Blodprosent og jern

Hede

Glad i forumet
Noen som har peiling på hva en bør ligge på ift jernlager og blodprosent?

Legen sa jeg måtte være litt obs ift svimmelhet fordi jeg lå litt lavt i blodprosent (hadde sunket fra 12,9 til 11,1 på 2 uker) og skal ta nye prøver 3 august.
Jernlageret mitt lå på 19.
 
Det bør ligge på over 12. Men 11 for gravide. Men når jernlageret begynner å tømmes tar det litt tid før det har utslag på Blodprosenten. Jernlageret ditt var ikke veldig høyt men det er ikke faretruende lavt før det er under 10. Tror det sksl ligge på mellom 14-150
 
11 er ikke gale. Jernlageret bør følges med på men det er ikke lavt enda.. Jeg hadde blodprosent på 7,6 og Jernlageret var på 2. Så jeg har fått intravenøs påfyll av både jern og blod. Men det må jeg ha hver 3-4 mnd uansett pga. Har en sykdom som gjør at se røde blodlegemene dør ut for fort å blodet mitt tar ikke opp jern selv. Men godt du får oppfølging. Men hadde ikke bekymret meg. Det ligger over snittet man skal ha enda så
 
Tusen takk for svar begge to! :)
Satser på det holder seg på et akseptabelt nivå. Legen sa bare at det var liksom ikke nivåer å rope hurra for, så vi måtte følge med. Også at jeg måtte ta kontakt om jeg besvimer bl.a. Veldig godt å bli fulgt opp ja :)
 
Fikk beskjed om at jernlageret for kvinner bør være over 50. Jeg hadde 13 for noen måneder siden. Det hadde ikke gått utover blodprosenten, men det var nok like før. Etter 1mnd med jerntabletter var nivået på 40. Bør nok ta litt tilskudd under graviditeten også, men blir så tung i magen :(
 
Noen som har peiling på hva en bør ligge på ift jernlager og blodprosent?

Legen sa jeg måtte være litt obs ift svimmelhet fordi jeg lå litt lavt i blodprosent (hadde sunket fra 12,9 til 11,1 på 2 uker) og skal ta nye prøver 3 august.
Jernlageret mitt lå på 19.
Blodprosenten min var veldig lav,samme med jernlager. Men legen sa at jeg måtte vente litt før jeg begynte på jerntabletter.
Har også være svimmel,og legen sa at det kunne være pga blodprosent.
 
Hvorfor bør man vente med å ta jerntilskudd om man trenger påfyll? Det kan jo ikke være sunt å ikke gjøre noe med det?
 
Min blodprosent var på 12,2 på første svangerskapskontroll. Tror den er grei. Vet svært lite om slikt.
 
Hvorfor bør man vente med å ta jerntilskudd om man trenger påfyll? Det kan jo ikke være sunt å ikke gjøre noe med det?
Legen sa at jeg måtte vente. Vet ikke hvorfor.
 
Før sv.skapet var jeg nede på 6 i jernlager. Siden den gang har jeg tatt jerntilskudd. Spent på hva det ligger på nå :) Jeg føler meg bedre nå enn da, og det er jo et godt tegn :)
 
Jeg hadde jernlager på 5 sist svangerskap til tross for jernpiller og Hb på 9, ett eller annet, så måtte få jernsprøyter til slutt. Da ble svimmelheten bedre,
 
Oi! Når jeg leser hva dere har hatt i hb og jernlager, så tror jeg iallfall mitt er ganske greit! :)
 
Back
Topp