Blodsukkerverdier

Rossinbolla

Elsker forumet
Hei

Jeg tok en glukosebelastningstest i uke 28, der resultatet fastende var fint, men etter to timer var det 8,1. fikk beskjed om at grensen er 7,8. Jeg har nå vært på sykehuset og snakket med en diabetessykepleier. Hun syns jeg har et godt kosthold, og tror ut fra mine andre målinger at jeg ikke trenger bekymre meg for svangerskapsdiabetes. Jeg var i utgangspunktet overvektig, BMI på 31, og har svingt litt i vekt under svangerskapet. Er nå i uke 32 og har gått opp 2 kg. Jeg fikk med meg blodsukkerapparat hjem, og skal de første dagene måle før hvert måltid, samt to timer etter hvert måltid.
Hva skal verdiene ligge på? (Hun sa det til meg, men jeg har glemt det i alt kaoset).

I dag var mine verdier 4,3 før frokost, og 7,7 to timer etter frokost. Til frokost spiste jeg to grove brødskiver med leverpostei og agurk. Drakk et glass husholdningssaft uten tilsatt sukker.
 
Hei på deg!

Det høres ut som om du er veldig bevisst på kosthold - det er kjempebra! Når du ikke har gått opp mer enn to kilo frem til nå har du gjort mye rett :) Fortsett med det gode fokuset, så er risikoen for å utvikle svangerskapsdiabetes mye mindre.

Ift til verdiene på blodsukkeret ditt har jeg ikke nøyaktige tall i hodet. Det er så pass viktig å at du har rette tall å forholde deg til, at jeg vil anbefale deg å ringe til diabetessykepleieren og få skikkelig info.

Masse lykke til videre da!

Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Verdiene skal være under 7 to timer etter måltid. Jeg har hatt sv.dia i begge mine svangeskap. Målte blodsukker til alle måltid, klarte å regulere med kosten frem til ca uke 30 begge gangene, men så begynte jeg å få målinger over 7 og måtte begynne på inculin.

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app
 
jeg har svangerskapsdiabetes og bruker metformin til måltidene. og målene er at en skal være under 5.5 FØR måltid og under 7.0 ETTER måltid. Men da 1.5 time etter måltid og ikke 2 som det blir sagt her.(dette i følge hva Haukeland Universitets Sykehus sier) så å være 7.7 etter 2 timer,da hadde legene satt deg på behandling hadde du vært under dem her! men langtidsblodsukkerert ditt har noe å si også. :)
 
Back
Topp