Blodprøve av baby 7 mnd

Ariell98

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Har en gutt på 7 og en halv måned som muligens hadde en allergisk reaksjon på peanøtter for noen uker siden. Kraftig oppkast som startet et par timer etter smak. Vi dro på legevakt, der han kastet opp hvert tiende min i en time. Ingen pustevansker el. Så gikk det over, og han spiste og sov som vanlig. Baby har større sjanse for å få allergi pga flere alvorlige allergi hos pappaen

Etter diskusjon med lege/barnelege ble vi enige om å ta blodprøve og ta det derfra.

Jeg gruer meg så sykt. Jeg har grått av tanken på det flere ganger, og jeg har drømt om det også :dead: Jeg bare føler at ingen vet hva de snakker om ang allergi. Snakk om «så fint dere bor nært legevakt da»??? Og at man skal prøve helt forsiktig hvis prøven ikke gir utslag. Men at man ikke kan stole på prøven uansett? Skjønner ikke at jeg skal tørre å teste igjen.:(

Sliter med det å skulle påføre smerte når jeg føler meg så usikker på om det er vits. Har så skrekk for at de skal slite med å stikke han. At jeg må holde han helt fast mens han gråter.

Kan noen som har tatt blodprøver på baby si noe om hvordan det er?

Evt noen andre med baby med allergi og hva man gjør da?

Vi tok blodprøve for å sjekke b12 da hun var 2,5 mnd ca. Hun var jo en del mindre, så det er jo andre utfordringer med en på 7mnd. Meen, noe er jo likt. De som tok blodprøven var spesialiserte i å ta på baby/barn. De var to stykker, en holdt, og en tok prøven. Jeg var der å snakket til baby. De var veldig gode, og han klarte det faktisk på første stikk.

Vet ikke hvordan de gjør det der du bor. Men jeg fikk iallefall en positiv opplevelse av noe jeg tenkte ville være vanskelig.

Lykke til! Det kommer nok til å gå bra :Heartpink

Har tatt blodprøver ved 10 mnd pga utredelse av nageproblematikk, brukte slik bedøvelse plaster de har på apoteket, tok prøvene på sykehuset her ( de har bedre utstyr og er mer drillet for å ta på barn)

Måtte holde baby fast, men virket ikke som hun fikk vondt, virket mer å protestere av å bli holdt fast:-)

Det går nok helt fint.

Min tok blodprøver (og fikk veneflon) da hun var ca 5 uker gammel. Når de er helt små, så tas det jo i hælen som regel. Vet ikke hvor lenge de gjør det nå. Var nylig noen nye retningslinjer på det. Da min skulle gentestes med blodprøver ved 5 mnd alder ble det også tatt i hælen.
Det går nok bra, selv om det er litt vondt for baby. Men de glemmer fort. Og om du ammer, så kan du jo evt trøste med puppen etterpå også.

Tok blodprøven i går! Den ble tatt i armen og de var kjempeflinke der, så det gikk med en gang på første forsøk. Det gikk overraskende fint. Jeg vil si det var mye mindre gråt enn ved vaksine. Bare litt gråt akkurat under stikket, mest pga han ble holdt fast tror jeg. Jeg gråt mest :smiley-ashamed004 Med en gang de tok ut nålen og slapp armen, så sluttet han å gråte og smilte til sykepleierne. Han var både mett og uthvilt, så det hjalp nok også.

Han fikk en ny leke på tur hjem som «premie» :hilarious:

Tok blodprøven i går! Den ble tatt i armen og de var kjempeflinke der, så det gikk med en gang på første forsøk. Det gikk overraskende fint. Jeg vil si det var mye mindre gråt enn ved vaksine. Bare litt gråt akkurat under stikket, mest pga han ble holdt fast tror jeg. Jeg gråt mest :smiley-ashamed004 Med en gang de tok ut nålen og slapp armen, så sluttet han å gråte og smilte til sykepleierne. Han var både mett og uthvilt, så det hjalp nok også.

Han fikk en ny leke på tur hjem som «premie» :hilarious:
Så fint det gikk bra! Jeg ville bare kommentere litt off-topic: når en allergisk reaksjon starter såpass lenge etter inntaket at allergenen regnes det ikke som alvorlig (livsfarlig) reaksjon. Så det går nok bra fremover! De verste reaksjonene skjer innen 20 minutter.
Signert en mamma med mange matallergier.

Så fint det gikk bra! Jeg ville bare kommentere litt off-topic: når en allergisk reaksjon starter såpass lenge etter inntaket at allergenen regnes det ikke som alvorlig (livsfarlig) reaksjon. Så det går nok bra fremover! De verste reaksjonene skjer innen 20 minutter.
Signert en mamma med mange matallergier.
Ja, det var det de sa på legevakta. At siden han ikke hadde fått pustevansker el de første minuttene, så var det dehydrering vi skulle tenke på siden han kastet opp såpass mye. Heldigvis gikk jo det over etter ca en time. Men de sa også at allergien kunne ha blitt «aktivert» og at neste gang kunne bli alvorlig :happy090

Uansett! Han har nå fått peanøttsmør 5-6 ganger etter blodprøvene kom tilbake uten utslag. Uten noen som helst reaksjon eller oppkast, så nå antar vi at det var tilfeldig :smiley-ashamed004

Ser det går veldig fint med sønnen din :Heartred Det må være en stor lettelse!

I tilfelle noen andre kommer over tråden, og har et spedbarn/småbarn med heftig oppkast som reaksjon på matvare, vil jeg bare nevne at det finnes allergi som er såkalt ikke-IgE-mediert:

Allergien er anerkjent innen medisinen som fagfelt, men fordi allergien er såpass sjelden (og man gjerne kan vokse det av seg, såvidt jeg har forstått), er den dessverre ikke så godt kjent blant fagfolk. Heter
Food protein-induced enterocolitis syndrome (FPIES) / matproteinindusert enterokolitt.
Der er det selve proteinet i en eller flere spesifikk(e) matvarer barnet reagerer på, og reaksjonen kommer kommer først en liten stund etter inntak.

Står mer om det her:

Back
Topp