Blodprøver uke 12

Siri78

Betatt av forumet
Aprilspirene 2024❤️
Blodprøvene som skal tas i uke 12, for å sjekke Rhesus positiv/negativ... må disse tas i uke 12, eller kan de tas i uke 13 også?

Jeg tok i uke 10. man pleier å ta det på første svangerskapskontroll . 12 var sent. Men uansett bedre sent enn aldri.

Jeg vet ikke sikkert, men legen sa til meg idag at nå som jeg var over uke 12, kunne jeg ta svangerskapsblodprøver. Så jeg tok idag, 12+3.

Jeg husker ikke hva jeg tok, men jeg hadde svangerskapskontroll/samtale hos legen i uke 6. Da tok jeg noen blodprøver, men han satte og opp noen i uke 12 fordi det var for tidlig/rutine å ta dem i uke seks.. Jeg vet ikke helt, men de to tidligere svangerskapene har jeg tatt alle blodprøvene i uke 12. Du kan sikkert ta de etter uke 12 også, men ikke vent for lenge.

Legen min ville ikke ta de før tidligst uke 12, så vil tro ukene etter også går fint. De skulle visstnok ikke tas for tidlig.

Jeg har ikke tatt de før uke 12 i noen av mine 3 svangerskap. Har fått beskjed om at de ikke skal tas før, men drev å googlet det for en stund siden da diskusjonen kom opp fordi mange tok prøver en stund før uke 12. Jeg fant ikke noen begrunnelse for hvorfor de ikke skulle tas før. Jeg antar det har noe med jern å gjøre fordi blodvolumet øker også mistenker jeg at kostnad er med i bildet i forhold til at noen mister før uke 12 og at de da ikke tar blodprøver unødig.

Jeg har også tatt blodprøver i uke 12 i alle mine tre svangerskap. Tok i dag, 12+0, og da kommenterte legen at det var «akkurat innafor».

Jeg har ikke tatt de før uke 12 i noen av mine 3 svangerskap. Har fått beskjed om at de ikke skal tas før, men drev å googlet det for en stund siden da diskusjonen kom opp fordi mange tok prøver en stund før uke 12. Jeg fant ikke noen begrunnelse for hvorfor de ikke skulle tas før. Jeg antar det har noe med jern å gjøre fordi blodvolumet øker også mistenker jeg at kostnad er med i bildet i forhold til at noen mister før uke 12 og at de da ikke tar blodprøver unødig.
Stemmer det at det ikke har noe klinisk betydning, så er nok kostnaden det handler om mest sannsynlig.
- Bioingeniør

Min lege ville ta blodprøver så fort som mulig etter uke 7 bør det takes flere nå etter uke 12 da? Det er så fullt hos jordmortjenesten her jeg bor, så min første svangerskapstime er ikke før jeg er i uke 14/15

Min lege ville ta blodprøver så fort som mulig etter uke 7 bør det takes flere nå etter uke 12 da? Det er så fullt hos jordmortjenesten her jeg bor, så min første svangerskapstime er ikke før jeg er i uke 14/15

Nei! Isåfall kan du vare sjekke jern i uke 14-15 igjen. Men går helt fint å ta de blodprøvene i uke 7.

Back
Topp