Blodprøver første trimester

Team M

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Septemberskattene 2023
Husker ikke hvilken trå det ble snakk om dette men jeg skrev iallefall at legen ba meg komme 12+1 og ikke tidligere for å ta prøvene.
Noen her inne opplyste om at de nye retningslinjene var mellom uke 6-12 mener jeg.
Så ringte legekontoret og spurte om jeg kunne komme på mandag å ta de, jeg fikk et "ja".
Møtte opp på mandag så sier hu i luken at du kan ikke ta blodprøvene nå, det er for tidlig og vi får de da bare i retur.. ja men... hallo jeg fikk klarsignal. Du skjønner det er en prøve og den skal taes mellom uke 12 og 16..
Kan jeg ikke bare ta alt det andre da og droppe den sa jeg. Du kan ta hcg prøva nå men de andre må vi vente med sa hun videre...

Altså... har dere hørt dette før? Merkelig opplegg...

Jeg tok blodprøve når jeg var 10+5. Legen nevnte ikke noe om dette for meg. Og sist graviditet tok jeg det også før uke 12.

Jeg tok blodprøver for en uke siden på svangerskapskontroll hos jm. Da var jeg 8+1 (i følge el)/8+4 (i følge ul).
På HelseNorge står det jo at blodprøvene tas på svangerskapskontroll mellom uke 6-12.
C33EE330-E902-40B8-AF0D-91E933CA7A74.jpeg

Sniker fra august. Jeg fikk beskjed om at blodprøven måtte tas etter uke 12, hvis ikke ville ikke sykehuset analysere den (Kalnes). Så jeg var bare innom og tok blodprøven da jeg var 12+0, hadde den første timen hos jordmor i uke 7 for å få henvisning til tidlig ultralyd.

Jeg tok blodprøvene i går, 8+0, fikk beskjed om at de skal tas mellom uke 6-16.

Det virker som om det er litt opp til hvert enkelt sykehus. Jeg var hos jordmor I uke 6+ da hun trodde jeg kunne ta blodprøvene da siden de nye retningslinjene sier det. Men da jeg kom på timen hadde hun sjekka med St.Olavs og de ønsket ikke å analysere prøver tatt før uke 8+. Måtte dermed komme tilbake i uke 8 å ta blodprøver.

Forrige svangerskap hadde jeg første kontroll i uke 12, fikk beskjed den gang om at jeg ikke kunne ta blodprøver før etter uke 12. denne gangen hadde jeg første kontroll i uke 8, tok alt av bl.p da inkl blodtype (fått eget skriv til å ha sammen med svangerskapspapirene)…..

Jøss, så mye forskjellig. Jaja, jeg får bare vente til timen min 12+1 da.

Back
Topp