Blodsukkermålinger

Siljerenees

Flørter med forumet
Juliknøttene 2022
Hei, jeg fikk etter glükosetesten testet på 5,4 fastende og 9 etter 2 timer.
Fikk beskjed om å måle blodsukker i 2 uker men pga at jeg ikke har fått time hos fastlegen før 12. Mai så har jeg ikke fått forklaring på hvordan eller hvor ofte det skal gjøres.
Skjønner apparatet og målingen, men det står opptil 6 ganger med målinger pr. dag.
Jeg lurer på om noen kan forklare kort om det skal måles før eller etter man spiser, om det er kun hovedmåltider eller absolutt alt man spiser?

Hei, jeg fikk etter glükosetesten testet på 5,4 fastende og 9 etter 2 timer.
Fikk beskjed om å måle blodsukker i 2 uker men pga at jeg ikke har fått time hos fastlegen før 12. Mai så har jeg ikke fått forklaring på hvordan eller hvor ofte det skal gjøres.
Skjønner apparatet og målingen, men det står opptil 6 ganger med målinger pr. dag.
Jeg lurer på om noen kan forklare kort om det skal måles før eller etter man spiser, om det er kun hovedmåltider eller absolutt alt man spiser?

Jeg har målt 3 ganger om dagen.
Fastende på morgenen (skal være under 5,3)
2 t etter frokost
2 t etter middag (begge skal være under 6,7)

Dette var informasjonen jeg fikk hvertfall. :)
Rart de ikke har gitt deg mer veiledning syns jeg..:wideyed: Ville tatt en tlf og dobbeltsjekket!

Jeg fikk beskjed om å ta fastende (på morgenen rett etter at jeg våkner)

Så skulle jeg måle rett før mat, og så 2 timer etter.
Henholdsvis frokost og middag.

Jeg måler til alle måltid, før, og 2 timer etter. :hilarious:

Fastende bør være under 5,3 og 2 timer etter måltid 6,7.

Fikk du utlevert blodsukkerapparat uten noe for for instruksjoner? :bag:

Vil anbefale deg å eventuelt ringe sykehuset å høre om de kan hjelpe deg hvis legen er så travel at de ikke kan ta deg inn før om så lenge..

Her skulle det måles i 2 uker, fastende (med en gang man står opp og minst 8 timer siden mat), før frokost og 2 timer etter frokost. Før middag og 2 timer etter middag. Hvis du får 3 målinger over (5.3 fastende eller 6.7 etter måltid) så er det bare å ta kontakt med sykehuset med en gang, da du skal bli fulgt opp.

lykke til!

Jeg fikk beskjed om å ta fastende (på morgenen rett etter at jeg våkner)

Så skulle jeg måle rett før mat, og så 2 timer etter.
Henholdsvis frokost og middag.

Jeg måler til alle måltid, før, og 2 timer etter. :hilarious:

Fastende bør være under 5,3 og 2 timer etter måltid 6,7.

Fikk du utlevert blodsukkerapparat uten noe for for instruksjoner? :bag:
Er det en time før måltid, eller rett før du spiser da?
Jeg fikk ikke instruksjoner for jeg måtte ta tlf konsultasjon med annen lege da min lege ikke hadde time før 12.mai og jeg måtte ha påfyll av Albyl-E. Skal til jordmor i dag så kanskje hun kan si mer om det også

Vil anbefale deg å eventuelt ringe sykehuset å høre om de kan hjelpe deg hvis legen er så travel at de ikke kan ta deg inn før om så lenge..

Her skulle det måles i 2 uker, fastende (med en gang man står opp og minst 8 timer siden mat), før frokost og 2 timer etter frokost. Før middag og 2 timer etter middag. Hvis du får 3 målinger over (5.3 fastende eller 6.7 etter måltid) så er det bare å ta kontakt med sykehuset med en gang, da du skal bli fulgt opp.

lykke til!

Jeg fikk ikke instruksjoner for jeg måtte ta tlf konsultasjon med annen lege da min lege ikke hadde time før 12.mai og jeg måtte ha påfyll av Albyl-E. Skal til jordmor i dag så kanskje hun kan si mer om det også

Første svangerskap fikk jeg beskjed om ca. 20 minutt før måltid.

Jeg tar det nå alt fra 30 minutt før, til rett før. Kommer litt an på om jeg skal ta insulin eller ikke, og om mat-inntaket er planlagt eller ikke.

Jordmor vil nok kunne si noe ja :)

Her målte jeg rett før, noen ganger 10-20 min før også. Håper jordmor kan nok om svangerskapasdiabetes og kan hjelpe deg, hvis ikke ville jeg som sagt prøvd å vært litt på sykehuset❤️ Angrer på at jeg selv ikke var det.

Back
Topp