Blodprøve (11+1) - lavt utslag på hemoglobin (blodprosent)

_streken_

Glad i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Fikk svar på blodprøver tatt 08.05 hos fastlegen.
Legen kommenterte at det var noe lav hemoglobin (blodprosent), men at det trolig var relatert til økte væskemengde i sirkulasjonen (fortynningseffekt) ettersom jeg ikke hadde jernmangel.
Resultatet mitt var på 11,1*L (skal være innenfor 11,7 - 15,3).

Er dette noe å bekymre seg over, tror dere?.. Kan det være andre årsaker?
 
Fikk svar på blodprøver tatt 08.05 hos fastlegen.
Legen kommenterte at det var noe lav hemoglobin (blodprosent), men at det trolig var relatert til økte væskemengde i sirkulasjonen (fortynningseffekt) ettersom jeg ikke hadde jernmangel.
Resultatet mitt var på 11,1*L (skal være innenfor 11,7 - 15,3).

Er dette noe å bekymre seg over, tror dere?.. Kan det være andre årsaker?
Med mindre du har symptomer du blir plaget av ville jeg ikke brukt krefter på å tenke på det, spesielt ikke hvis legen ikke synes det var noe å ta hensyn til.
(Tenker det er nok annet man skal være bekymret for i graviditeten :D )
 
Med mindre du har symptomer du blir plaget av ville jeg ikke brukt krefter på å tenke på det, spesielt ikke hvis legen ikke synes det var noe å ta hensyn til.
(Tenker det er nok annet man skal være bekymret for i graviditeten :D )

Ja, men du vet hvordan det er ;)
Alltid en liten stemme som lurer på "jamen hvorfor det... Kan det være noe galt?"

Skal til privat UL på torsdag, tenkte å spørre legen om hans mening. Hvis han også avfeier det, skal jeg slappe helt av, lover! :D
 
Ja, men du vet hvordan det er ;)
Alltid en liten stemme som lurer på "jamen hvorfor det... Kan det være noe galt?"

Skal til privat UL på torsdag, tenkte å spørre legen om hans mening. Hvis han også avfeier det, skal jeg slappe helt av, lover! :D
Hehe, ja, vet VELDIG godt hvordan det er :Heartred Håper du finner roen på torsdag.
Jeg har hatt lav blodprosent i årevis, den eneste konsekvensen var at jeg ikke fikk gi blod. :)
 
Fikk svar på blodprøver tatt 08.05 hos fastlegen.
Legen kommenterte at det var noe lav hemoglobin (blodprosent), men at det trolig var relatert til økte væskemengde i sirkulasjonen (fortynningseffekt) ettersom jeg ikke hadde jernmangel.
Resultatet mitt var på 11,1*L (skal være innenfor 11,7 - 15,3).

Er dette noe å bekymre seg over, tror dere?.. Kan det være andre årsaker?
Jeg tenker at legen hadde sagt i fra dersom det skulle være "et problem" :) men har ikke greie på det altså;)
 
Ikke noe å bekymre seg for! :happy: Så lenge du ikke plages av å være veldig svimmel/uvel. Behandlingen er evt blodoverføring, men det gjør man ikke før det er kritisk lavt nivå og 11,1 er helt normalt :happy:
 
Det vil bare si at de tar en kontrollprøve litt senere i svangerskapet, og at du gjerne må begynne på jerntilskudd (hvis legen sier det) når du er ca halvveis. Så lenge du ikke er plaget så er det absolutt ingenting å bekymre seg for i svangerskapet. Eneste grunnen til at nivået bør ligge over 11,7 er pga etter fødsel fordi man trenger ei mor som ikke er heeelt svimmel etter fødselen (fordi man mister en del blod under fødselen). :)
 
Tusen takk for fine og oppklarende svar! :Heartred
Det gir mening, stresser ikke noe mer med dette!
 
Back
Topp