Blodprøver i første trimester?

Seawave

Elsker forumet
Husker ikke fra tidligere. Tas det noen blodprøver i første trimester?
Skal til legen å ta mine månedlige blodprøver neste uke, og tenker at hvis det skal tas noe nå snart mtp svangerskapet, så kan jeg like gjerne ta alt samtidig.
 
Husker ikke fra tidligere. Tas det noen blodprøver i første trimester?
Skal til legen å ta mine månedlige blodprøver neste uke, og tenker at hvis det skal tas noe nå snart mtp svangerskapet, så kan jeg like gjerne ta alt samtidig.
Ja, skal tas mellom 8-12 uker :)
 
Ja, skal tas mellom 8-12 uker :)
Ahh, okey. Da er det for tidlig nå. Får tenke på om jeg bare skal utsette di andre prøvene, eller ta det i to omganger...
Har så dårlige årer, så dem vil helst ta prøver skjeldnest mulig av meg. Og så må jeg ta månedlige prøver (pga kronisk sykdom) :shifty::banghead:
 
Jeg tok idag, er 7+ noe. Jordmor sa det bare var å ta.
 
Spørs hvordan man teller. Helsepersonell, ihvertfall jordmødre og gynekologer, teller fullgåtte uker. Det er viktig mtp. tiltak ved prematur fødsel bl.a.
Jeg har blitt lært opp til å skille mellom «8 fullgåtte uker» og å «være i uke 8». Det var det alle, både leger og jordmødre sa da jeg var gravid sist. Har dem endret dette kanskje?

Edit: altså brukte dem fullgåtte uker i slike situasjoner du nevner, men at man fortsatt skilte på hvilken uke man er i, og hvor mange fullgåtte uker.

edit to: Man trenger ikke å si ordet fullgåtte uker altså. Man kan si «jeg er 8 uker på vei» når man er f.eks 8+3. Men man er i uke 9.

beklager mye edit her, hodet mitt er litt på bærtur i dag, så ser i ettertid at jeg har forklart meg dårlig.
 
Last edited:
Ja, jeg skjønner aldri helt den regninga.
Se for deg alderen din. Man feier hvor mange år man har levd.
På 12årsdagen feirer man at man har levd i 12 fullgåtte år. Samtidig starter man på sitt 13’ende år. Skjønner?
Når man er 12år og 2mnd gammel er man fortsatt bare 12 år, men godt på vei i sitt 13’ende leveår.
Akkurat slik er det med svangerskapsuker.

7+3 er 7 fullførte uker, og man er i sin 8’ende svangerskapsuke.
 
Se for deg alderen din. Man feier hvor mange år man har levd.
På 12årsdagen feirer man at man har levd i 12 fullgåtte år. Samtidig starter man på sitt 13’ende år. Skjønner?
Når man er 12år og 2mnd gammel er man fortsatt bare 12 år, men godt på vei i sitt 13’ende leveår.
Akkurat slik er det med svangerskapsuker.

7+3 er 7 fullførte uker, og man er i sin 8’ende svangerskapsuke.
Joda, jeg skjønner det altså, men ser ikke poenget med å bruke to ulike måter å regne på liksom. Vi sier jo at vi er 12 år, ikke i vårt 13 leveår. Sier heller at jeg er 7 og noe på vei enn at jeg er i uke 8. :)
 
Joda, jeg skjønner det altså, men ser ikke poenget med å bruke to ulike måter å regne på liksom. Vi sier jo at vi er 12 år, ikke i vårt 13 leveår. Sier heller at jeg er 7 og noe på vei enn at jeg er i uke 8. :)
Er med på tanken, men jeg bruker faktisk den snakkemåten i flere sammenhenger. Sier f.eks at jeg og mannen er på vårt 10’ende år sammen.
Men begge deler er jo like rett, det er ingen som må si at man er i uke 8 når man er 7+noe. Man kan si man er 7 uker på vei e.l :)
 
Hvis man tar blodprøver for tidlig kan man risikere at sykehuset ber om at det tas nye. Jeg tok mine en gang i uke 5 og slapp å ta nye, men en annen i termingruppen tok i uke 7 og måtte ta nye.
 
Hvis man tar blodprøver for tidlig kan man risikere at sykehuset ber om at det tas nye. Jeg tok mine en gang i uke 5 og slapp å ta nye, men en annen i termingruppen tok i uke 7 og måtte ta nye.
Okey, greit å vite.
Hvilke blodprøver er det snakk om, vet du det?
 
Back
Topp