Blodprøver..

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Hvor ofte tar dere blodprøver? Sjekker blodprosenten og sånn?

Har tatt en blodprøve tidlig i svangerskapet.. første trimester tror jeg. Men på forrige kontroll sa jeg at jeg hadde blitt svimmel og kvalm. Og lurte på når jeg skulle sjekke jernlager og blodprosent og sånn.. men da fikk jeg bare til svar at når blodprøvene var så fine tidlig i svangerskapet, så tok de ikke fler prøver. Og tok de, så var det bare fordi man evt var rhesus negativ. (jeg spurte om jeg skulle bestillle selv hos legen..) Syns dette virka litt rart jeg.. trodde alle tok en blodprøve rundt uke 28..  Sånn for å sjekke..

Jeg har bare tatt blodprøve på første kontroll i 1.trimester, etter det sjekker bare jordmor blodprosenten med stikk i fingeren min. Aner ikke om det er normalt eller ikke...

Tok kun tidlig i svangerskapet. Først for å sjekke at jeg var gravid. Så en for å sjekke blodtype osv og så en i ettertid for å finne ut om verdiene mine var blitt bedre ettersom jeg hadde lave (nærmest tomme) jernlagre. Etter det har jeg ikke tatt flere blodprøver hos legen annet enn det stikket i fingeren for å sjekke hb.

Ja, men jeg får ikke stikk i fingeren heller. [&:] Syns det var helt greit til nå.. syns det er slitsomt å være svimmel.. tenkte man kunne sjekke om jeg trengte litt jern eller noe annet..

Jeg har ikke tatt noen hos jordmor, men tar ofte hos legen. Det var jo sånn jeg fant ut at jeg har diabetes og at jeg har lav blodprosent. Det kan det jo være greit å sjekke særlig når man er gravid.

Hm.. Mente at de uansett tar en ca uke 30 for å sjekke jernlageret.
Dette pga at barnet "tapper" oss for jern (har jeg hørt da)[&:]

Tok de vanlige blodprøvene første kontroll og blodprosenten (stikk i fingeren)

Og sjekke blodprosenten skal de også gjøre i uke 28. Så det kan du bare be om at legen/jm din skal gjøre..

Jeg tok det første gang jeg var hos legen. Forrige torsdag bad jeg om å få sjekke blod% min pga disse usynlige bananfluene jeg se hver gang jeg reiser meg....og det var ikke noe problem å gjøre det. Den hadde synki, men var ikke veldig lav...lå rundt 10. Så grunnen til de svarte prikkene trodde hun kom pga veldig lavt blodtrykk [:)]

Tok alle blodprøver på første kontroll.. Nå sjekker de bare blodprosenten når ejg er hos fastlegen min annenhver mnd..

ORIGINAL: Vilnus

Tok kun tidlig i svangerskapet. Først for å sjekke at jeg var gravid. Så en for å sjekke blodtype osv og så en i ettertid for å finne ut om verdiene mine var blitt bedre ettersom jeg hadde lave (nærmest tomme) jernlagre. Etter det har jeg ikke tatt flere blodprøver hos legen annet enn det stikket i fingeren for å sjekke hb.

Det samme her [:D]

Fulle blodprøver første kontrollen og så tok legen å sjekket blodprsenten i uke 26, aner ikke om det blir noe mer.
Hadde Hb på 14,5 i uke 9 og den var gått ned til 12,4 i uke 26.

Jeg føler de tømmer meg for blod hver gang jeg er på kontroll [8D] og jeg som har så skrekken, tror jeg skal besvime hver gang[&:] hehe

Jeg tok blodprøver på den første kontrollen, og så målte de blodprosenten i uke 28 (det skal alle gjøre)...

ORIGINAL: FrøkenS

Har tatt en blodprøve tidlig i svangerskapet.. første trimester tror jeg. Men på forrige kontroll sa jeg at jeg hadde blitt svimmel og kvalm. Og lurte på når jeg skulle sjekke jernlager og blodprosent og sånn.. men da fikk jeg bare til svar at når blodprøvene var så fine tidlig i svangerskapet, så tok de ikke fler prøver. Og tok de, så var det bare fordi man evt var rhesus negativ. (jeg spurte om jeg skulle bestillle selv hos legen..) Syns dette virka litt rart jeg.. trodde alle tok en blodprøve rundt uke 28..  Sånn for å sjekke..

Bodprosenten skal sjekkes hver gang du er hos legen for å se at den holder seg stabil! Veldig viktig! Men sånn blodprøve i armen for å sjekke om du har noen sykdommer og hva du er immun mot tar man en gang i begynnelsen :)

Jeg tok én på første kontroll, da hadde jeg veeeeldig dårlig med jern.
Neste prøve tok jeg for ca 4 uker siden, jeg går på jern nå, men det sto fortsatt dårlig til så jeg skal på én kontroll igjen etter fødsel (mai/juni)[:)]

Jeg går til legen og tar blodprøver i armen hver fjerde uke pga annen skdom, og da sjekker han alltid blodprosent samtidig. Jernlagret har sunket de siste gangene, men er fortsatt OK,

Jeg bare ber om å få det sjekket, så gjør de det. Hvis jeg ikke hadde spurt, så hadde de ikke gjort det. Skal på kontroll i morgen, og det er så vidt jeg fungerer om dagen, så skal få det sjekket.. 

ORIGINAL: dragen88

ORIGINAL: FrøkenS

Bodprosenten skal sjekkes hver gang du er hos legen for å se at den holder seg stabil! Veldig viktig! Men sånn blodprøve i armen for å sjekke om du har noen sykdommer og hva du er immun mot tar man en gang i begynnelsen :)

De har gått bort i fra det. De nye retningslinjene for sv.skapskontroller gir bare noen få prøver med mindre det er spesielle indikasjoner.

Back
Topp