Blodtrykksfall

• Trådstarter Trådstarter ?
  • Opprettet Opprettet

?

Andre møte med forumet
Hei alle sammen
Jeg hadde en litt ekkel opplevelse inatt. Da jeg hadde vært en tur på do og var på vei tilbake til soverommet besvimte jeg plutselig, alt ble svart og jeg falt på gulvet. Etterpå kaldsvettet jeg helt til jeg fikk pustet meg tilbake til normaltilstand igjen. Jeg antar at dette kan være et blodtrykksfall. Er det flere som har opplevd dette? og hva gjorde dere? Jeg tenker at jeg må ringe legen på mandag og få sjekket blodtrykket og gjør alt i sakte film idag :)

Så ekkelt:S

Har aldri besvimt (verken gravid eller ellers), men hadde en periode der jeg slet skikkelig når jeg hadde reist meg opp og gått noen steg. Flere ganger daglig måtte jeg stoppe opp og støtte meg en stund før jeg kunne går videre og alt rundt meg ble lyst og skurret. Gikk heldigvis over for ei uke siden.

Jeg besvimte aldri da jeg var gravid sist gang, men jeg hadde noen nesten-opplevelser. Men da jeg var hos legen igjen var blodtrykket helt fint. Så jeg mener at de sa noe om at det kan klemme på noen nerver (?) i ryggen, som gjør at man svimer av, men det kan være det er senere i svangerskapet når babyen er større. Ellers er det vel ganske vanlig at noen gjør under graviditeten har jeg hørt, kanskje du har jernmangel og ustabilt blodtrykk?

Nei, det har ikke skjedd mens jeg har vært gravid. Men har besvimt eller hatt et slags anfall en gang. Men jeg har veldig lavt blodtrykk nå (92/42), så er litt svimmel innimellom. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det heller, annet enn å drikke farris. Og det er jeg ikke så glad i... Men hos legen sjekker de blodtrykket ditt i en fei. Håper det går bra og at du holder deg på beina:)

Sniker inn jeg... 
Det du beskriver er akkurat det jeg sliter med.. Men så er det konstanter at jeg har lavt blodtrykk og ting som kan utløse det for meg er bl.a.:  reiser meg for brått fra liggende stilling (må på dårlige dager går fra liggende til sittende til krokete til stående også små skritt av gangen - noe jeg ofte glemmer), at jeg ha drukket for lite vann, stress (en stor faktor), lite søvn (sammenhengende søvn),. 
Dessverre er lavt blodtrykk ikke noe som de fleste leger behandler og jeg ofte opplevd at jeg blir møtt med det arrogante svaret "Det er ikke noe farlig bare ubehagelig".

Noen tipser om at man kan spise lakris, drikke mye vann, farris, og salt mat.

Visst lavt blodtrykk ikke er noe du er kjent med ville jeg bare snakket med legen min og sjekket siden det er greit å vite visst man har det. (er jo som regel en del ting man kan bli bevisste ved, som gjør ting enklere)

Uansett Lykke til og Håper du ikke sliter med det :D

Besvimte 1 gang med førstemann og 2 ganger med andremann - hver gang klarte jeg å "sige" sammen på underlaget uten å skade meg altså.. Føttene ble helt numme, og jeg hørte bare sterk susing i ørene og fikk "tunnelsyn" samt ble meget svimmel.. Så jeg er så fornøyd med å ikke ha opplevd det enda da.. Men det skjedde i uke 10-11 ca... Så jeg er forberedt på det.. Hadde BT på 88/46 på jobb her en ettermiddag..  Men jeg nevnte det for legen ved første kontroll her på fredag, han sa bare "ta det  litt rolig" - ikke reis deg opp for fort osv - da sa jeg.. Joda, jeg vet jo dette - men når en pasient f.eks faller i korridoren, så er det ikke tid til det...! Han måtte le selv også da;-P

Til nå har det bare svartnet litt for meg når jeg har reist meg innimellom, sånn at jeg har måttet støtte meg og vente en stund, men i dag da jeg var ute og gikk inne på en utstilling fikk jeg plutselig et lite blodtrykksfall, og det svartnet for øynene og suste for ørene, og jeg ble kvalm. Fikk satt meg ned, og etter en stund var jeg like fin igjen, heldigvis. Men ekkelt mens det pågår!

Hei jenter
Jeg var rimelig slapp resten av dagen og ble litt bekymret, er førstegangsfødende. Så jeg dro på legevakten hvor de tok blodtrykk, blodprosent og en haug med andre prøver og de var bra alle sammen. Men legen villle legge meg inn siden jeg hadde blitt borte, alt ble svart, en stund. Da jeg var hjemme hos mine foreldre dro vi til legevakten i Bærum, men jeg bor egentlig i Oslo og sogner til Ullevål. Da de fant ut  at jeg ikke hørte til hos de ble de litt mer reserverte ifht. til å legge meg inn og ville sende meg til ullevål og jeg fikk heller ikke ultralyd da jeg ikke var en risikopasient, gynekologen mente at ungen ikke ville bli skadet av noe sånt, og jeg heller ikke sognet til Bærum. Da ble jeg mtovillig og spurte om jeg kunne overnatte hos mine foreldre(mannen var borte i helgen) og at de kunne passe litt ekstra på meg. Det gikk fint, jeg er nemlig ikke så glad i sykehus. Og hvis jeg ville ha en ultralyd kunen jeg visst bare kontakte ullevål. Har noen av dere fått en ekstra ultralyd på grunn av noe sånt? og hvor skal jeg ringe? Er roligere etter at alle tester var bra, men hadde vært deilig med en visuell bekreftelse på at alt virkelig er i orden med den lille i magen.

Fikk tidlig UL med 2.mann, da jeg hadde en styrtblødning i uke 8.. Men ikke pga syncope (besvimelse), skjønner du blir bekymret - men jeg tenker den lille har det superbra!! Bare vi mødrene som får gjennomgå av og tilemoticon

jeg hadde eller tror jeg hadd blodtrykksfall......
jeg satt under rapport på arbeid da jeg plutselig så rommet gikk irundt, og jeg ble kjempe kvalm, og det nesten svartnet for meg,mn så kom det seg igjen....
men jeg sjekket ikke opp d da jeg kom meg så fort igjen :)

Back
Topp