Blodprøver

sjukesøster

Forumet er livet
Hei ☺
Skal ta graviditetstest blodprøver i uke 12. Blir det da i 12 svangerskapsuke (11+1 o.s.v) eller fra 12+1?

Tror ikke det er prosedyre å ta graviditetstest når man er så langt. Man tar prøver for å se om man har hiv, også videre. De kartlegger også om hvilken blodtype du har:). Legen min sier uke 12 når jeg er 12+noe:)

Ja var dei vanlige prøvene i svangerskapet eg meinte ☺ er i graviduke 11 i dag (10+0) så usikker når eg skal bestille time hos lege for å ta prøvene.

Legen min ville ikke ha meg inn for blodprøver før uke 12+ noe
Så jeg skal på mandag...... Da er jeg 12+ 2

Jeg var der på dagen uke 12. Har hørt at man ikke kan ta de tidligere enn uke 12 ;-) lykke til :-)

Jeg fikk beskjed om å komme innom å ta prøvene mellom uke 10-12.
Var der når jeg var 11+6.

Var ikke inne hos legen, bare på labn.skal til legen 4 nov.

Jeg var hos legen 11 + 6, fikk da beskjed om å komme tilbake og ta prøvene. At de er strenge på at du må ha bikka 12 uker..

Hvorfor kan man ikke ta før uke 12? Jeg var inne i 7+ noe og fikk sykemelding. Ble tatt blodprøver da. Vet ikke om dette er blodprøvene, men merker vel d..;)

Jeg mener, har ikke tenkt å endre hverken blodtype el pådra meg hiv de neste ukene...

Det er jo ikke bare hiv og blodtype man testes for :p

Jeg fikk i uke 13, kunne få alt etter 12. Det var fordi de måtte vente med noen tester til etter uke 12, mens andre kunne man ta før. Pågangen hos legen er relativt høy hos min hvertfall, så skjønner de vil ha alt på en time i stedet for mange omganger..

Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men vil tro det har noe med blodverdier og at hormoner roer seg og diverse? :shy:

Så rart de ikke tok blodprøvene før i uke 12 der... men mange leger gidder ikke bruke tid på gravide før de kommer til uke 12 og er over den værste kneika. Da "sløser" de ikke meg ressurser om det går galt. Kynisk nok. Det har ikke noe med verdiene i kroppen.

Kan ta akkurat de samme testene i uke 9 og (normalt å ha første kontroll mellom uke 9 og 12) :) Jeg skal til første kontroll 10+6. Men har allerede tatt "gravidblodprøvene". De tok jeg i uke 6 da jeg ble sykemeldt. Tok også vitamin/mineral i samme slengen for å sjekke siden jeg var så dårlig.

Det er jo ikke bare hiv og blodtype man testes for :p

Jeg fikk i uke 13, kunne få alt etter 12. Det var fordi de måtte vente med noen tester til etter uke 12, mens andre kunne man ta før. Pågangen hos legen er relativt høy hos min hvertfall, så skjønner de vil ha alt på en time i stedet for mange omganger..

Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men vil tro det har noe med blodverdier og at hormoner roer seg og diverse? :shy:
Nei, det er mer. Men gadd ikke ramse opp alt:p

har første time 11.11 jeg, når jeg er 14 uker =)

Det er blodtype og blodtypeantistoffer, hemoglobin, antistoffer mot røde hunder, hiv og syfilis, og antistoffer mot hepatitt B og C (hos noen) de sjekker med prøvene.
På Ahus vil de ikke ha prøvene før etter uke 12, for da avtar risikoen for abort betraktelig.

Men husk så legen gir resultatet tilbake, alt skal ligge sammen med helsekortet :)

Bur i New York, og eg har tatt alle desse testane (og mange fleire!) før veke 12, så som dei over her seier, så har det ikkje med verdiane å gjera. Er vel pga abortrisiko då. Eg fekk resultata på mandag (var då 11+2). Dei kartla blodtype og testa om eg hadde immunitet mot meslingar, vannkoppar og røde hundar. Testa også for hiv, syfilis, klamydia, gonoré, hepatitt og sjekka blodprosenten. Dei sjekka også jernnivå og stoffskiftet mitt. Veit ikkje om alt dette er vanleg heime også?

Både sambuaren min og eg er i tillegg blitt gentesta for meir enn 100 sjukdommar og syndrom... Me ventar på resultata av denne. Denne typen gentesting er iallfall meir restriktivt heime. Uansett, har aldri vore så gjennomtesta i mitt liv!! :P

Står uke 12-16 på oversikten jeg fikk av legen min, som er veiledende i den kommunen. Ofte merker jeg at leger sier uke 12 når man egentlig er i uke 13. Altså 12+1 - 12+6 så sier de tolvte uke. Jeg fikk time neste uke, da er jeg 11+3. Ikke hatt noen kontroller tidligere i svangerskapet.

Vedlegg

• IMG_20151028_144813.jpg
    IMG_20151028_144813.jpg
    730,5 KB · Visninger: 14
Jeg skal inn og ta blodprøve når jeg er 11+4...

Min fastlege har en regel på at du skal ha kommet til uke 10, mente det stod på prøverekvisisjonen at det skulle tas mellom uke 10-16?

Jeg fikk ikke komme før jeg hadde 12 fullgåtte uker. Var på sv.kontroll 13+2. Tok da blodprøver og leverte urinprøve.

Back
Topp