Blodfortynnende

Mammatil2smågull

Flørter med forumet
Var på sykehuset i dag for å snakke om blodfortynnende mtp fødsel (epidural), og der fikk jeg beskjed at jeg kan ta blodfortynnende 2 ganger om dagen istedenfor 1 som jeg tar nå. Jeg har homozygot leidenmutasjon.

Hun sa jeg kunne begynne med å ta det to ganger om dagen når jeg ville, det som er er at jeg får ikke epidural før det har gått viss mange timer siden siste sprøyte (kommer an på dosen).

Jeg er 35+2 i dag, og jeg lurer på å fortsette med en sprøyte om dagen til 37+0. Det som gjør meg litt i stuss, er at jeg har hatt en *sterk* følelse at lillemann har ikke tenkt å være inne særlig mye lenger.

Har gått hele svangerskapet i frykt om at han skal komme mye før uke 37 og har derfor tatt det veldig med ro og avstått fra samleie (vet dette ikke er nødvendig, men alle angsttanker er ikke alltid like rasjonelle).

Så jeg trenger egentlig råd om når jeg evt bør begynne med de 2 ganger for dagen istedenfor hele dosen en gang.

Jeg er andregangsfødende og har hatt enormt nedpress og kynnere i det siste

Er det Fragmin? Den er vel ute av kroppen etter 12 timer? Trodde det vanlige var å ta én morgen og én kveld, det er det jeg gjør. Så når du kjenner riene starter, tar du ikke neste sprøyta.

Fordelen med å ta morgen og kveld er at du alltid har Fragmin i kroppen, så den kan hjelpe deg å ikke få blodpropp.

Det er klexane, der er det en døgndose som er vanelig
Er det Fragmin? Den er vel ute av kroppen etter 12 timer? Trodde det vanlige var å ta én morgen og én kveld, det er det jeg gjør. Så når du kjenner riene starter, tar du ikke neste sprøyta.

Fordelen med å ta morgen og kveld er at du alltid har Fragmin i kroppen, så den kan hjelpe deg å ikke få blodpropp.

Okei. Ville fulgt legens råd
Ja, jeg gjør det, men legen har sagt at jeg kan begynne på 2 doser om dagen når jeg vil, jeg kan ta 1 dose om dagen resten av svangerskapet om jeg så vil, men da får jeg ikke epidural før den er ute av systemet

Så jeg vet ikke når jeg bør begynne med 2 doser istedenfor 1

Ja, jeg gjør det, men legen har sagt at jeg kan begynne på 2 doser om dagen når jeg vil, jeg kan ta 1 dose om dagen resten av svangerskapet om jeg så vil, men da får jeg ikke epidural før den er ute av systemet

Så jeg vet ikke når jeg bør begynne med 2 doser istedenfor 1
Det var veldig merkelig at legen ikke var mer konkret? Det er litt av et ansvar å legge på deg som pasient. Men hvis det ikke spiller noen rolle hadde jeg tatt sprøyte én gang om dagen.

Back
Topp