Blodprøver

chris

Glad i forumet
Har vært innom legekontoret idag for å ta noen blodprøver. Og det var helt forferdelig!!! Må nevnes at jeg ikke liker blodprøvetaking, og har ikke tatt blodprøver før jeg ble gravid. Ikke som jeg kan huske iallefall, mulig jeg kunne ha gjort det når jeg var veldig lita.

Hun som skulle ta prøvene, burde ikke ha lov til å stikke en nål i noen! Hun klarte først ikke å treffe blodårene, så viste det seg at hun hadde stukket igjennom, så klarte hun bare å tappe litt blod ut.. ja, det var litt av et styr! Endte opp med 7 stikk. 5 i høyre armen og 2 i venstre. Så høyre armen min er ganske øm og vond nå..

Tror ikke hun kunne være flink til å ta blodprøver, for dette er første gangen jeg opplever at noen ikke treffer, eller klager på at det er vanskelig.. Etter hun hadde stukket meg 6 ganger, måtte hun gå å hente ei som kunne prøve istedet, og hun klarte det på første forsøk..

Jeg ble ikke akkurat mindre redd for å ta blodprøver etter denne episoden..

ORIGINAL: balette

ORIGINAL: VesleS

Det hørtes ikke bra ut.
Neste gang dere skal ta blodprøve bør dere fortelle at dere er redde på forhånd, så kanskje de henter ei som kan det med en gang.

Nå kan jo jeg bare snakke for meg selv her da, men det er ikke det at jeg er redd som er problemet, men det at de to som jobber der virkelig ikke kan ta blodprøver... de må som regel stikke flere ganger før de presser ut litt blod, og de bommer  ofte (det er VONDT altså) hadde med meg lillegutt for å ta blodprøver, de klarte ikke å få ut noe blod av ham, de stakk og stakk og stakk... Han så ikke ut etterpå, og vi måtte dra på sykehuset for å få tatt prøvene tilslutt, der klarte de det ganske kjapt heldigvis... Har hørt om mange som sliter med de to på laboratoriet her...

Ja, det var vondt! ser ut som den sprøytenarkoman nå jah..

ORIGINAL: ~ savannah ~

ORIGINAL: tutti_

Har vært innom legekontoret idag for å ta noen blodprøver. Og det var helt forferdelig!!! Må nevnes at jeg ikke liker blodprøvetaking, og har ikke tatt blodprøver før jeg ble gravid. Ikke som jeg kan huske iallefall, mulig jeg kunne ha gjort det når jeg var veldig lita.

Hun som skulle ta prøvene, burde ikke ha lov til å stikke en nål i noen! Hun klarte først ikke å treffe blodårene, så viste det seg at hun hadde stukket igjennom, så klarte hun bare å tappe litt blod ut.. ja, det var litt av et styr! Endte opp med 7 stikk. 5 i høyre armen og 2 i venstre. Så høyre armen min er ganske øm og vond nå..

Tror ikke hun kunne være flink til å ta blodprøver, for dette er første gangen jeg opplever at noen ikke treffer, eller klager på at det er vanskelig.. Etter hun hadde stukket meg 6 ganger, måtte hun gå å hente ei som kunne prøve istedet, og hun klarte det på første forsøk..

Jeg ble ikke akkurat mindre redd for å ta blodprøver etter denne episoden..

Skjønner at dette må være ubehagelig, men det kan dessverre bli slik, selv om hun som tok blodprøvene er flink. Jeg jobber selv i helsevesenet, og har sett erfarne sykepleiere som har slitt med å ta blodprøver også, selv om de kan det... Men kanskje "din" stikker rett og slett var uerfaren da [8|]
Ikke spesielt godt for de med sprøyteskrekk i utgangspunktet nei!!!!

Ja, jeg jobber også i helsevesenet, så vet jo at de kan bomme og plages.. Men synes det er litt drøyt med 7 stikk, er ganske vondt etterhvert! Og blir jo litt frustrert når det er meg de bommer på, for jeg HATER seriøst blodprøver!![:(]  kjente bare at svetten begynte å piple på meg da jeg satt der[:D] men tror hun her var litt uerfaren ja.. forsto det sånn at hun flere ganger hadde vært nødt til å hente henne som kom å stakk meg tilslutt..

