Blodtrykk

Sigrid

Andre møte med forumet
Hei! har ett lite ''problem''. Var i en bilulykke på samme tid som jeg fant ut jeg var gravid. Kraftig kræsj i 90/kmt. Ble derfor sjekket med EKG. Denne begynte å pipe veldig, og alarmen gikk, har derfor blitt LIVREDD for å måle blodtrykk/puls. Sliter med dette hos jordmor, og hun gjør det hele enda værre med å snakke om blodtrykksmedisin etc. Jeg VET det ikke er noe galt med blodtrykket mitt! hos jordmor er det 143/98, og hos fastlegen min som jeg har gått til i 2 år og kjenner godt er det alltid helt fint, ligger på 117/74 hver eneste gang.

Jordmor nekter høre på meg da jeg sier at dette er pga jeg er nervøs.. Er redd for å møte på slike som henne på sykehuset, har nemlig hatt 1 hjemmefødsel tidligere og er ikke sikker på hvordan en sykehusfødsel foregår. Uansett ser jeg for meg at det blir problemer om de måler blodtrykket mitt og ser hvor høyt det er :p Lurer derfor på, måler de slike ting på sykehuset under fødsel??

Under forrige fødsel gikk alt helt naturlig. ingen målinger bortsett fra doppler på magen.. Kan jeg nekte måle blodtrykk?? føler det er for mitt eget beste slik at ikke fødselopplevelsen min skal bli dårlig. Om de måler det 1 gang ender det med at JEG blir bekymret, og de rundt meg. Det er så ille at jeg vurderer knipe igjen til siste slutt før jeg drar på fødeavdelingen. Liksom, de kan godt sjekke baby, måle hva de enn vil, men for guddsskyld ikke meg! :p

Jeg har forresten bestemt meg for å ikke gå til jordmor noe mer. hver eneste gang jeg er ferdig der er jeg bekymret og føler meg dårlig. Når jeg går til fastlege er alt tipp topp! :p Kan jeg la vær gå til jordmor resten av svangerskapet???

Uff, hun høres ikke ut som en særlig god støttespiller! Synes du har gjort det riktige ved å velge å kun gå til fastlegen resten av svangerskapet, for det bestemmer man selvsagt selv! Evt. kan du jo be om å få en annen jordmor hvis det er flere å velge blant? Men det er absolutt ikke noe must. Gå dit du føler deg trygg og ivaretatt :)

De målte aldri blodtrykket mitt under fødslene, men om de vil følge litt ekstra med en som har hatt noen høye målinger i løpet av svangerskapet kan godt hende - og særlig hvis usikker fødselen tar tid/blir komplisert. Men hvis du kun får fine målinger resten av svangerskapet og forklarer situasjonen når du kommer på føden, så skal du se at de tar hensyn til det :)

Jm er frivillig å gå til... det er ingen problem at du velger å kun gå til legen din...

Sniker fra mars :)

Hadde blodtrykksmåler på meg en times tid for og måle blodtrykk over en lengre periode sist fødsel. Men jeg tror ikke den peip noe særlig.

Kanskje du kan gi beskjed når du kommer inn hvordan det er når du måler blodtrykket? Vil ikke jordmor høre på deg så ber du om og bytte jordmor. :)

Kan du be legen om og skrive ett skriv du kan ta med til jordmor neste gang? Kanskje det hjelper

Første gang jeg skulle i fødsel, hadde jeg svangerskapsforgiftning, og ganske høyt blodtrykk. Jeg fikk ingen medisiner for det, men de målte stadig blodtrykket både før og under fødsel, dette fordi blodtrykket kan forverres kraftig under riene (og da er det ikke små forandringer) og de ønsket at jeg skulle sette epidural før fødselen startet, men jeg fikk ikke rier den gangen så det endte med ks) så er glad de fulgte meg opp godt, og tror det er mer grunn til bekymring om blodtrykksmåling ikke blir tatt seriøst i svangerskapet. Likevel synes jeg at om du føler deg tryggere kun med legen din, så velger du å gå til bare han/henne resten av svangerskapet. Og det er veldig trist at den opplevelsen du hadde for noen mnd tilbake har gitt deg traumer. Kanskje du skulle snakket med noen om det, og kanskje hørt om mulighet for besøk på føden før fødsel, slik at du kan føle deg litt tryggere der selv :)

Back
Topp