Blodtrykk

Mirakel84

Flørter med forumet
Var med jordmor denne uken og blodtrykket ble målt til 134/83. Er ikke det vel høyt? Hva ligger dere på? Hun ville ikke si så mye om det. Skal til lege neste uke. Er 12+4 nå.

Målte hos legen i dag 103/60. Fikk beskjed om å drikke masse og reise meg sakte :p men har skjønt lenge at det er lavt :p

Mitt BT som gravid har lagt på 60-65/110 i tidligere svangerskap, men jeg har i perioder vært nede i 50 i undertrykk. Synes det hørtes litt høyt ut, men jeg kjenner ikke til "normalskalaen" hverken som gravid eller ikke.

Dette er forskjell fra person til person. Og I tillegg er det mange som får "hvit frakk" blodtrykk. Tenker dette mest er et utgangspunkt for videre kontroller.

Leser på Lommelegen og NKI at grensen for høyt BT settes normalt til 140/90

Var med jordmor denne uken og blodtrykket ble målt til 134/83. Er ikke det vel høyt? Hva ligger dere på? Hun ville ikke si så mye om det. Skal til lege neste uke. Er 12+4 nå.

130/90 vil føre til ekstra blodtrykkskontroll, og om det kommer over 140/90 vil det vurderes om det er behov for blodtrykkssenkende. Men det er mange feilkilder ved måling, så jeg ville ikke bekymret meg for det nå. Du får nok vite mer på kontrollen. :) Det er forresten mye farligere med høyt undertrykk en høyt overtrykk som i ditt tilfelle. Og målingene dine er ikke bekymringsverdig, men utløser behov for kontroller. :)

Det som er normalt er mellom 110/70 til 120/80..
Og det er undertrykket man er mest redd for. Overtrykket varierer fra minutt til minutt.
Nå når jeg kom inn på legevakten på tirsdag så hadde jeg blodtrykk på 150/110 når jeg kom inn.: (stresset som fy og klarte ikke å sitte i ro i et sekund... En liten time etterpå hadde jeg 145/95. Men med smerter i beina pga de var så kalde... Så er nok litt feil målinger. Så jeg må få fatt i vikarlegekontoret for å få time til neste uke for å bare sjekke blodtrykket og levere urinprøve for å sjekke om denne siste kuren jeg er på mot UVI har funket...

Jeg har lavt blodtrykk til vanlig (ca 90/60) men har "normalt " blodtrykk som gravid:) på dette området gjør graviditet meg veldig godt:p

83 er et fint undertrykk og det er det de ser på i første omgang. Overtrykket kan være litt stressrelatert, og derfor kan det være litt høyere når det blir målt.

Jeg var kjempe bekymret for at blodtrykket var veldig høgt. Ville nesten ikke ta det når jeg var hos legen idag. Og uvel og tungpust en itillegg. Og ikke minst overvekt.
Men endte på 120/80. Så får jo ikke klage på det.
Legen sa det var tekstbok. Men føler han er litt uerfaren. Da han akkurat har begynt som fastlege.

Legen sa det var tekstbok. Men føler han er litt uerfaren. Da han akkurat har begynt som fastlege.
120/80 ER helt etter læreboka :) Dette er grunnleggende kunnskap som alt helsepersonell lærer tidlig i utdannelsen sin, så det er nok ingen grunn til å betvile ham på dette området ihvertfall ;)

Mitt var 122/75 og det var normalt, hadde lavere blodtrykk i mitt første svangerskap, så tenker at 8 ekstra år fører til høyere blodtrykk ;) Var plaget med litt forhøyet blodtrykk en stund etter SAen i januar, det var høyere enn ditt, men legen min mente det var greit. Det kan jo selvfølgelig være at de i et svangerskap likevel vil følge deg opp for å se at det ikke stiger veldig mye :)

Har alltid hatt litt over gjennomsnittet, ca 135/86, men blodtrykk er svært individuelt.

Satt på sjukehuset en del med ei venninne som fikk svangerskapsforgiftning, der påpekte de de at det var særlig undertrykket de var veldig obs på under svangerskapet.

120/80 ER helt etter læreboka :) Dette er grunnleggende kunnskap som alt helsepersonell lærer tidlig i utdannelsen sin, så det er nok ingen grunn til å betvile ham på dette området ihvertfall ;)
Nei det er jeg enig i. Men har vært litt annet da iforhold til graviditeten. Men det vil vise seg etterhvert. Isåfall er det en erfaring.

Back
Topp