spør ved neste kontroll igjen.
Har ikke fulgt kontrollene i de ukene heller. Har hatt i uke 12, 25, 31. Men skal på kontroll uke 35.

Hva hvis mor er + og far - da, blir det satt i gang tiltak etter fødselen da..?? Jeg har jo ingen anelse om hvilken blodtype gubben har (han hadde ikke peiling selv heller):p

Nei, om mor er + er det ikke fare for at hun utvikler antistoffer, så vidt jeg har skjønt.

Jeg er ingen ekspert. Men jeg kan jo ikke annet enn å stole på legen min. Spør ved neste kontroll igjen.
Har ikke fulgt kontrollene i de ukene heller. Har hatt i uke 12, 25, 31. Men skal på kontroll uke 35.

Ja, altså, ukene for kontroll er jo litt sånn at de kan avvike av ulike årsaker selv om dette er standarden. Men ta det opp. Går du bare til lege eller kan du evt spørre jm?

(Jeg stoler ikke ukritisk på legen min, dersom denne går mot rådende nasjonale retningslinjer, den jeg har nå er oppdatert og grei, men jeg har stått på mitt ovenfor en lege som ikke gjorde det tidligere)

Syns det er rart at de ikke lenger skal ta prøve av en - når konsekvensene er så store hvis mor produserer antistoff... men jeg tar det opp med jm når jeg skal på kontroll neste uke. :-) blodprøvene drar jeg på sykehuset og tar i dag. Håper det går seg i orden og at babyen har det bra og får være i magen min til den er klar for å komme ut :-)

Ja, altså, ukene for kontroll er jo litt sånn at de kan avvike av ulike årsaker selv om dette er standarden. Men ta det opp. Går du bare til lege eller kan du evt spørre jm?

(Jeg stoler ikke ukritisk på legen min, dersom denne går mot rådende nasjonale retningslinjer, den jeg har nå er oppdatert og grei, men jeg har stått på mitt ovenfor en lege som ikke gjorde det tidligere)
Går bare til lege. Sant det! Det var bare at det kom så bastant det utsagnet. Men jeg hører en ekstra gang neste gang. Leger vurderer jo litt forskjellig ser jeg.
Jeg hadde feks utslag på sukker, men slipper unna sånn sukkerbelastningtest. Men ser at flere her inne har måttet ta det etter bare ett utslag. Selv er jeg ikke så bekymret fordi jeg var frisk (foruten hyperemesis og bekkenløsning) sist svangerskap. Men det er jo sikker lurt å være litt kritisk i blant. I alle fall hvis man kjenner det strider i mot det en selv har oppfattet som viktig.

Var og tok blodprøver på sykehuset i dag. Så da er det jo bare å vente og se. Men jeg leste det at ved rhezus negativ så vil ikke kroppen lage immunstoffer ved første svangerskap, men får jeg en positiv baby nå vil jeg ved et neste svangerskap med en positiv baby produsere immunstoffer mot babyen og derfor får man sprøyte :-) uansett er det fint å være på den sikre siden

Back
Topp