Blodgivere!

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har blitt innkalt til første time nå.
Jeg lurer litt på om dere vil dele litt erfaring. Tapper de blod første gangen, eller tar de bare en blodprøve for å teste blodet?
Hvor lang tid tar det å gi blod?
Kan man gå rett etterpå eller må man sitte der en stund? (tenker på fare for svimmelhet o.l.).
Timen min er rett før jeg starter på jobb, så jeg blir sen isåfall. Pleier dette å være et problem for arbeidsgiver, slik at jeg bør endre på timen?

Spennende dette :)

første timen må man svare på masse spørsmål på et skjema,en liten samtale med en som jobber der og noen blodprøver som må analyseres.Så får du ny time til å gi blod når prøvene er ferdig analyserte og du er blitt godkjent.Sånn var det før hvertfall :)
Man bør sitte ca 20 min etterpå,drikke masse.Har du tung jobb? for man skal ta det litt pent i etterkant,kan bli litt slapp,sliten eller svimmel.Jeg får ikke gitt mer da jeg ble dårlig en stund etterpå,svimmel og kaldsvet følte jeg skulle besvime,ennå jeg både drakk og spiste godt.
De fleste arbeidsgivere gir nok fri til dette.Er jo for engod sak.Jeg fikk fri og mannen får fri hvertfall.

første timen må man svare på masse spørsmål på et skjema,en liten samtale med en som jobber der og noen blodprøver som må analyseres.Så får du ny time til å gi blod når prøvene er ferdig analyserte og du er blitt godkjent.Sånn var det før hvertfall :)
Man bør sitte ca 20 min etterpå,drikke masse.Har du tung jobb? for man skal ta det litt pent i etterkant,kan bli litt slapp,sliten eller svimmel.Jeg får ikke gitt mer da jeg ble dårlig en stund etterpå,svimmel og kaldsvet følte jeg skulle besvime,ennå jeg både drakk og spiste godt.
De fleste arbeidsgivere gir nok fri til dette.Er jo for engod sak.Jeg fikk fri og mannen får fri hvertfall.

Tusen takk for svar :)
Jeg kan prøve å få time etter jobb eller dager jeg har fri kanskje. Jeg sitter i jobben men den er likevel litt fysisk krevende.

Tusen takk for svar :)
Jeg kan prøve å få time etter jobb eller dager jeg har fri kanskje. Jeg sitter i jobben men den er likevel litt fysisk krevende.

det er nok lurt,ihvertfall første gangen så du ser om du reagerer.Mn første timen tapper de nok ikke noe annet enn til blodprøver :)

Første timen jeg var der var det et infomøte som varte 20 minutter. Deretter var det alle testene som tok 30 minutter.
Så måtte jeg sitte igjen i 20 minutter.

Det er nå 16 uker siden og jeg har enda ikke fått svar på de siste prøvene :( Fikk et brev en måned etter første timen at pga det er kun 1 lege på avdelingen så tar ting tid. Så jeg måtte regne med ca to måneders venting.
Det er jo mye lengre enn det jeg har ventet. Så får bare smøre meg med tålmodighet.

Topp du vil gi blod! :D

Prosedyren er som beskrevet over her. Lenge siden jeg har vært innom men mener du kan få litt svar på www.giblod.no :-)

Får berre masse informasjon og tar prøver den aller første gangen :) Fekk beskjed at det kunne ta opp til 1 mnd før eg fekk svar på om eg blei godkjent eller ei..

I Oslo ihvertfall: Jeg kom inn, svarte på skjemaet man får utdelt, samtale, prøver og satte opp time til giving med en gang :) Måtte vente 6 uker fra den dagen til jeg fikk gi :) Deretter er det 3 mnd karantene mellom hver gang :) Skal ikke ta mer enn 11 minutter å gi og så må du sitte i 15 minutter etterpå :) Jeg fikk beskjed om å ikke reise på jobb etter giving :) Heller ikke trene/anstrenge meg, selv ikke løpe til bussen :p

Jeg har aldri hatt noe problem med å reise tilbake til jobb etter blodgivningen... Følte meg ikke noe særlig svimmel eller slikt. Jobber som sykepleier. Men jeg har nok ikke akkurat planlagt noen treningsøkt eller slikt på ettermiddagen... Synes det er viktig å gi blod, men er ikke noe jeg har gjort etter jeg hadde gastric bypass i 2011. Må spare på blodet mitt nå :P

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp