blodprop??

Blir jo litt engstelig. Men jeg har også lest at man skal ha vondt for å puste når man har blodpropp i lungene.
Jeg har skikkelig vondt, men det er når jeg beveger på meg ved spesielle benegelser.
Og det sitter ca  cm over puppen på en måte.
Og på høyre side.

ORIGINAL: M@mm@08.12.07

Eg veit ein del om dette her. Eg er født med Positiv Leiden (Arvelig økt risiko for blodpropp)
Eg har vore mykje plaga opp igjennom pga dette, og for meg har det i perioder hjelpt med blodfortynnende, no som eg er gravid går eg på lavmolekylært heparin. (Blodfortynnande). Ei sprøyte kvar dag. Eg har også støttestrømper på beina for å sirkulere blodet tilbake igjen, gje trykk.
Då eg byrja med prevansjon, fekk eg minipiller då legen sa at p - piller ville gje meg blodpropp.

[:(]

Jeg har protein S-mangel, dvs at jeg har økt sjanse for å få blodpropp. Jeg gikk på Fragmin i svangerskapet og 2-3 mnd etter fødselen. Satte sprøytene i magen (en om dagen) og det gikk greit. Noen ganger var det vondere enn andre ganger og magen min ble ganske så "blåprikkete" etter hvert.
Men jeg har fått beskjed av legen min at jeg ikke kan bruke mini-piller heller, de inneholder jo også hormoner selv om det er mindre enn i p-piller..
[8|][8|] Ser at vi ikke har samme "sykdom" men... Skal høre med legen min..

ORIGINAL: BambinoLukas

Eg veit ein del om dette her. Eg er født med Positiv Leiden (Arvelig økt risiko for blodpropp)
Eg har vore mykje plaga opp igjennom pga dette, og for meg har det i perioder hjelpt med blodfortynnende, no som eg er gravid går eg på lavmolekylært heparin. (Blodfortynnande). Ei sprøyte kvar dag. Eg har også støttestrømper på beina for å sirkulere blodet tilbake igjen, gje trykk.
Då eg byrja med prevansjon, fekk eg minipiller då legen sa at p - piller ville gje meg blodpropp.

Jeg har protein S-mangel, dvs at jeg har økt sjanse for å få blodpropp. Jeg gikk på Fragmin i svangerskapet og 2-3 mnd etter fødselen. Satte sprøytene i magen (en om dagen) og det gikk greit. Noen ganger var det vondere enn andre ganger og magen min ble ganske så "blåprikkete" etter hvert.
Men jeg har fått beskjed av legen min at jeg ikke kan bruke mini-piller heller, de inneholder jo også hormoner selv om det er mindre enn i p-piller..
[8|][8|] Ser at vi ikke har samme "sykdom" men... Skal høre med legen min..

eg har fått besked om at eg ikkje kan bruke hormon spiral eller p ring for er d hormoner så da går vel ikkje mini pillen heller..

KONDOMER ER BRA Å HA[:D]

samme her.

je måtte ta klexane når je var gravid. sprøyter i magen

ORIGINAL: Sanka

ORIGINAL: ~~KASI~~

eg har fått besked om at eg ikkje kan bruke hormon spiral eller p ring for er d hormoner så da går vel ikkje mini pillen heller..

KONDOMER ER BRA Å HA[:D]

WTF!? nei vettu hva! er de helt merkelige ? jeg har ikke lov til å bruke noe p piller og alt det drittet. men jeg har fått lov til å bruke hormon spiral, for det var så lite hormon av det og begrensa. legen min snakka med både de på sykehuset og en annen spesialist om dette. og absolutt ingen så noe problem med dette.
¨
har hatt den nå i 1 år allerede jeg altså! uten noe problemer, er på jevnlige sjekker av og til. [:)]

dei sa eg kunne bruke kobberspiral men ikkje hormonspiral.
men eg har bare en eggstokk og en eggleder på ene siden så er så redd eggstokk betenelse så tør ikkje bruke noen spiral

dei sa eg kunne bruke kobberspiral men ikkje hormonspiral.
men eg har bare en eggstokk og en eggleder på ene siden så er så redd eggstokk betenelse så tør ikkje bruke noen spiral
ok da så.. er merkelig å se hvor forskjellig vi to har det!

leger er veldig forskjellige på hva dei bruker og lærer...
eg fikk p piller fordi dei tok mens smerter og yasmin la en ikkje på seg av....
Ingen som sa noe om at eg som 17 kunne få blodprop etter 3 mnd... Leste såklart bruksanvisningen men tok den med en klype salt... angrer på at eg ikkje holdt med til pinex [:D]

Jeg kan heller ikke bruke noe med hormoner, verken p-sprøyte, hormonspiral, p-plaster e.l.
Og jeg har også bare en eggstokk så ville uansett ikke brukt spiral... [:-]
Da er det ikke så mange muligheter igjen..! Gummi... [:-][:D]

ORIGINAL: BambinoLukas

Jeg kan heller ikke bruke noe med hormoner, verken p-sprøyte, hormonspiral, p-plaster e.l.
Og jeg har også bare en eggstokk så ville uansett ikke brukt spiral... [:-]
Da er det ikke så mange muligheter igjen..! Gummi... [:-][:D]

Blir dyrt d om en er aktive... veldig kjipt å ligge der å hinte å få tilbake "d er ingen kondomer"

det som plager livet av meg er at itte alle leger/helsesøstre har like mye kunnsakp om dette.
i min familie er det leiden mutasjon. min søster på 16 har også dette.

men på helsestasjonen for ungdom så fikk hun p-piller.
helsesøster hadde sagt at det itte gjorde noe, selv om hun hadde leiden mutasjon.

hallo liksom...???

det skal hu jo itte ha, je fekk hu tell å slutte på dem.

