Blodprosent

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Dere som må ta ekstra jern og slikt, hva ligger deres HB på? :)
Og hvilket jern tar dere? Jeg tar flytende Compiron fordi jeg føler det er mildere mot magen.
Jeg må ta mer jern fra nå av da blodprosent var 10,5. Men det er vel ikke så lavt når man er gravid?
Mener på at grensen ligger på 11 siden man skal få litt lavere blodprosent som gravid
Får alltid litt lav blodprosent når jeg blir gravid så :p

Sniker fra november, jeg hadde 12,5 og ble anbefalt jerntabletter. Jeg vet ikke hva blodprosenten ligger på nå, men jeg merker det hvis jeg ikke tar tbl på et par dager. Jeg har ikke tenkt over merke, men kjøpte en tilfeldig boks på apoteket.

Har ikke målt den siden uke 13, men tror den da lå på 13. Ferritin som var lavt hos meg.

Det stemmer at blodprosenten går ned pga fosteret tar til seg mer næring for å produsere blodceller, så mild anemi hos gravide er ganske vanlig. Hadde HB på 11 rett før jeg fødte nr 1. Husker jeg hadde en greie for bensinlukt og malingslukt og lurer på om det var relatert til den milde anemien. Så langt i denne graviditeten har jeg ikke fått påvist anemi (har ikke greie for bensin og maling enda i hvertfall). Tar I tillegg prenatale vitaminer som også inneholder litt jern, folat osv.

Hadde Hb på 11,3 og startet med Hemofer 13,5 mg og mer jernrik kost daglig i 2 uker. Hb økte til 12,5. Fortsetter med Hemofer annenhver dag nå, siden jeg er en del forstoppet fra før og merker det spesielt hvis jeg tar jern hver dag.

Hadde Hb på 11.5 og ble satt på jerntabletter, ferromax 65 mg x2 av legen. Jordmor reduserte til 65 mg x1 :p (Og sa at om jeg gikk tom kunne jeg kjøpe de på 27-40 mg neste gang)

Hadde ferritin på 46 i uke 12. Ble anbefalt av jordmor å ta 40 mg jerntilskudd da. Målte hb denne uken (uke 28). Den var på 12,1. Jordmor sa at det tilsvarer det samme som 46 i ferritin, så da skulle jeg fortsette med 40 mg jerntilskudd.
Fant ikke 40 mg da, så tar 65 mg av Ferromax. Jordmor sa at da kan jeg "glemme" å ta det en gang i blant.
Tar tilskuddet om kvelden før jeg legger meg sammen med appelsinjuice, går ok med magen da :happy:

Det stemmer at blodprosenten går ned pga fosteret tar til seg mer næring for å produsere blodceller, så mild anemi hos gravide er ganske vanlig. Hadde HB på 11 rett før jeg fødte nr 1. Husker jeg hadde en greie for bensinlukt og malingslukt og lurer på om det var relatert til den milde anemien. Så langt i denne graviditeten har jeg ikke fått påvist anemi (har ikke greie for bensin og maling enda i hvertfall). Tar I tillegg prenatale vitaminer som også inneholder litt jern, folat osv.

Det har jeg! Herlighet, bare drar inn den deilige lukta når jeg kommer borti maling eller bensin.. I vel viten om at det kanskje ikke er så veldig bra.

Jeg går på 100 niferex hver 2/3 dag(litt hipp som happ) pga anemi etter sist svangerskap, så det var det jeg hadde fra før, fremfor å kjøpe nytt.

Det har jeg! Herlighet, bare drar inn den deilige lukta når jeg kommer borti maling eller bensin.. I vel viten om at det kanskje ikke er så veldig bra.

Syns det var helt gale, at jeg følte meg helt dopa av den lukta og det føltes som om jeg var i himmelen, haha. Skummelt!

Syns det var helt gale, at jeg følte meg helt dopa av den lukta og det føltes som om jeg var i himmelen, haha. Skummelt!
Sånn er jeg med grønnsåpe... Blir helt dosen av å lukte på det. Nærmest dopa føler jeg meg. Av vaskemiddel liksom :hilarious:

Er feritin som er lav hos meg også, ligger på 15. Hb er fin på 13. Tar 195 mg Ferromax om dagen som jeg ble anbefalt av legen :)

Ferritin var under 11 tror jeg. Bindingskapsitet og den 3 prøven var ikke eksisterende nesten.. den ene skal være over 80 og hos meg var den på under 10. Så har fått 3 jern innfusjoner og tabletter etterpå. Men pga allergisk reaksjon (?) Går jeg ikke på noe nå. Ny kontroll neste uke..

Er feritin som er lav hos meg også, ligger på 15. Hb er fin på 13. Tar 195 mg Ferromax om dagen som jeg ble anbefalt av legen :)

Hadde også fin HB på 13, men ferritin var i nedre normalen på 21. Må prøve å huske på å ta disse prenatale vitaminene mine, samt spise jernrik kost.

Hb lå på 12, ferritin på 10 i uke 28.

Back
Topp