Blodtype - rhesus negativ

Lille91

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Marshmallows2021
Skuddårsspirene 2024
Bahh, fikk beskjed i skranken på legekontoret om at jeg var en rhesus negativ..: så startet jeg og google, og skjønte jo at det ikke var det beste :( Så nå er jeg jo kjempe bekymret da, og håpet kanskje noen andre hadde noen beroligene historier og fortelle?

Jeg er rhesus negativ, har to barn fra før av.. har aldri vært noen problemer der, fått sprøyte etter fødselen med begge to :) nå får man den sprøyta i uke 28? Om barnet er positiv og etter fødselen Det har du sikkert tatt blodprøve for å finne utav :)
Jeg har allerede fått sprøyten pga blødninger i svangerskapet, de ville være på den sikker siden så jeg ikke danner antistoffer mot den lille i magen.

Jeg har aldri googlet det, og har aldri vært beskymret pga det, da det ikke har virket som det har vært noe å beskymre seg for. :) viktigeste er at man får den sprøyta så man ikke danner antistoffer mot babyen neste gang man er gravid :) og nåværende baby :)

Min mor er RH negativ og har 4 barn uten problemer. Min søster er det og har fått 2 barn uten noen problemer.
Somregel er det ikke noe farlig, og de vil følge deg opp å prøve å gjøre sånn at du ikke får antistoffer. Så jeg ville ikke ha bekymret meg om jeg var deg.

Har også ei venninne som har 3 barn der hun produserte litt antistoffer med de 2 siste, eneste hun måtte gjøre ekstra var å få ultralyd hver 4 uke for å se at alt var som det skulle.. [emoji4] hun fødte 2 friske barn [emoji4]

Jeg er også R- og venter nummer 4 :) Er ikke bekymra, men husker jeg også ble litt redd da jeg fikk vite det med førstemann.

Når en venter sitt første barn er sjansen veldig liten for å utvikle antistoffer (dette fordi barnets blod ikke kommer i kontakt med ditt blod før fødselen). Barnet blir blodtypet når det blir født og skulle det være R+ får du en Anti-D sprøyte innen 48 (tror jeg det var) timer, som forhindrer at du vil begynne å utvikle atistoffer og dermed at du ved et senere svangerskap kan angrpe barrnets blodceller. Sprøyte fikk jeg etter jenta mi ble født (barrn nummer to). Guttene mine er begge R- .

Nå har det også kommet nye retningslinjer der de tar blodtype av deg i uke 24 (ser etter antistoffer, noe de også gjorde før) og finner ut om barnet er R- eller+. Er barnet R+ vil du få en profylakse-sprøyte i uke 28 som en ekstra sikkerhet for at du ikke skal utvikle antistoffer :) Så dette går kjempefint for de aller, aller fleste! Så det er bare å senke skuldrene og glede deg over å være gravid :)

Tusen takk for alle beroligende ord! Dere er fantastiske og ha :-)

Jeg er Rh negativ og fant det ut forrige tirsdag. ble også veldig bekymret etter å ha googlet dette. Men både legen, jordmor sier at det ikke er noe problem så da velger jeg å stole på det :) :)

Som de fleste skriver her skal det ikke være noe problem å være Rh(D) negativ i dag. Du vil få en profylakse slik at du ikke danner anti-D. Hvis du skulle være uheldig og likevel danne antistoffer er det ikke før ved neste barn du trenger mer oppfølging. Hilsen bioingeniør som har jobbet med dette i blodbanken :)

Det er ikke et problem å være rh negativ så lenge man vet om det og det blir fulgt opp :) og det gjør de jo :)

Samme her som HaRemamma. Har en datter fra før og fikk sprøyte etter fødsel. Litt mer oppfølging mtp kontroll har jeg forstått, men har ikke uroet meg noe videre for det..

Som de fleste skriver her skal det ikke være noe problem å være Rh(D) negativ i dag. Du vil få en profylakse slik at du ikke danner anti-D. Hvis du skulle være uheldig og likevel danne antistoffer er det ikke før ved neste barn du trenger mer oppfølging. Hilsen bioingeniør som har jobbet med dette i blodbanken :)
Ingen regel uten unntak [emoji41]

Back
Topp