Blodprøver første svangerskapskontroll

Maxi4

Forelsket i forumet
MayDay2021
Var på første svangerskapskontroll hos fastlegen for to dager siden. Det jeg glemte å spør om var dette med blodprøvene (selv om hun sa 5 ganger at jeg bare må spør om jeg lurer på noe :hilarious:). Når og hvordan får man svar på de? Og er det bare blodtype, blodprosent og jern de tester? Hadde vært interessant å vite mine nivåer for vitaminer og mineraler. Syns det er bortkastet å gå på multivitaminer om jeg ikke trenger det, men det er kanskje best å bare gjøre det.

Dette er det som testes :happy:

Vedlegg

• 726F2102-913F-44DB-A4CB-2C3B605E7B97.png
    726F2102-913F-44DB-A4CB-2C3B605E7B97.png
    73,6 KB · Visninger: 84
Sist graviditet fikk jeg svar i posten, sammen med det blodtypeskjema man alltid skal ha i mappen, fra sykehuset. Tok vel en uke eller noe fra jeg hadde tatt de.

Om du logger inn på furstpasient.no med bankID el ligger alle blodprøvesvar og andre prøvesvar der inne, der kan du lese alle resultater :) som oftes fortelle berre legen deg om det er mangler. Men nei, dei tester ikkje alle vitaminer og slikt på svangerskapsblodprøver, det må du be om spesifikt :)

Men sjølv om blodprøver nå viser at du ikkje har mangler så kan du fort få det iløpet av svangerskapet fordi barnet krever så mykje. Derfor er det lurt å være føre var og ta kosttilskudd :)

Jeg tok de hos jordmor, fikk sms om lave jernlagre etter en ukes tid. I dag på kontroll fikk jeg med meg arket med blodprøvesvarene som jeg skal ha sammen med helsekortet.
Hvis du mistenker at du har lave verdier e.l. kan du be om å ta en status hos legen. Selv mistenker jeg ikke lave verdier, men tar multivitaminer likevel. Fisk er jeg ikke så veldig flink til å spise bl.a.:)

Om du logger inn på furstpasient.no med bankID el ligger alle blodprøvesvar og andre prøvesvar der inne, der kan du lese alle resultater :) som oftes fortelle berre legen deg om det er mangler. Men nei, dei tester ikkje alle vitaminer og slikt på svangerskapsblodprøver, det må du be om spesifikt :)

Men sjølv om blodprøver nå viser at du ikkje har mangler så kan du fort få det iløpet av svangerskapet fordi barnet krever så mykje. Derfor er det lurt å være føre var og ta kosttilskudd :)

Jeg tok de hos jordmor, fikk sms om lave jernlagre etter en ukes tid. I dag på kontroll fikk jeg med meg arket med blodprøvesvarene som jeg skal ha sammen med helsekortet.
Hvis du mistenker at du har lave verdier e.l. kan du be om å ta en status hos legen. Selv mistenker jeg ikke lave verdier, men tar multivitaminer likevel. Fisk er jeg ikke så veldig flink til å spise bl.a.:)

Takk for svar :happy: Tror ikke fastlegen har noe med furst å gjøre. Virker som om folk får svaret på litt forskjellige måter, så får bare vente og se! Tenker jeg tar multivitaminer fremover for sikkerhetsskyld. Man tisser vel bare ut igjen overskuddet :p

Jeg fikk melding fra jordmor litt over to uker etter kontrollen om at prøvene vi tok var fine, så det er nok litt forskjellig praksis rundt omkring virker det som :joyful:

Mine ligger ikke der (har sjekket), så tror det spørs hvem legekontoret har avtale med eller noe sånn... jeg må be om å få dem tilsendt (får dem da inni helsenorge.no) fra mitt legekontor. :sorry:

Mine ligger ikke der (har sjekket), så tror det spørs hvem legekontoret har avtale med eller noe sånn... jeg må be om å få dem tilsendt (får dem da inni helsenorge.no) fra mitt legekontor. :sorry:

Så domt at det er så ulik praksis, når det er SÅ genialt :) eg har liksom berre hørt at alle er på furst å sjekker, så trudde detta var nasjonalt. Zet burde iallefall blitt det! Syns eg :) ;)

Så domt at det er så ulik praksis, når det er SÅ genialt :) eg har liksom berre hørt at alle er på furst å sjekker, så trudde detta var nasjonalt. Zet burde iallefall blitt det! Syns eg :) ;)

Ja det virker veldig greit! :) Har tatt blodprøver der i forbindelse med ivf så fikk logget inn, men der lå ihvertfall ikke noe enda da. Forvirrende at det er så forskjellig praksis!

