Blodtrykk - litt frustret

Lizz83

Gift med forumet
Jeg har fra uke 24 hatt i grenseland høyt blodtrykk og går jevnlig til kontroll hos jormor og innimellom på fødepol på sykehuset. Jeg har et bt som er høyt hver gang jeg er hos jm og lege, men sist uke måtte jeg være en natt på obs-posten for gravide fordi de skulle begynne å medisinere det. Da bt mitt sank veldig og godt innenfor normalen så ble ikke dette gjort og jeg ble sent hjem igjen etter et døgn.
Nå har jeg vært hos legen igjen og trykket mitt er høyt nok en gang. Kjenner at jeg blir så frustrert av alt dette.
Det er kun blodtrykket som er høyt, urin og ødemer er neg.
Jeg er bare drittlei nå! Kjenner at jeg har lyst til at ukene skal gå kjempefort nå.

Jeg har fra uke 24 hatt i grenseland høyt blodtrykk og går jevnlig til kontroll hos jormor og innimellom på fødepol på sykehuset. Jeg har et bt som er høyt hver gang jeg er hos jm og lege, men sist uke måtte jeg være en natt på obs-posten for gravide fordi de skulle begynne å medisinere det. Da bt mitt sank veldig og godt innenfor normalen så ble ikke dette gjort og jeg ble sent hjem igjen etter et døgn.
Nå har jeg vært hos legen igjen og trykket mitt er høyt nok en gang. Kjenner at jeg blir så frustrert av alt dette.
Det er kun blodtrykket som er høyt, urin og ødemer er neg.
Jeg er bare drittlei nå! Kjenner at jeg har lyst til at ukene skal gå kjempefort nå.

Jeg har lavt blodtrykk hos jm og normalt hos lege, tror jeg blir kjempestressa hos fastlegen (vi har ingen kjemi og jeg følte ikke hun trodde på meg). Jeg er ikke lege og vet ingenting om noe sånt, men siden du hadde normalt når du slappa av så kanskje det er stress?

Jeg har lavt blodtrykk hos jm og normalt hos lege, tror jeg blir kjempestressa hos fastlegen (vi har ingen kjemi og jeg følte ikke hun trodde på meg). Jeg er ikke lege og vet ingenting om noe sånt, men siden du hadde normalt når du slappa av så kanskje det er stress?

Antakeligvis... Jeg har akkurat fått ny fastlege (uten at jeg har bedt om det), og han gjør meg veldig usikker fordi han viser så lite kunnskap om svangerskap og fødsel.
Men jeg skal til jormor i morgen, kanskje hun kan gi meg noen fornuftige svar... :)

Sniker fra desember.

Jeg tror det er noe i det. Jeg hadde i hvert fall ganske høyt på første kontroll hos lege og da lurte hun på om jeg var litt stresset. Det var jeg. Det har vært mye lavere i siste halvdel av svangerskapet, hvor jeg har vært roligere.

Sniker fra desember.

Jeg tror det er noe i det. Jeg hadde i hvert fall ganske høyt på første kontroll hos lege og da lurte hun på om jeg var litt stresset. Det var jeg. Det har vært mye lavere i siste halvdel av svangerskapet, hvor jeg har vært roligere.

Ja, nå er jeg jo også i innspurten av eksamen. Skal ha siste eksamen på torsdag (om 9 dager) og da er jeg ferdig frem til jul. Men nå fikk jeg i det minste sykemelding av legen frem t.o.m. 28.des. Så da slipper jeg å gå til han igjen :P

Er godt kjent med dette, mitt andre svangerskap var slik. Ble satt i gang i uke 38 pga at det var så ustabilt og at det ikke var helt bra det heller.

I litt tredje og nå fjerde har BT vært høyt fra start og gått på blodtrykksenkende hele veien.

Jeg har skikkelig kontortrykk, og jordmor må måle 4-5 ganger på rad før det kommer ned på normalen. Sist var jeg seint ute til avtalen og stressa mye før jeg kom meg av gårde, det ga utslag på blodtrykket. Eksamenstid for meg også, pluss jeg har vært forkjøla lenge, det hjelper ikke på.

Kan jeg spøøre dere om hvor høyt, for høyt er?

Det kan nok stemme at BT påvirkes av stress når du er hos legen. Spesielt om du er litt usikker på han. Noe som heter «white coat syndrom» og det er at bt går opp når det skal måles av typ en lege og man blir ekstra stressa. Ikke et syndrom i seg selv, men mer en forklaring på hvorfor noen får høyere bt hos legen enn de egentlig har.
Høres lurt ut å ta det opp med JM om hun tar bedre vare på deg[emoji173]️ Evt kan du også be de sjekke flere ganger for å se om det endrer seg.

