Blodtrykksfall

Sofia85

Glad i forumet
Aprillykke 2016
I dag opplevde jeg det jeg tror er blodtrykksfall. Jeg sto og pratet med en kollega og ble akutt svimmel. Begynte å kaldsvette overalt, mistet hørselen, det "prikket" og svartnet foran øynene og følte meg skikkelig uvel. Holdt på å besvime, men fikk bøyd meg ned på huk til det ga seg. Noen som har opplevd det samme? Hva kan man gjøre for å unngå dette? Var ganske ekkelt og litt skummelt. Har nettopp tatt prøver hos jm og jernnivå var ok, blodtrykk 100/60 (tok disse prøvene for et par uker siden). Er 13+3.

Jeg har opplevd slike blodtrykksfall relativt hyppig i svangerskapet sålangt. Det er fryktelig ubehagelig og litt skummelt når det skjer "på feil sted, til feil tid". Har dessverre ingen gode råd annet enn å spise jevnt og trutt, drikkr mye vann, og å ikke stå oppreist i lange perioder om gangen!

Har dette dessverre relativt ofte jeg og (noe plaget når jeg ikke er gravid også).

Når det skjer er bare å sige ned å vente på bedre tider, ikke stå og håp på at det går over.... Ikke stå/sitt helt stille lenge av gangen, og reis deg forsiktig.

Me too, men sjeldnere nå for tiden heldigvis :-) jeg hadde plutselig litt lavt jern, men føler meg ikke slapp eller noe sånn. Sjekke med legen?

Har det samme :/ legen mente det var viktig og drikke mye. Og det er normalt dessverre. Som nevnt over ikkje stå oppreist lenge. Og om du må stå er det bedre og bevege seg en og stå stille . Og reis deg sakte når du skal opp fra sitte /ligge stillinger . Målte mitt blodtrykk til 105/69 sist kontroll. Men er blodtrykksfallene som er problemet :/

Aldri hatt blodtrykksfall før og tviler på at det er diabetes, men kan jo be legen ta en ekstra prøve. Takk for tips alle sammen, så krysser jeg fingrene for at det ikke neste gang skjer f.eks i butikken :P

har hatt d ved forrige svangerskap. men var til legen idag og hadde blt på 115/69 og hun syntes det var lavt, og sa jeg måtte være flink til å drikke. så tror det er lurt å drikke mye ved lavt blt :)

Back
Topp