blodpropp i familiehistorien..?

tanza

Elsker forumet
Heisann!

Jeg har da en mor som har hatt flere blodpopper siden hu fikk sitt foerste barn.

Jeg ante ikke hvor mange,men nevnte det da det ble spurt hos jordmor angaaende familiehistorie.Jeg fikk da ingen oppfoelging saann ellers verken i graviditeten eller etter foedselen.

Jeg vet naa at min mor har hatt 7 stk,den siste for ikke saa lenge siden.
Jeg venter mitt andre barn,og bor i utlandet.Her vil de da sette meg paa blodfortynnenes etter foedselen.Men idag ville de helst at jeg begynte naa.Dette er da injeksjoner i magen.

Det jeg lurer paa er det noen med en lignenes historie?og hvordan ble dere behandlet i norge?

paa forhaand takk for svar :)

Jeg har protein S-mangel, dvs at jeg er disponert for blodpropp. Ingen andre i min familie har hatt blodpropp.
Jeg måtte bruke Fragmin (blodfortynnende) sprøyter i begge mine svangerskap fra ca uke 12 og i 6 uker etter fødselen.

Den dagen jeg merket at fødselen var i gang skulle jeg ikke ta sprøyte pga fare for stor blødning...

Jeg har sånn blodpropp greier i familien .. altså noe med blodet det er for tykt .. Så de går på blodfortynnende... Moren min ble heller ikke oppfølgt skikkelig da..
Men nå skal dem gjøre det !

Jeg har aktivert protein C resistens. Dette er en arvelig "sykdom" som gjør at jeg er mer utsatt for blodpropp en de som ikke har det. Måtte sette fragmin sprøyter forebyggende 3 mnd før og etter fødsel. Satt i låret før fødselen, og i magen etter. (Du kan sette både i lår og mage)

Dette oppdager du ved å ta en blodprøve som jeg tror kalles trombosetendens, og har man denne sykdommen, er det 50% mulighet for at barna dine får den. Bestemor og pappa har det, og bestemor har hatt flere blodpropper, både i forbindelse med fødsel og operasjoner. Min tante døde av blodpropp, fordi hun ikke visste at hun måtte ha blodfortynnende. Man skal IKKE bruke p-piller når man har APC resistens, og skal ALLTID ha blodfortynnende i forbindelse med svangerskap, operasjoner og sykdom som gjør det sengeliggende. Ellers merker man ikke noe særlig til det [:)]

Back
Topp