Blodpropp?! Tromboflebitt

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Jeg er gravid uke 8+5, og fikk i går kveld skikkelig vondt i en åreknute på leggen. Var på en rolig kveldsvakt, med mye sittestilling. Fikk åreknuter ved sist graviditet i 2023, og har allerede begynt å få flere denne gangen. I går var åreknuten øm ved berøring og ved bevegelse. I dag er den blitt en del større, ganske hard, vond, og rød. Er tydelig betent, og sannsynlig en liten blodpropp i den åreknuten. Tok på med støttestrømper idag, og det hjelper absolutt, de andre åreknutene er mye mindre, men den betente er fortsatt rød og vond. Noen andre som har opplevd dette? Jeg har ikke legetime før om 3 uker, og da er planen at jeg skulle begynne på albyl-e, fordi jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Er det noen andre som har erfaring med små blodpropper eller ømme åreknuter i graviditeten?

Blodpropp må man vel alltid ta til lege? Kan bli alvorlig om den løsner.

Ringte legevakten i går, mest for å høre, men de ville ha meg inn, så det var jo greit. Hun var ikke så bekymret for selve blodproppen, det er ganske usannsynlig at den forårsaker mer tull, var mer risiko å få «hull på huden», fordi da er det lite vi kan gjøre annet enn å vente på at det går over. Nå fikk jeg en salve som skal løse opp proppen lokalt, og den har ingen innvirkninger på babyen. Alle salvene som var tilgjengelige skal kun brukes på hel hud, ellers er det risiko for baby hvis det kommer i blodet. Så satser på at det hjelper med støttestrømper og salve. Bare litt kjedelig å begynne med strømper allerede nå, sist slapp jeg frem til uke 20 en gang…

Ringte legevakten i går, mest for å høre, men de ville ha meg inn, så det var jo greit. Hun var ikke så bekymret for selve blodproppen, det er ganske usannsynlig at den forårsaker mer tull, var mer risiko å få «hull på huden», fordi da er det lite vi kan gjøre annet enn å vente på at det går over. Nå fikk jeg en salve som skal løse opp proppen lokalt, og den har ingen innvirkninger på babyen. Alle salvene som var tilgjengelige skal kun brukes på hel hud, ellers er det risiko for baby hvis det kommer i blodet. Så satser på at det hjelper med støttestrømper og salve. Bare litt kjedelig å begynne med strømper allerede nå, sist slapp jeg frem til uke 20 en gang…
Du har blodpropp i en åre, og fikk en "salve" mot det? Hvorfor fikk du ikke fragmin? Ville fått en second opinion fra sykehuset.

Tenker nok det blir ny tur til legen i morgen. Smertene har spredd seg lengre nedover åren, og resten har ikke blitt noe bedre. Er et ganske stort område som er rødt/hardt/vondt, så det tilsier at det nok blir mer behandling i morgen. Blææ :banghead:

Tok ny tur til legen på onsdag, hun ga meg en ny betennelsesdempende gelé og strammere støttestrømper, klasse 2, og så skal jeg tilbake på onsdag for kontroll (selvsagt tidligere hvis det blir verre). Legen ville absolutt prøve dette først, ellers er det minst 6 uker med sprøyter og drit. Veldig opp og ned, fordi jeg føler at det er blitt litt bedre, men så plutselig får jeg masse smerter igjen. Er rart dette altså.

Det morsomme er at jeg er egt allerede laaaangt forbi kriteriene for å måtte få blodfortynnende, feks strekker betennelsen seg over 11cm, skal ikke gå over 5cm. Å være gravid predisponerer også for blodpropp, det samme gjør overvekt og mye åreknuter. Dessuten er betennelsen altfor «langt opp» på leggen, mot kneet, og da er det større risiko for dvt.

Kan blodfortynnende hjelpe mot smerter i åreknuter som ikke nødvendigvis er betennelse i? Har fått noen store mellom beina som plutselig har begynt å verke mye mer enn tidligere, konstant.. er ingen støttestrømper som hjelper i det området antar jeg.. men har bestilt meg støttestrømpebukse..

Åreknuter skal ikke gjøre vondt, så du har nok fått betennelse. Se om det utvikler seg, området blir hardt, rødt og varmt, og så evt gå til legen. Her hjalp det faktisk med betennelsesdempende krem, og ser stor forbedring.

Åreknuter skal ikke gjøre vondt, så du har nok fått betennelse. Se om det utvikler seg, området blir hardt, rødt og varmt, og så evt gå til legen. Her hjalp det faktisk med betennelsesdempende krem, og ser stor forbedring.
Tja eg veit ikje... virke til at det begynner å bli en vond åreknute på andre siden av fiffi også.. hva er oddsen for en på hver side :sad010

Back
Topp