Blodtrykk .. Oppdatert

Åsa80

Betatt av forumet
Kan jeg spørre hva deres blodtrykk ligger på?? Sist svangerskap, og til vanlig ligger mitt på. Ca 110/70. I dag var jeg første gang hos jordmor, og d var et 140/100 !!! Så hun sender meg til legen min på fredag. Jeg syns det var rart fordi jeg følte meg helt avslappet og sånn. Sist jeg var hos fastlegen var det 120/80 og da var jeg stressa og supernervøs, Oppdatering!!?.. .." ..... I dag skulle jeg til fastlegen men han hadde stengt. Så jeg fikk en time hos ei jordmor et annet sted..... Da ble jeg jo bare enda mer nervøs! Så jeg målte i dag 138/98 ... Altså nesten det samme som onsdag...... Men hun som jeg var hos i dag var ikke så hysterisk som min jordmor er. Så jeg skal bare ta det litt rolig i helgen, og gå tilfastlegen min på mandag. Jeg må også ta toxoplasmosetest fordi jeg reiser til Italia om litt over en uke. Og blir borte i 3 uker ! :) :) jordmoren min sa jeg måtte ta denne blodprøven før jeg reiste.

Sist kontroll i uke 13 var blodtrykket mitt på 158/88
100 i diastolisk trykk er høyt,og det påvirkes i liten grad av stress. Så det er bra du får det sjekket. Men det trenger ikke  bety at noe er galt altså! 

Blodtrykket mitt var 90/60, litt lavt (ho målte det to ganger for å være sikker). 
Var litt svimmel i starten, men nå virker det som om det har gått seg til. Ikke vært svimmel den siste tida i alle fall. 

Sist lå det på 130/80, og kommer til å bli tett fulgt opp fremover med tanke på at jeg hadde alvorlig sv.forgiftning sist.
Blodtrykket mitt nå er like høyt som det var i uke 30 sist, og det var da det begynte å stige for fullt. Frem til uke 30 lå jeg på mellom 115/60 og 120/70.

Jeg har hele svangerskapet ligget på 105/65, men i dag var det 105/60. Så det er ganske lavt. Jordmora sa hun skjønte hvorfor jeg sliter med svimmelhet og avsviming... 
Men det er bedre med for lavt enn for høyt, tenker jeg. Det er jo ikke farlig lavt ennå, hehe... 

Anik skrev:

mamma09og10 skrev:
Sist kontroll i uke 13 var blodtrykket mitt på 158/88
100 i diastolisk trykk er høyt,og det påvirkes i liten grad av stress. Så det er bra du får det sjekket. Men det trenger ikke  bety at noe er galt altså! 

Jeg klarer fint å stresse opp undertrykket veldig bra, jeg er livredd for å ta blodtrykk grunnet svangerskapsforgiftningen sist....Og må alltid ta det tre ganger før jeg roer meg...Og undertrykket begynner på 140 og synker til 75 på de tre trykkene....

Det var spesielt! Ikke vært borti det noen gang jeg,men det er sikkert mulig..
Hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap jeg også, og da ble det ikke gjort noe før undertrykket var over 100.

Jeg hadde 106/60 sist jeg var på kontroll. Jeg forstår meg ikke helt på tallene, men det er visst litt lavt. Sikkert derfor jeg føler meg litt svimmel av og til. Jeg ser på helsekortet fra forrige svangerskap (da gikk jeg ofte på kontroll) at blodtrykket var lavest i uke 22 før det begynte å stige igjen.

mitt var 100/60 i går.
Er det litt lavt eller?
Kan kansje forklare hvorfaor jeg er småsvimmel og ør i hodet?

120/80  :) 
Kan vel ikke bli bedre enn det..

Jmd skrev:
mitt var 100/60 i går.
Er det litt lavt eller?
Kan kansje forklare hvorfaor jeg er småsvimmel og ør i hodet?

Ja det er lavt... Jeg har 105/60 og jeg plages en del med svimmelhet og avsviming... Men det er ikke farlig lavt :)

Jeg har 90/55 og fikk høre det var veldig lavt.Sliter mye med hodeverk og er noe svimmel..Håper det går over snart!:)

når jeg var på den første kontrollen var blodtykket mitt på 140/90 å det var grensa for gravide.. 
å jeg kan si fra erfaring fra forje svangerskap (2011) så skal ikke undertrykket over 90, jeg ble lagt inn på sykehuset hver gang det var over 90 i undertrykk hvertfall.. så krysser fingrene for at BT ditt går ned ;) jeg hadde SF da:/

Åsa80 skrev:
Nå er jeg jo livredd for sv forgiftning!

For at det skal være sv.forgiftning, må du i tillegg ha proteiner i urin (3+) og ødemer (3+). I tillegg kommer sf oftest mot slutten av sv.skapet. Min venninne hadde bare høyt blodtrykk nesten hele svangerskapet, og hun fikk ikke sf. 
Jeg fikk sf, men den kom ikke før etter uke 30 :)

Så ta det med ro og kos deg på ferie :) Og om du har fått permanent forhøyet BT, så kan dette holdes i sjakk med medisiner ut svangerskapet :)

Jeg har blodtrykk på 90/60.. Egentlig er det lavt , mn det kalles ikke lavt når man er gravid. Mye av blodet går til morkaken og til barnet- derfor man får jernmangel ofte og litt lavere blodtrykk. Mn 90/60 i svangerskapet er normalt lavt.. Har du over 100 i undertrykk bør legen sjekke det litt mer opp ja :)

Jeg hadde over 90 i undertrykk forrige svangerskap, men det var ikke så farlig. Må komme opp i 100 før de gjør noe.. (mn har man andre tegn reagerer de kanskje før). Når egglederen min sprakk og jeg gikk med blod i buken i nesten 2 uker lå undertrykket mitt lavere enn 50..de fikk ikke målt det, så jeg skjønner de som besvimer av lavt trykk.

Back
Topp