Blodtrykk

Baby_2022_2023

Andre møte med forumet
Hei!
Var på kontroll hos jordmor i går, og er nå 36+1. har hele tiden ligget på under 110/70 i blodtrykk, og nå hadde det på bare noen dager steget til 125/84. Har blodtrykksmåler hjemme, og fikk beskjed om å følge med på det. Målt det flere ganger i dag til 120/90.
Er dette innafor, eller burde jeg kontakte føden eller lege i mrg? Jordmor i kommunen er kun tilgjengelig en dag i uken, så får ikke kontaktet henne og spurt før neste uke, og vil ikke ringe ned føden unødvendig.. har ingen andre tegn på svangerskapsforgiftning, annet enn at kvalmen har kommet tilbake..
 
Hei!
Jeg ville nok sett det litt an, testet flere ganger. På kvelden kan blodtrykket øke litt, og dette er jo litt i grense-land, så hvis det fortsetter å øke ville jeg ringt føden :)
 
Hei!
Var på kontroll hos jordmor i går, og er nå 36+1. har hele tiden ligget på under 110/70 i blodtrykk, og nå hadde det på bare noen dager steget til 125/84. Har blodtrykksmåler hjemme, og fikk beskjed om å følge med på det. Målt det flere ganger i dag til 120/90.
Er dette innafor, eller burde jeg kontakte føden eller lege i mrg? Jordmor i kommunen er kun tilgjengelig en dag i uken, så får ikke kontaktet henne og spurt før neste uke, og vil ikke ringe ned føden unødvendig.. har ingen andre tegn på svangerskapsforgiftning, annet enn at kvalmen har kommet tilbake..
Det er litt høyt, men ikke voldsomt høyt. Som Cowgirl sier, prøv å følge med og test flere ganger. Drikke vann og unngå salt kan hjelpe noe.
 
Det er ett «fint» blodtrykk så langt ute i svangerskapet. Det er normalt at det stiger noe på slutten. Når en er gravid så starter en ikke med behandling før blodtrykket er 150/100. Mens normalt er det 140/90. Om du jevnt får målinger over 140/90 ville jeg tatt kontakt med jordmor/fastlege for en ekstra vurdering. Får du over 150/100 (selv om du har slappet av i 15min på forhånd så hadde jeg ringt føden). Har hatt høyt blodtrykk i begge mine svangerskap.
 
Jeg ville ha ringt føden eller lege. De sier ALLTID at det er bedre å ringe en ekstra gang enn å bekymre seg.
 
Back
Topp