Blodkar i navlesnor

Lesehøna

Andre møte med forumet
Hei! Er det noen som har fått beskjed om at man bare har 2 blodkar i navlesnoren? Legen sa på ultralyd at det var vanligst med 3.. og når jeg googler kommer det veldig lite informasjon om dette utover at det kan føre til misdannelser og veksthemming

håper noen har opplevd dette!

Har aldri hørt at det kan føre til misdannelser, men veksthemming ja :) men hørt om flere som har hatt det og fått et normalt stort barn til termin. Det er kanskje vanlig med en ekstra vekstkontroll litt ut i svangerskapet?
Hvor langt r du på vei?

Det kan føre til veksthemminger, ja, men man får som regel grundig oppfølging i form av vekstkontroller om de oppdager noe sånt. Ellers tenker jeg at legen sier ifra om det er noe du trenger bekymre deg for.

Takk for svar begge to
Jeg er 13+3 i dag. OUL er ikke før 24.2, er det for lenge til? Burde jeg ringe til fastlegen for henvisning kanskje?

Takk for svar begge to
Jeg er 13+3 i dag. OUL er ikke før 24.2, er det for lenge til? Burde jeg ringe til fastlegen for henvisning kanskje?

Neida, det går helt fint. Dette er jo slik som man pleier å avdekke på oul så da er du bare litt tidlig ute. Sannsynligvis vil de sette deg opp til en eller flere vekstkontroller 1-2 måneder etter oul.
Lykke til, skjønner du blir bekymret, men det er ikke så uvanlig med svangerskap med 2 blodårer og at alt går fint :)

Hei:happy: jeg fikk tidlig beskjed om at det kun var to i navelstrengen i stedet for 3. og fått beskjed om at tidligere så ble ikke det oppdaget en gang å mange friske babyer er født med kun en vene og en arterie i navelstrengen, men med tanke på utstyret og kompetansen man har i dag så kan dette bli oppdaget. Jeg er i uke 34, vært inne og tatt en nipt test i tillegg har jeg hatt vekst kontroller og blitt godt fulgt opp. Alt ser fint ut og babyen ligger gjennomsnitt på vekst. Det kan være fare for lite vekst etter hva jeg har fått forklart har det med næringen fra deg til babyen og går som oftest bra :happy:

Back
Topp