Blodtap under fødsel

*englefjes*

Forumet er livet
Hvordan måler man egentlig det?
De samler det jo ikke akkurat sammen [8|]

Det har jeg lurt på også. Da jeg tok ks første gang fikk jeg beskjed om at jeg mistet 1 liter, men aner ikke hvordan de ser det.

Kanskje de bare gjetter? [8|]
Det blir ikke tatt noe blodprøve eller noe rett etterpå? [:o] Ikke peiling jeg.

ORIGINAL: siljegulli

Kanskje de bare gjetter? [8|]
Det blir ikke tatt noe blodprøve eller noe rett etterpå? [:o] Ikke peiling jeg.

Haha,kanskje det ja.
Ingen som har tatt blodprøve av meg noen gang i alle fall.

de setter jo noe under fødesenga og så måler de ut av det...
Med Sofia fødde jeg i "vanlig" seng for det gikk så fort, og typen glemmer det fan ikke at de stod å øste opp fra senga og hadde opp i noe annent.. alt blodet å sånn, og det var for å se hvor mye jeg hadde blødd osv..

Sa han ikke sku se, men han sa det var som å kjøre forbi en ulykke: Man vil ikke se, men klarer ikke å la vær.. Dust! hehe[:)]

ORIGINAL: Valpolicella

Trodde de veide evt blodtilsølte håndklær og annet (altså trakk fra egenvekta)

Det er dette jeg også har trodd at de gjør. Det virker logisk i mitt hode ihvertfall[8D]

de veier det de kan. Jeg mistet over 1,5 liter første fødsel, da målte de blodprosenten min alle dagene jeg var på sykehuset. I tillegg har de vel sett nok blod til å klare å ta en kvalifisert gjetning av hvor mye blod de ser... Mitt tap kom som et kjempesplæsj sammen med morkaka, fødestua så ut som et krigsområde, og sambo hadde orkesterplass stakkar...

Takk for svar [:)]

De veier, ja. [:)]

Da eg fødte målte de hverken blodtap eller talte sting..

Så lenge man har en standard, normal fødsel dreiv de ikke å målte sånne ting sa de..unødvendig [:)]

ORIGINAL: Vesten

Så lenge man har en standard, normal fødsel dreiv de ikke å målte sånne ting sa de..unødvendig [:)]

Da så de vel at du ikke hadde blødd mer enn normalt, for har du det er det jo relevant - uansett om fødselen forløp seg normalt.

ORIGINAL: rodstilk

ORIGINAL: Vesten

Da så de vel at du ikke hadde blødd mer enn normalt, for har du det er det jo relevant - uansett om fødselen forløp seg normalt.

Jeg så det sto på det oversiktsskjemaet de bruker under fødselen, hørte aldri noe annet om det.
Var rett og slett notert et sted på arket.

Tenker det kan være litt tricky å veie dersom f.eks. vannet går under utdrivningsfasen - da blir det jo mer væske, uten at man kan skille vann fra blod.
Jeg hadde vannavgang ca. 15 timer før fødselen, og blødde i følge skjemaet omtrent halvparten av det som er gjennomsnittlig for norske fødekvinner - 2,5 vs. 5 dl. [:)]
Tenker som så at da var det nok ikke noe særlig vann i den målingen. [;)]

Det gjøres forsøk på å veie en sjelden gang, når noen har blødd ekstra mye. Ellers bare ser jordmor på mengden blodsøl, og gjetter. Eller "estimerer blødningsmengde" som det heter på fagspråket.[8D]

Går nok mye på øyemål,dette ser de jo veldig ofte og har nok fått en ganske god målestokk på:)

ORIGINAL: forvirretmor

Går nok mye på øyemål,dette ser de jo veldig ofte og har nok fått en ganske god målestokk på:)

Hvordan øver de i begynnelsen da? Sånn til de har fått dreisen på øyemålet. Tømmer x antall desiliter på golvet å tipper etterpå? [8D]

Jeg mistet 1,4 liter...hvordan de kom frem til det aner jeg ikke[:)]

Dem feilbedømte hos meg hvertfall.... "du mista visst litt mer enn vi først trodde".... så d når jeg sku stå opp på do, måtte legge meg igjen for ble hvit å besvimte nesten... måtte holde senga dem første dagene, ta tabletter en lang stund...

ORIGINAL: Tanntrollet09

Hvordan øver de i begynnelsen da? Sånn til de har fått dreisen på øyemålet. Tømmer x antall desiliter på golvet å tipper etterpå? [8D]

Jordmorstudenter øver med dyreblod. De tømmer forskjellige mengder på sengeunderlag, sykehusskjorter, forskjellige typer bind, laken osv, for å lære å se ca hvor mye det er. Noen flere yrkeshemmeligheter du vil at jeg skal avsløre?[8D]

ORIGINAL: Sukkertopp

ORIGINAL: Tanntrollet09

Jordmorstudenter øver med dyreblod. De tømmer forskjellige mengder på sengeunderlag, sykehusskjorter, forskjellige typer bind, laken osv, for å lære å se ca hvor mye det er. Noen flere yrkeshemmeligheter du vil at jeg skal avsløre?[8D]

*Venter på at rødfargen skal forsvinne*
Det hadde jeg ingen anelse om. Om du har noen flere yrkeshemmeligheter så avslør gjerne alle[;)]

Back
Topp