Blodtrykksfall?

Hjerteskatten

Elsker forumet
Julibarna 2019
Hei!

Jeg opplever mye ubehag når jeg står/går for tiden, særlig om jeg står i ro. Da føler meg meg svimmel og dårlig og får behov for å sitte meg ned.

Leser om blodtrykksfall/lavt blodtrykk og lurer på om det kan være en sammenheng. Men så har ikke jeg lavt blodtrykk. På alle kontrollene har det ligget på rundt 80/130. Jeg er 34 år, andregangsgravid og 15 uker på vei. Kan også nevne at jeg har diabetes.

Hva tror du? Kan likevel blodtrykket falle såpass at det fører til svimmelhet når en står i ro over tid? Eller er det mest sannsynligvis en annen årsak til svimmelheten?
 
Hei!

Selv om blodtrykket ditt er normalt kan du få blodtrykk fall, så kan høres ut som det.
Det er en god del som opplever dette i perioder av svangerskapet, og kan oppleves veldig ubehagelig. At blodtrykk faller er i utgangspunktet ikke farlig. Merker du det kommer sett deg ned eller legg deg ned. Går det ikke over eller vedvarer etter du har lagt deg ned bør du vurdere å ta kontakt med lege. Det er da også viktig å sørge for stabilt blodsukker og rikelig ved inntak av væske.

Håper svaret var litt til hjelp. Ta opp temaet hos legen eller jordmoren din på neste kontroll også for å utelukke evt andre årsaker.

Ha en riktig fin kveld vidre!
 
Back
Topp