Blodtrykk, noen som kan litt om det?

Agnete

Forumet er livet
Jeg er ikke gravid, så er det klart :p
Men jeg har alltid hatt veldig lavt blodtrykk, og det er veldig lavt. Men siste måneden så er undertrykket mitt høyt.. det ligger mellom 85-110.. og mitt vanlige ligger mellom 45-60.
Er undertrykk noe å si om det er høyt, for overtrykket mitt er ganske normalt. Høyt for å være meg men mellom 110-130 tidligere var 80-90 som var vanlig for meg. Skal ta dette opp med legen min, men nysgjerrig. Påvirker undertrykk kroppen og kan det være like farlig som overtrykk?
Googler jeg så er det mest overtrykk fokuset er på synes jeg ..
 
Ja, når undertrykket - det diastoliske blodtrykk, er over 90, regnes det som du har høyt blodtrykk. Dette trykket er når hjertet slapper av, altså hjertets hvilefase, mens overtrykket - det systoliske blodtrykk er i når hjertet trekker seg sammen og pumper ut blodet, hjertets arbeidsfase. Det er flere grader av høyt blodtrykk, og varierer jo fra person til person. Men bra du skal få sjekket det opp når du ser det er høyere enn det bruker å være.
 
Ja, når undertrykket - det diastoliske blodtrykk, er over 90, regnes det som du har høyt blodtrykk. Dette trykket er når hjertet slapper av, altså hjertets hvilefase, mens overtrykket - det systoliske blodtrykk er i når hjertet trekker seg sammen og pumper ut blodet, hjertets arbeidsfase. Det er flere grader av høyt blodtrykk, og varierer jo fra person til person. Men bra du skal få sjekket det opp når du ser det er høyere enn det bruker å være.

Takk for en god forklaring! Det er mye rart med kroppen om dagen, kjenner jeg kunne trengt en legeutdannelse for å forstå. Jeg har jo en måler hjemme, og pleier ikke å bruke den mye, men måtte sjekke for jeg var «mindre» svimmel enn vanlig som er en god ting, men svært unormalt :p
Skal ta med målingene til legen og så får legen måle der å se hva han sier til dette :)
 
Back
Topp