Åja rart du ikke fikk de i det hele tatt da. Veldig forskjellig praksis! Kanskje jeg må sjekke helsenorge.no av og til da, forsåvidt greit om de kommer der.

Åja rart du ikke fikk de i det hele tatt da. Veldig forskjellig praksis! Kanskje jeg må sjekke helsenorge.no av og til da, forsåvidt greit om de kommer der.

Jeg må ringe ned og BE dem legge dem inn der til meg for hver gang, så vet ikke om det hjelper å bare sjekke med mindre de har det som rutine at alt sendes til deg direkte.. håper de fleste har bedre løsninger enn mitt legekontor! :hilarious:

Jeg må ringe ned og BE dem legge dem inn der til meg for hver gang, så vet ikke om det hjelper å bare sjekke med mindre de har det som rutine at alt sendes til deg direkte.. håper de fleste har bedre løsninger enn mitt legekontor! :hilarious:

Å såpass :bored: Forbedringspotensiale der ja :p

En venninne I april gruppa fikk brev over 1 måned etter hun tok prøver hos fastlegen... jeg har fastlege på samme sted så har smurt meg med tålmodighet :hilarious:

Takk for svar :happy: Tror ikke fastlegen har noe med furst å gjøre. Virker som om folk får svaret på litt forskjellige måter, så får bare vente og se! Tenker jeg tar multivitaminer fremover for sikkerhetsskyld. Man tisser vel bare ut igjen overskuddet :p
Det er forskjell på hvordan vitaminer skilles ut fra kroppen. Ikke alle vitaminer skilles ut ved overskudd. Fettløselige vitaminer er vitamin A, D, E og K. Resten av vitaminene er løselige i vann. De fettløselige vitaminene vil lagres i kroppens fettvev dersom det er overskudd og blir ikke skilt ut av kroppen, så du skal ikke ha mye overskudd av disse vitaminene. Et overskudd av disse vitaminene kan føre til problemer som
- magesmerter
- søvnproblemer
- hodepine
- sløvhet
- muskelsvakhet
- synsforstyrrelser
Ta heller en ekstra prøve hos legen dersom du er usikker på om du har nok vitaminer.

Jeg fikk beskjed av legen at jeg får brev i posten

Oppdatering: Fikk melding i helsenorge.no i dag fra fastlegen :happy: Så det var jo veldig greit! Bare 5 dager etter legetimen. Jernnivået og alt var fint, eneste er at jeg har blodtype rhesus negativ som gjør at det må gjøres noen tester i uke 24.

Det er forskjell på hvordan vitaminer skilles ut fra kroppen. Ikke alle vitaminer skilles ut ved overskudd. Fettløselige vitaminer er vitamin A, D, E og K. Resten av vitaminene er løselige i vann. De fettløselige vitaminene vil lagres i kroppens fettvev dersom det er overskudd og blir ikke skilt ut av kroppen, så du skal ikke ha mye overskudd av disse vitaminene. Et overskudd av disse vitaminene kan føre til problemer som
- magesmerter
- søvnproblemer
- hodepine
- sløvhet
- muskelsvakhet
- synsforstyrrelser
Ta heller en ekstra prøve hos legen dersom du er usikker på om du har nok vitaminer.

Takk for det, det var veldig nyttig! Har alltid syns det har vært så unødvendig at folk kjøper vitaminer uten at de har fått påvist noen mangler. Men så har jeg blitt så usikker nå når det ikke er bare meg det gjelder og man hører om så mange som tar multivitaminer. Men jeg har egentlig ingen grunn til å tro jeg mangler noe spesielt. Jeg spiser variert og har ikke noen plager. Tror jeg fortsetter med folat, omega 3 og jod (etter å ha lest på helsenorge.no, skal visst en del melk og hvit fisk for å få dekket behovet i graviditeten der). Og så skal jeg heller forhøre meg med jordmor eller legen hva de tenker.

Back
Topp