Blodtrykksfall?

Dutchy

Glad i forumet
Har sett det hos pasienter på jobb, man aldri opplevt det selv. Jo, siden eg er 14 år blir eg svimmel når eg reiser meg for tidlig, men ikkje noko spesielt, det går over i 5 sekunder. I dag derimot.

Ungene på skulen og bhg og mannen heime så vi hadde til quality time ;). Sov rett etterpå og våkna bratt kl 11 da eg kom på at ungene måtte jo til skulen, eg var helt fjern og mannen lo av meg. Men, kledde på meg, og oppe skulle eg gi vatn til hunden, stå på kjøkkenet og ble plutselig så svimmel og dårlig, svetta som en gris, holde på med å besvime. Mannen låg meg på sofaen og det tok seg en god halv time før det gje seg, ble kvalm og.

Har aldri hatt dette i forrige svangerskap.. Rart? Tips taes i mot!

Veldig vanlig! Jeg hadde ikke så mye av det i forrige svangerskap, men desto mer nå ... Det som hjelper er å være uthvilt (lett, ja, hehe), spise og drikke godt gjennom hele dagen, jeg må liksom spise før jeg rekker å bli sulten.

Hørtes ekkelt ut. Har ikke så mange tips å komme med, jeg har mye av den lette typen blodtrykksfall hvor det svartner i noen sekunder, men aldri så ille at jeg har falt om..

Svimmelheten her har jeg følt har vært det verste. Heldigvis ikke til de grader at det er sekunder til det svartner. Men nok til at det innimellom er veldig vanskelig å skjule. Det eneste som har hjulpet her er å drikke nok vann og spise regelmessig. Ofte og små måltider, er det som har reddet meg fra svimmelhet og kvalme.

Har slitt med blodtrykksfall tidligere, svimt av i dusjen osv. Min daværende lege la meg inn på sykehus, de fant ingenting. Så klistret de på meg en 24-timers EKG, fant ingenting.
I mitt tilfelle var det nok at jeg ble alt for varm, alt for fort. Blodårene utvider seg plutselig og tada, lyset slukkes. Mitt beste tips (og legen sitt) er å tenke over hva du gjør. Bruk tid på å reise deg om du har lagt/sittet lenge, ta lunkne dusjer og spis salt lakris eller "rå" lakris. Etter jeg begynte med dette har jeg ikke svimt av og mine svarte øyeblikk kommer nesten aldri :) Ta det gjerne opp med din lege neste gang du er der. lykke til <3

Hadde det masse sist, har litt nå, men har hatt litt før jeg ble gravid også, så tror jeg bare er sånn

Jeg slet med dette hele svangerskapet, svimte av på toget et par ganger og fikk helt angst for å ta toget:( har ingen plager med dette utenom svangerskapet:)

Back
Topp