Blodprosent etter fødsel

*englefjes*

Forumet er livet
Hva er egentlig terskelen for å ta jerntilskudd eller lignende etter fødsel?
Blodprosenten er jo naturlig nok lavere rett etter fødsel enn den er ellers, så vet ikke om det er noe vits å begynne med noe. Glemte å spørre før jeg dro fra barsel.
Den er på 9,4 [:)]

Alle menstruerende kvinner bør ta jern, så knask ivei. Skyll gjerne ned med appelsinjuice!

spis litt jerntabletter. 9,4 er ganske lavt. Skal helst være over 10.

Jeg hadde 8, tror de sa det var normalen. Men fikk beskjed om å ta jerntablett!

Du bør ta jerntabletter en stund, for 9,4 er for lavt. Jeg hadde 9,3 da jeg sjekket ut av barsel etter sist fødsel. Jeg hadde 7 etter fødsel, så fikk blodoverføring. Å de sa jeg måtte gå på jerntabletter en god stund, hvertfall til jeg skulle på legekontroll etter 6 uker.

Skal jo ligge på rundt 12-13 vel normalt...

Jeg mistet over 2 liter blod i forbindelse med fødsel, hadde en blodprosent på 5,3 og fikk 5 poser med blodoverføring. Da var jeg oppe i 8,2. Fikk jerntabletter til jeg hadde 10,1, og fikk beskjed om at på sykehuset ga de ikke jern hvis blodprosenten var over 10. De sa jeg kunne gå på apoteket å kjøpe tabletter selv, eller bare spise mat med høyt jerninnhold.

Da jeg ble skrevet ut 3 dager etter keisersnittet mitt, var blodprosenten min på 8,7. Det var så vidt jeg fikk dra hjem siden den var så lav, men siden jeg var såpass oppegående som jeg var, lot de meg dra hjem.
Men da måtte jeg love å ta dobbel dose med jern (av merket Ferro Retard) i en periode, og da gikk blodprosenten bra opp til neste kontroll noen uker senere. [:)]

ORIGINAL: Ida82

Jeg hadde 8, tror de sa det var normalen. Men fikk beskjed om å ta jerntablett!

8 er veldig lavt, mange trenger blodoverføring hvis blodprosenten bikker under 8. Så det var godt at de ba deg om å ta jerntabletter. [:)]

Jeg tar jern hver dag jeg,men har som regel hb på 7-8,hvis den er på 9 er den bra i mitt tilfelle[:D]

etter fødsel med nr 1 hadde jeg hb på 4,3 da jeg dro fra sykehuset selv etter en del blod overførsler
med nr 2 var hben på 7 da jeg dro hjem[:D]

Mistet 2L etter fødsel pga morkaka. Tror blodprosenten låg på rundt 5.3.
Fikk ikke blodoverføring, pga jeg var ong og mtp flere barn elns. Fikk jern gjennom sånn pose, og måtte knaske jerntabletter mnd etter fødsel.

Følte meg rimelig pigg etter fødsel, men det var kanskje for at jeg ikke hadde tid å kjenne på hvordan jeg egentlig hadde det. Eneste jeg husker er at det kom folk i ett når jeg lå der. Syns tilogmed sambo var i veien av og til. Neste gang blir det minimalt med besøk! [:-]

Aner ikke hva den var, men nokså lav. Fikk jerntilskudd intravenøst.

Eg hadde 5.1 eller 5.2 i blodprosent etter fødsel! Måtte ha blodoverføring, for svimte av hele tiden![:-] Tok også jertilskudd i mange mnd for å få opp til normalen! Etter blodoverføringa hadde den stege til 7.0....da følte eg meg veldig sliten, men med hjertabletter, så hjalp det veldig[:)]

Min lå på 7 åtte uker etter fødselen.
Mistet en del blod og besvimte etter jeg hadde født, men fikk bare beskjed om å måle hb hos fastlegen på seksukerskontrollen.
Ganske dårlig at de ikke sjekket det på sykehuset [:'(]
Var slapp, svimmel og ikke minst hvit i fjeset i mange mnd. Selv nå 1,5 år etter svimler jeg enkelte ganger [8D], men det er min egen feil da. Lite flink til å ta jerntabletter.

ORIGINAL: rodstilk

Alle menstruerende kvinner bør ta jern, så knask ivei. Skyll gjerne ned med appelsinjuice!

NEINEINEI!

Hør med lege!

Husker ikke min prosent, men fikk ikke velge selv: Blodoverføring!

Jeg mistet en del blod under fødselen. Lå på 5,6 og var på grensa til å måtte få blodoverføring. Men fikk jern intravenøst istedet. Fikk ikke dra hjem fra s.huset før bl.prosenten hadde passert 7 og da fikk jeg streng beskjed om å ta jerntabletter og holde meg i ro. Flott å ta appelsinjuice til jerntablettene, men ikke drikk melk til for det reduserer virkningen av jernet. Lykke til:)

Jeg hadde 9.7 tror jeg det var.. fikk beskjed om å ta jerntabeletter.. Men jeg gjorde ikke det, fordi jeg var redd for mageknip hos babyen.. jeg reagerte så sterkt på de mildeste..
Det stabiliserte seg selv .. spiste mye grønne grønnsaker, leverpostei..

Jeg hadde rundt 12-13 gjennom hele svangerskapet

Mista 1650 ml blod under siste fødsel og endte på 4,9

Fikk 4 poser blod da, og den kom opp i ni før jeg fikk dra fra barsel. Tok jerntabletter hver dag. 8 uker senere under kontroll hos legen var den 12 igjen.

Back
Topp