Ingen som sa noe om at eg som 17 kunne få blodprop etter 3 mnd... Leste såklart bruksanvisningen men tok den med en klype salt... angrer på at eg ikkje holdt med til pinex [:D]
ja er jo det da!

Men helt ærlig må jeg tilstå at jeg er glad jeg fikk det i en alder av 16 år! [:)] Er vel merkelig å si det da.. Men jeg røyka som en svamp og brukte p piller (trionetta i hele 2-3 mnd) [8|][:D] 

Da jeg fikk denne proppen fant de ut av det var arvelig (som nevnt ovenfor av andre)

Så da fant de ut at alle jentene i familien hadde dette blodet og kunne få propp. Søstrene mine å. Og det er utrolig greit å vite med tanke på jeg har ei søster som er 6 år yngre og kommer opp i tenårene! [:)] Når Ronja blir eldre skal vi teste henne å [8|] Håper ikke hu har det! Men i tilfelle vet vi det hvertfall! [:)]

Og at jeg fikk det var det minste problemet i min familie.. De fleste tok det veldig tungt da, men jeg selv lå og var den blideste av de alle. Smil til verden og den smiler igjen var et godt ordtak for meg. Og sykesøstrene var verdens snilleste. [:)] Det var riktignok en j*** operasjon og 19 lange dager.

Men jeg tror selv og det tror de andre å, at det var best at jeg fikk det. Selv om vi selvsagt skulle ønske ingen hadde fått det og vi ikke hadde dette blodet. [8|][;)]
Håper du forsto tankegangen min nå og det ikke ble så veldig tullete. [:)]

hvor gammel må barna være før man får testa dem?

ja er jo det da!

Men helt ærlig må jeg tilstå at jeg er glad jeg fikk det i en alder av 16 år! [:)] Er vel merkelig å si det da.. Men jeg røyka som en svamp og brukte p piller (trionetta i hele 2-3 mnd) [8|][:D] 

Da jeg fikk denne proppen fant de ut av det var arvelig (som nevnt ovenfor av andre)

Så da fant de ut at alle jentene i familien hadde dette blodet og kunne få propp. Søstrene mine å. Og det er utrolig greit å vite med tanke på jeg har ei søster som er 6 år yngre og kommer opp i tenårene! [:)] Når Ronja blir eldre skal vi teste henne å [8|] Håper ikke hu har det! Men i tilfelle vet vi det hvertfall! [:)]

Og at jeg fikk det var det minste problemet i min familie.. De fleste tok det veldig tungt da, men jeg selv lå og var den blideste av de alle. Smil til verden og den smiler igjen var et godt ordtak for meg. Og sykesøstrene var verdens snilleste. [:)] Det var riktignok en j*** operasjon og 19 lange dager.

Men jeg tror selv og det tror de andre å, at det var best at jeg fikk det. Selv om vi selvsagt skulle ønske ingen hadde fått det og vi ikke hadde dette blodet. [8|][;)]
Håper du forsto tankegangen min nå og det ikke ble så veldig tullete. [:)]

selv er eg enebarn og den eneste i familien som har hatt boldprop.

Men eg synes du er en fantastisk person som klarte å se d lyse i sitvasjonen i så ung alder.
Å tenke på familien er viktig[:)]

selv er eg enebarn og den eneste i familien som har hatt boldprop.

Men eg synes du er en fantastisk person som klarte å se d lyse i sitvasjonen i så ung alder.
Å tenke på familien er viktig[:)]
hehe takk. Følte ikke for noe annet. Mamma gråt hver gang man spurte hvordan det gikk med henne oppi det hele! [8|] så da måtte jeg gjøre deg beste ut av det! derfor når jeg så du skrev om dette ble det en liten lettelse. fikk aldri noen å snakke med om sånt så.

tusen takk [;)]

ja har aldri hatt noen å snakke med selv, tenkte å lage en tråd her for på kvinneklinikken så JM at d var veldig vanelig å måtte ha blodfortynnende i svangerskap av forskjellige grunner.

tusen takk

ORIGINAL: snoopey

koss merker en når en får blodpropp? spes i lunga

annet enn at en blir lett tung pusten må vere at (eg kunne ihvertfall ikkje) ligge, måtte sove sittende for når eg kom så å så langt ned fikk eg ikkje puste i d hele tatt

ORIGINAL: snoopey

koss merker en når en får blodpropp? spes i lunga

Jeg fikk blodpropp i leggen. Det begynte med at jeg fikk litt vondt i benet. Etter en stund begynte jeg å halte, det ble vondere og vondere. Kom meg hjem (var ute og shoppet). Da begynte det å gjøre jæ.... vondt, klarte ikke å gå på det, måtte krabbe på do husker jeg for hvis jeg hinket på det friske benet så ristet det så mye i det "syke" benet og det var jo ikke noe godt...

Da det var så vondt at jeg begynte å grine og det kjentes ut som om benet skulle eksplodere (var rødt og hovent) så dro jeg på legevakta.
Jeg fortalte der at jeg hadde protein S-mangel og da ble jeg sendt rett på sykehuset. Måtte ligge der i et par døgn og de tok masse prøver av meg....

ORIGINAL: Blue_Angel

fikk blodpropp i lunga da jeg var 17

var mange av oss her inne [:D]
skulle ønske slikt ikkje skjedde med noen men d har ihvertfall vert utrolig betrygende/kjekt/koselig å dele noe litt uvanelig erfaringer med noen som har oplevd d samme

Back
Topp