Blodprøve--allergi

Fruktfat

Glad i forumet
Noen her som har barn som har tatt blodprøver for å teste om de er allergiske mot noe?

Gjorde det her i forrige uke med eldstemann, da han hadde en allergisk reaksjon for en liten stund siden. (hva det kom av, vet vi ikke)
Men det er mye allergi i sambo/farens familie, men gutten har ikke vist no form for allergi tidligere.

Derfor er det greit å teste han for det, for å være på den sikre siden. (siden det er mye på farens side)

Men jeg har hørt no om at de ikke er så eksakte...blodprøvene alså, i forhold til en sånn stikke-test eller hva det heter som man gjør på armen.

Noen med erfaring?

Har ikke fått svar på blodprøvene enda.[:'(]

Blødprøver er en grei indikator, men ikke like sikker som en prikktest. Blodprøven viser om man er allergisk, men viser ikke hvordan kroppen reagerer på det. Jeg er ifølge blodprøvene ganske allergisk mot hund, men merker ingenting på hunden vår f.eks. Mens tar man prikk-test får man tilført allergenet rett i kroppen og man ser om man virkelig reagerer på det.

Men de er ikke så veldig glad i å ta prikktester lengre, pga at det å tilføre et allergen i kroppen, kan trigge allergien eller å skape den. Så de ser helst at de slipper å ta prikktest og når de gjør det, så tar de kun ut i fra de som viser allergi på blodprøven, for å slippe å tilføre unødige allergener.

Håper du skjønte noe av dette, er ikke verdens beste på å forklare.

Vi har tatt. Viste ingenting. Men allergi legen mente hun var for ung til å stole helt på testen.
Hvor gammelt er barnet ditt da?

Vi ble veldig advart på forhånd om at han godt kunne være allergisk selv om det ikke vistes noe på blodprøvene. Vi var nok "heldige" da, for legen ringte etter 4-5 dager og sa at det hadde vært utslag for allergi. Vi skulle få flere tester om det ikke hadde vært utslag på blodprøver, men da slapp han det.

ORIGINAL: Durken

Vi har tatt. Viste ingenting. Men allergi legen mente hun var for ung til å stole helt på testen.
Hvor gammelt er barnet ditt da?

Han blir 3 år i juni[:)]
Jeg har ikke no følelse av at han er allergisk mot noe, men det er jo alltid greit å vite for å være på den sikre siden.
Men syns det er litt skummelt å vite at de blodprøvene gjerne ikke er helt "sikre", og at han derfor faktisk kan være allergisk mot noe, uten at man vet det...[&:]

her har gutten vår tatt blodprøve to ganger å begge gangane har det kun vært utslag på katt. men vi lurte litt på hund å bjørkepollen me. så han var no i forrige uke å tok prikktest. der var det og bare utslag på katt. så her var blodprøven riktig. men de sier at den ikke er like sikker, å selv om den er negativ så kan de være allergisk likavel. spes sånn som me min gutt som bare var 2år da han tok blodprøven første gang. men han hadde aldri vist tegn på allergi før det bare plutslig eksploderte. er kun min pappa som er allergisk mot katt... så det var litt rart at han skulle ha det, å ikke det faren til gutten min er allergisk mot.

Men dersom man er veldig allergisk vil det kanskje være mer sikkert at det gir utslag kanskje?

Jeg tok pleeeenty blodprøver da jeg var lita, men de fant ikke ut noen ting.
Jeg reagerte på et eller annet, men gud vet hva...

Tok blodprøver av jenta mi i forrige uke. Ho er 4 år. Testa for masse, men det var melk, eggehvitte og matpanel 5(tror det er torsk, hvete, oliven, peanøtter og litt til) som slo ut. På dem var ho godt utenfor referanseverdiene.

Er ikke sikkert testene søår ut selvom man er alergisk. Slo ikke ut noe på meg, men jeg er allergisk mot katt...

Back
Topp