blodtype a minus?

Guest
Fikk i dag igjen papirene for blodprøven jeg tok for en stund siden. Legen ga meg bare papirene og jeg gikk. Da jeg kom hjem så jeg det stod at blodtypen min var a minus... Snakket med mamma og ho begynte å nevne noe om en sprøyte, men så sa ho ikke noe mer å la på.. Hva betyr dette for meg og ungen ? Er da 19 uker på vei nå og har lest litt og der står det noe om at man må ta ekstra blodprøver... Noen her som kan gi meg noe svar ? 
 
Hei! Alle gravide tar en blodprøve når de er gravid, for å finne ut hvilken blodgruppe de er, og om de er rhesus positive eller negative.En er enten A,B,0 eller AB - rhesus positiv eller negativ. Når du er rhesus negativ, betyr det for deg at du trenger å ta 2 ekstra antistoffkontroller i svangerskapet - uke 32 og 36. Det er for å være sikker på at der ikke har kommet antistoffer inn i din blodbane, som igjen kan påvirke babyen. Etter fødsel, vil der tas navlestrengsblod av barnet, som sendes til samme undersøkelse. Er barnet ditt rhesus negativt, trenger hverken du eller barnet noe sprøyte. Er barnet positivt, trenger du en sprøyte innen 72 timer etter fødsel, for å motvirke at antistoffer dannes. Det er ingen stor sak, og hindrer at der vil dannes antistoffer i et evt nytt svangerskap.Håper at det svarer på spørsmålet ditt!
Lykke til videre!
Mvh jordmor Grethe
 
legen min tar bare etterprøve i uke 32, bør man ta i uke 36 og?
 
Ja du skal egentlig ha 2 antistoffprøver i slutten av svangerskapet, så det ville jeg spurt om en gang til ;)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp