Blodtrykk

tosnarttre

Andre møte med forumet
Hei

Har vært hos legen på kontroll i dag. Alt så veldig flott ut, men da han målte blodtrykket mitt var det 120/40, hørtes ikke det litt rart ut? Det må jo nesten ikke være gang i systemet her???????? Han sa blodtrykket var veldig fint, men det høres litt feil ut for meg? Noen som kan kommentere dette??

Undertrykket (40) ditt er lavt, overtrykket (120) ditt er veldig fint! Sist jeg målte blodtrykket mitt til legen, så lå det på 105/70. Mener jeg har hørt at "friske" kvinner har et blodtrykk på rundt 120/80.   

Han holdt sikkert på i fem minutter og målte på dette blodtrykket. og det var ganske klomsete... Så jeg lurer på om det er blitt målt feil???

Det skal jo gå kjapt å måle blodtrykket.. merkelig.. kanskje det er feilmålt. Du kan jo ringe legekontoret ditt for å høre nærmere. Kjipt når ting blir klumsete og når legen tar litt lett på ting. 

Det hørtes ut som et lavt undertrykk. Det vanlig er 120/80, og varierer vselvfølgelig mye fra person til person. Synes det var rart at han sa det var helt fint. Kanskje han har målt feil. Føler du deg svimmel etc. til tider?

Nei, ikke noe svimmel. bare veldig trøtt, men sover nok litt lite og jobber full dag. Så det tror jeg bare er naturlig...

kva som er vanleg er jo så individuelt,,eg ligg på ein 110 over 60-70 td...men det høres lavt ut da...

Ja har vel slått meg til ro med at han har gjort en feil... legene kan jo gjøre feil de og!

Tror ikke det var digitalt...

Jeg tror også at dette må være feil. Å ha 40 i undertrykk er rimelig lavt, og tror neppe legen ville ment at det var bra. Og du føler deg ikke svimmel og slapp , sånn mer enn vanlig liksom? Tror jeg bare hadde ringt han og hørt en gang til jeg for han skrev det sikkert inn på dataen. For tror nok alt er helt fint med deg! [;)] Klem

Jeg hadde undertrykk på 59, og det synes legen var lavt for å være meg... Har måttet begynne på jerntabletter, og er mye svimmel og opplever å nesten besvime en til to ganger om dagen.... Men vi er forskjellige da..

mitt blodtrykk har de siste gangene lagt på 130/70...

Hvor høyt blodtrykket er til vanlig (når man ikke er gravid) har også sammenheng med alder. Eldre damer (som meg [:D]) har gjerne høyere blodtrykk en spreke 20-åringer. Mitt vanlige hviletrykk ligger på 75. Nå hadde det sunket til 70, som er helt normalt da gravide får lavere blodtrykk. Da jeg var i 20-årene hadde jeg et hviletrykk på rundt 55-60. Var i kjempegod fysisk form da, ikke at den er så dårlig nå da hi hi hi[;)].

Undertrykk på 40 tror jeg nok var målt for lavt ja. Kanskje han brukte feil mansjett? Er du veldig tynn rundt overarmen? Bruker en for stor mansjett under målingen blir blodtrykket for lavt og motsatt. Bruker en for liten mansjett viser målingen feilaktig høyt blodtrykk.

Har ikke så god greie på dette her selv, men snakket med en sykepleier i går og hun mente at jeg ikke hadde sett så frisk og fin ut hvis det var riktig målt. Jeg slår meg til ro med at alt er i skjønneste orden

Back
Topp