ORIGINAL: ~ savannah ~

Huff, he he! Attpåtil en gravid sprøytenarkoman ;)

Heheheh, ja det ser ikke helt bra ut![:D][:D]

Huff, så dumt at du skulle møte en sånn en, da! Når du var nervøs fra starten av, mener jeg.
Ikke det at jeg unner NOEN den slags nåleputelek... [&:]
Neste gang kanskje du kan spørre om den flinke damen med en gang?

Har lang erfaring med uheldige/inkompetente stikkere selv.
Har litt nålefobi - rettere sagt, hadde skikkelig nålefobi men har vel blitt litt "voksen", siden jeg har sluttet å løpe skrikende ut av rommet og måtte trekkes tilbake med makt, og bare sier "au" i disse dager... [:D]
Men uansett har jeg litt vanskelige blodårer - har fått dem beskrevet som "rullende", nervøse, litt dyptliggende og mye annet rart, hvilket betyr at jeg i disse dager advarer personen som skal stikke om at det kan bli vanskeligere enn antatt. Da tar de seg gjerne ekstra god tid på å finne en god åre, og da går det greit.
Der hvor jeg vokste opp var det et evig styr med å finne åre - hun stakk inn, trakk halvveis ut, stakk inn i ny vinkel, om igjen og om igjen. Når hun til slutt fikk tatt prøven i den andre armen, kunne jeg ikke bøye høyrearmen på flere dager... [&:]
Legg til den gangen hvor det manglet antikoagulant i prøveglasset, slik at blodet endte opp som en liten rød ball i klar væske, og den gangen det var lekkasje mellom nålen og beholderen, slik at jeg måtte holde kanylen i armen mens hun løp rundt og tørket blod av benken og gulvet, så har du flere gode grunner til at jeg fremdeles er litt nervøs i dag... [:D]
Men har stort sett hatt flaks de siste gangene, lokale legekontoret har unge, men dyktige stikkere. [:)]

Veneflon under fødselen derimot, gleder jeg meg ikke til. Med unntak av en i hånden klarte de aldri å treffe før de hadde ringt narkose sist gang jeg var på sykehuset. [&:]

Å huff, du har visst hatt mange uheldige opplevelser og verre enn mine, Minerva!
Hadde det vært jeg som hadde sittet der med blod overalt så hadde jeg nok fått rimelig panikk!![:D]
Syntes det var helt forferdelig på legekontoret idag, men nå et par timer senere og har fått det litt på avstand, så ser jeg bedre på det. Selv om jeg har fått merker som minner meg stadig vekk på all stikkinga..                                                                                                                                  Huff, må vel bare venne meg til stikkinga for det blir vel mange flere i løpet av svangerskapet..
Men jeg føler meg ikke så tøff i maska når jeg ser alle nålene, glassene og div utstyr de har..[&:]

Hørtes ikke bra ut og dette må vi jo igjennom noen ganger i løpet av svangerskapet. Jeg synes heller ikke at det er noe særlig, så jeg bruker å si fra og da synes jeg de er veldig flinke til å avlede meg, forklare og gjøre det på en skånsom måte

Neida, tutti_, jeg så ikke noe blod. Jeg lå på benken og stirret rett opp i taket og tellet ruter, jeg! [:D]

Sånn i ettertid er jo dette ting man kan le av, og nå har jeg som sagt flinke folk på legekontoret på Tøyen.
Men ukyndige/nervøse/slurvete folk slik som du støtte på kan virkelig gi en "skrekken" - og jeg ville nok kjent pulsen stige neste gang hun skulle sette nål i meg.
Håper du slipper flere slike episoder, og det skal jo ikke SÅ mange stikk til heretter med mindre du har grunn til å mistenke at noe kan være galt - infeksjoner og slikt.
Satser på at "narkoman"-merkene forsvinner snart, og at damen raskt blir flinkere!

Ja, er synd i meg! eller det var, nå går det greit![:)]

nei, er vel ikke så ofte man skal ta blodprøver, hvis man ikke har grunn til å ta det da..
Jeg må hvis ta ganske ofte pga lavt stoffskifte![:o][:(]

Back
Topp