Blodprøver

sno2018

Blir kjent med forumet
Hei alle sammen,

Jeg lurer på hvem jeg kan henvender meg til ifm blodprøver.

Det vises seg at flere parametre er utenfor «normal» området. Legen har ikke sagt noe om det, men jeg vil gjerne vite om det er noe tiltak som må gjøres.

Har noen her inne noen erfaring med dette? Så vanskelig å få time hos fastlegen altså.
 
Hei alle sammen,

Jeg lurer på hvem jeg kan henvender meg til ifm blodprøver.

Det vises seg at flere parametre er utenfor «normal» området. Legen har ikke sagt noe om det, men jeg vil gjerne vite om det er noe tiltak som må gjøres.

Har noen her inne noen erfaring med dette? Så vanskelig å få time hos fastlegen altså.
Du kan vel høre med legekontoret om legen kan sende rekvisisjon så kan du jo ta blodprøvene på sykehuset hvis labratoriet ikke har tid på legekontoret
 
Du kan vel høre med legekontoret om legen kan sende rekvisisjon så kan du jo ta blodprøvene på sykehuset hvis labratoriet ikke har tid på legekontoret
Tenker du på sånn gjentagelse av blodprøver for å verifisere resultatene? Jeg kan høre med dem. Takk!
 
Kanskje ulikt fra lege til lege, men trodde det var standard praksis å kontakte pasient om det var avvik på blodprøver. Kan jeg spørre hva det var avvik på?
 
Kanskje ulikt fra lege til lege, men trodde det var standard praksis å kontakte pasient om det var avvik på blodprøver. Kan jeg spørre hva det var avvik på?
Jeg har lav hemoglobin (det visste jeg fra før) men også lav på flere hvit blodcelle parametre som feks B-erytrocytter, B-EVF, B-leokocytter
 
Jeg har lav hemoglobin (det visste jeg fra før) men også lav på flere hvit blodcelle parametre som feks B-erytrocytter, B-EVF, B-leokocytter
lav mengde B-leukocytter kan ha flere årsaker, autoimmun sykdom er min årsak til lavt nivå. Men det kan også komme av vitaminmangel, noe lav mengde røde blodceller (B-erytrocytter) også er en indikasjon på etter som det til sier anemi dersom nivået er veldig lavt. Hvordan var jernnivået? Ut i fra det du har nevnt høres det ut som du trenger tilskudd av jern. B12 og D vitamim bør også tas.
 
Sliter litt med samme dilemma selv. Leste på kommentarer fra lab på stoffskifte og vit b12, som begge er utenfor referanseområde. Ikke noe lyd fra legen. Har bestilt ny time, men den blir ikke før om 4 uker. Ville dere ringt og bedt om tidligere time?
 
Sliter litt med samme dilemma selv. Leste på kommentarer fra lab på stoffskifte og vit b12, som begge er utenfor referanseområde. Ikke noe lyd fra legen. Har bestilt ny time, men den blir ikke før om 4 uker. Ville dere ringt og bedt om tidligere time?
Kan du ringe og be om en elektronisk (telefonsamtale) konsultasjon? Ev, så kan du ringe og si at du ser på resultatene at de er utenfor, si at du blir bekymret, særlig siden du er gravid, og be de spørre legen om hen kan se på det og gi deg beskjed om hva hen tenker om prøvene dine. Si at du synes det er veldig lenge å måtte vente 4 uker, kanskje det finnes løsninger så du kan få svar raskere :)
 
Referanseområde for blodprøver kan være avhengig av mange faktorer, i ditt tilfelle kan muligens både hvor man er i syklus/graviditet, kjønn og alder ha betydning for om fastlegen vurderer prøvene som normale. Du skriver ikke hvor langt utenom du er, men hvis man såvidt er utenfor referanseområdet kan det også være dagsavhengig :) Men selvfølgelig, ta kontakt med legesenteret hvis dette er noe som stresser deg. Jeg prøver bare å si at det også kan være helt ufarlig og uskyldig :)
 
Back
Topp