Blodprosent

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Fikk beskjed i dag om at blodprosenten min hadde sunket siden i sommer (fra litt over 12 til 10, noe), så jeg kunne kjøpe noe lav-jerntilskudd og passe på å spise mat med jern. Så jeg har kjøpt leverpostei, grønnkål og forskjellig. :) flere som passer på jernet? :p

Har gått ned her og , men fra 14 til 12. Var normalt å gå ned når man er gravid visstnok:)
Jeg har nok enda, så slipper noe tilskudd:)

Fått samme beskjed- utfordringen er å finne noen jerntabletter som ikke gjør at man får hard mage..noen tips?

Fått samme beskjed- utfordringen er å finne noen jerntabletter som ikke gjør at man får hard mage..noen tips?
Niferex :) Lurt å ta det med et glass appelsinjuice og ikke samtidig som kaffe/te

Jeg ligger på 11,7. Har gått på jerntilskudd før så jeg ble litt overrasket over at jeg ikke trengte det nå.

Jeg tar floradix. Som jordmor sa, det er ikke noe å "fylle lagrene" på, men det er et fint tilskudd, så kan man jo kombinere det med jernrik mat ellers og c-vitamin, samt unngå å spise kalsium sammen med den jernrike maten. Floradix er flytende og inneholder c-vitamin, får ikke vondt i magen av det i alle fall. :)

Jeg tar hemofer, men må ta dufalac for magen og c-vit for å bedre opptaket :P hadde hb på 10,4 som sank til 10,1 selv om jeg gikk på jern, så prøver nå med b12-tilskudd i tillegg for å se om jeg kan ta opp jernet litt bedre. Jeg fikk beskjed om at 10,noe ikke nødvendigvis krever jerntilskudd, men om man plages av det var det bare bra å ta :)

Jeg tar hemofer, men må ta dufalac for magen og c-vit for å bedre opptaket :P hadde hb på 10,4 som sank til 10,1 selv om jeg gikk på jern, så prøver nå med b12-tilskudd i tillegg for å se om jeg kan ta opp jernet litt bedre. Jeg fikk beskjed om at 10,noe ikke nødvendigvis krever jerntilskudd, men om man plages av det var det bare bra å ta :)

Da jeg var gravid sist var jeg nede på ni komma noe, og slet med blodtrykksfall :p så skal i alle fall prøve å spise jernrik mat og prøve å hindre at det faller mer :)

Mitt nivå lå på 9,7. Jeg tar også jerntabletter,Ferromax 65mg. Kjenner at formen er bedre... Var skikkelig trøtt og sliten,nå er det på vei opp og formen er stigende :)

Ligger på 15 jeg :) så var vist litt høyt mtp at man var gravid. Men ikke noe farlig. Så slipper jerntilskudd :p

Lå på 10,3 sist. Ble enig med legen å drøye litt med jern siden jeg ikke er plaga av det.

Lå på 10,2 nå da jeg var inne, men jordmor sa at det ikke var noe bekymringsverdig, men heller svært normalt, og at det faktisk har vist seg bra for barnets oksygenopptak når mor ligger lavere enn normalt (13,5 for min del - har vært blodgiver i mange år, derfor oversikt på egen blodprosent :) ) Men tar multivitamintilskudd som inneholder jern hver kveld, så lar det ikke helt skure og gå ;)

Trur de bruker å sjekke i uke 28 kontrollen, det gjorde hun på meg. Min var steget litt siden uke 10, så skal kontrollere igjen på neste kontroll.

Hvor ofte bør man ta blodprosenten? Har ikke tatt siden uke 12. Er 25 nå...

Nå er jeg faktisk usikker på om det ble tatt noe blodprosent da jeg tok blodprøver i uke 7/8 på første svangerskapskontroll. Ikke målt noe siden det før jeg var hos jordmor sist gang (var da 28+4).

Min ligger på 10,1. Fikk beskjed av lege om at jerntilskudd ikke var nødvendig, men med Ferritin på 4 så tar jeg ingen sjanser.. kjedelig hvis man skulle miste litt mer blod enn normalt under fødsel!

Min ligger på 10,1. Fikk beskjed av lege om at jerntilskudd ikke var nødvendig, men med Ferritin på 4 så tar jeg ingen sjanser.. kjedelig hvis man skulle miste litt mer blod enn normalt under fødsel!

Tenker uansett at den enda kan synke før fødsel også, så jeg orker ikke la den gjøre det :)

Back
Topp