Bt mitt var igjen 140/90 (som det har vært nesten hver gang hos jm). Hos legen i går var det 150/101 og det er jo ikke bra.... Men når jeg var på sykehuset over natta forrige uke så var det 130/72 (i avslappende stilling) så det har nok noe for seg.
Jormor sa i dag at det var ikke noe å bekymre seg for så lenge det ikke ble kjempehøyt fordi alt står bra til med meg og mini :) og hun mente at det var nok mye i at det var et stress-trykk

Grensa for preeklampsi ligger på 140/90. Da skal det være protein i urinen i tillegg for å få diagnosen preeklampsi.

Jeg har svangerskapsrelatert høyt blodtrykk, uten at det er blitt preeklampsi (siste tre svangerskap) - og da bør det være under 150 i overtrykk og mellom 80-100 i undertrykk. Er da medisinert med trandate (blodtrykksenkende medisin).

Viktig at blodtrykket blir målt litt hver gang. Altså samme arm og samme stilling. Feks kan man ikke stole på lavt BT i hvilestilling / liggende, om det er sittende man tar til vanlig (og det er sittende man skal ta).

Grensa for preeklampsi ligger på 140/90. Da skal det være protein i urinen i tillegg for å få diagnosen preeklampsi.

Jeg har svangerskapsrelatert høyt blodtrykk, uten at det er blitt preeklampsi (siste tre svangerskap) - og da bør det være under 150 i overtrykk og mellom 80-100 i undertrykk. Er da medisinert med trandate (blodtrykksenkende medisin).

Viktig at blodtrykket blir målt litt hver gang. Altså samme arm og samme stilling. Feks kan man ikke stole på lavt BT i hvilestilling / liggende, om det er sittende man tar til vanlig (og det er sittende man skal ta).

Jeg har heller ikke sv.forgiftning. Kun høyt bt. Men ikke høyt nok til at de vil medisinere det. Jeg fikk beskjed på føden at man skal alltid stole på det hvilende blodtrykket fordi det blir korrekt tatt visstnok. Man skal hvile minst 10 min og ta det i halveis sittende stilling. Men jeg er ingen ekspert. Bare vet at i mitt tilfelle så ville ikke bt-med gitt noe utslag fordi det ikke er høyt nok.

For å motvirke "hvit frakk" - problemet, kan man få 24t blodtrykksmåling. Det har jeg hatt.

Jeg har heller ikke sv.forgiftning. Kun høyt bt. Men ikke høyt nok til at de vil medisinere det. Jeg fikk beskjed på føden at man skal alltid stole på det hvilende blodtrykket fordi det blir korrekt tatt visstnok. Man skal hvile minst 10 min og ta det i halveis sittende stilling. Men jeg er ingen ekspert. Bare vet at i mitt tilfelle så ville ikke bt-med gitt noe utslag fordi det ikke er høyt nok.

Ja, hvilende BT skal man ta. Men ikke liggende.

Var det høyt BT ditt?

Sniker fra februar. Jeg har hatt stabilt 110/70 hele tiden. For to uker siden plutselig 160/105. Ble sendt på føden for sjekk, også pga urin. ( hadde uvi men de tok ingen sjanser). På sykehuset var bt gått ned til 125/80 og alt så bra ut. Har siden vært å sjekket jevnlig. var plutselig veldig høyt forrige uke, men det roer seg når jeg et rolig. Igår var det tilbake til 110/70 og jeg merker selv at jeg ikke er så stresset og urolig lenger. Legen mente det var stress, men fortsetter å måle jevnlig. så lenge det ikke er konstant høyt og ingen andre faktorer ift svangerskapsforgiftning er det nok greit :) Jeg har fått beskjed om å slappe av, og det hjelper.

Ja jeg også, to ganger. Og hver gang er det kjempefint :) har nok hatt tendenser til hvit-frakk-syndrom jeg og.

Nei, mitt hvilende bt var 130/72 :-)

Mitt blodtrykk var ca 140/90 og ds ble jeg satt på trandate med en gang, men har hatt sv.forgiftning da med de forrige.

Men måler alltid høyere på kontrollene på sykehus enn hos fastlegen.

Har kun 2 resultatet 90/50 og 80/50 gjennom hele svangerskapet

Måtte spise jerntabletter pga 10.7 i blod.
Siste måling hoppet det til 12.7 så nå skulle jeg slutte med jern

Har kun 2 resultatet 90/50 og 80/50 gjennom hele svangerskapet

Måtte spise jerntabletter pga 10.7 i blod.
Siste måling hoppet det til 12.7 så nå skulle jeg slutte med jern

Kan også anbefale popcorn mot lavt blodtrykk ;) så holder kroppen på vann :) jeg spiser saltpiller og har fått blodtrykket opp på 115/65 :) blodprosenten ligger på 9 :(

Back
Topp