Blodprosent

Bkno3320872

Første møte med forumet
Hei mars mammaer :)

Lurer barer på om noen av dere har tenkt over Blodprosent målet.

Jeg var hos jordmor i dag, er 10 uker på vei og blodprosenten var på 14,7?

Jordmor mente at den var høy? Litt usikker jeg rundt dette.

Kan det skade fosteret? Kan det føre til spontanabort? Førstegangsgravid, og veldig usikker.

Det var nok litt høyt ja, kanskje spørre legen din om dette? Hadde det vært noen umiddelbar fare hadde nok jordmor gjort noe med det :) ring legen din i morgen, så er du på den sikre siden :rolleyes:

Min var 13,5 då jag var på kontroll på fredagen, men hon sa aldrig något om det (var hos fastlegen)

Nå er ikke jeg lege, men bioingeniør og jobber med blod å blodprøver til daglig. Jeg kan berolige deg med at det ikke er noe farlig med blodprosenten din, så bare pust ut. Hva man anser for normal blodprosent eller Hemoglobin (hB) varrierer litt ut i fra hvilken analyse måte man har men en kan si grovt at fra 11 til 17 er innenfor normalen. Pga månedlige blødninger og lignende er det ikke vanlig at vi ser kvinner over 15 og gravide har ofte mer vann i kroppen som fortynner blodet og gir en lavere blodprosent. Hemoglobinet (som blodprosenten måles utfra) er molekylet som binder oksygen og frakter det ut til cellene i kroppen. Jo høyere blodprosent jo bedre frakteevne har du å jo mere oksygen kan blodet ditt frakte. Er du en godt trent dame som trener masse og jevnlig så vil du naturlig ha høyere blodprosent enn en utrent fordi kroppen din trenger mere oksygen under treningene. Du er med andre ord en heldig dame som slipper å tenke på jerntilskudd og slikt, og jeg er sikker på at din nærmeste blodbank vil gjerne ha deg som giver når du er ferdig med graviditeten.
Jeg sliter i andre enden av skalaen å kommer nok til å ligge rundt 9 når fødselen nærmer seg, så bare vær glad du, du er frisk som en fisk og meget sund!

Nå er ikke jeg lege, men bioingeniør og jobber med blod å blodprøver til daglig. Jeg kan berolige deg med at det ikke er noe farlig med blodprosenten din, så bare pust ut. Hva man anser for normal blodprosent eller Hemoglobin (hB) varrierer litt ut i fra hvilken analyse måte man har men en kan si grovt at fra 11 til 17 er innenfor normalen. Pga månedlige blødninger og lignende er det ikke vanlig at vi ser kvinner over 15 og gravide har ofte mer vann i kroppen som fortynner blodet og gir en lavere blodprosent. Hemoglobinet (som blodprosenten måles utfra) er molekylet som binder oksygen og frakter det ut til cellene i kroppen. Jo høyere blodprosent jo bedre frakteevne har du å jo mere oksygen kan blodet ditt frakte. Er du en godt trent dame som trener masse og jevnlig så vil du naturlig ha høyere blodprosent enn en utrent fordi kroppen din trenger mere oksygen under treningene. Du er med andre ord en heldig dame som slipper å tenke på jerntilskudd og slikt, og jeg er sikker på at din nærmeste blodbank vil gjerne ha deg som giver når du er ferdig med graviditeten.
Jeg sliter i andre enden av skalaen å kommer nok til å ligge rundt 9 når fødselen nærmer seg, så bare vær glad du, du er frisk som en fisk og meget sund!

Sorry for å kuppe tråden TS!

Hvor lavt må det være før man gir blodoverføring i Norge?

Det kommer helt an på hvorfor man har lav blodprosent. Har blodprosenten gått gradvis ned over lengre tid så har kroppen vent seg til den lave blodprosenten og på sitt vis kompensert for tilstanden og dermed kan personer fungere nokså normalt selv med.blodprosenter på 4. Har den gått ned fort som følger av en pågående blødning å man ikke får stoppet blødningen så kan kroppen gå i sjokk som er livstruende tilstand. Derfor gir man fortere blod når man har en pågående blødning, selv om målt blodprosent er over 9. Men når blodprosenten kryper under 8 så er det ganske vanlig at man gir blod på innlagte pasienter hvertfall. Men det er legene som avgjør dette så det kan varriere. Jeg mistet mye blod da jeg fikk første mann å hadde en blodprosent på 7,3 men blødningen var stoppet så jeg fikk ikke blod. Man er også gjerne mer restriktive med å gi blod til kvinner i fertil alder så terskelen for blodoverføring for dem/oss er høyere.

Jeg leste også på nett at innenfor 15,3 er helt normalt for kvinner digg å ha mye blod:) du får vurdere å gi blod når du er ferdig med fødsel og event. Amming :)

Psst..en må vente 1 år etter fødsel før en får lov til å gi blod ;-)
Er blidgiver selv :-)

Hehe, ok;) trodde det gjerne var 6
Mnd;) gir ikke blod selv, pga anemi.. Hvis ikke skulle eg ha gjort det;)

Ok :-)
jeg begynte litt før jeg blei gravid sist å fikk da gitt 2 ganger..å tenkte begynne igjen når minsten var bikket 1 år, men woops der var jeg gravid igjen gitt :p haha..

Back
Topp