Blodfortynnende

Løven93

Elsker forumet
Himmelbarn
Leser om mange som går på blodfortynnende. Hva er grunnen Til at du går på det? Fikk du det av lege eller gynekolog?
Jeg har hatt to MAer nå på noen måneder og gynekolog vil ta blodprøve for å se om blodet klumper seg om ca 1 måned når kroppen er tilbake til ‘’normalen’’. Er det derfor en får blodfortynnende?

Jeg fikk blodfortynnende etter et svangerskap med alvorlig blodpropp i morkaka. Tok blodprøver som ikke-gravid (6uker etter svangerskap) for å se etter blodlevringssykdom men det hadde jeg ikke. Fikk da blodfortynnende basert på historikk. Hadde blitt en høyere dose og sprøyter om jeg hadde hatt blodlevringssykdom. Instruksjonen var å begynne mellom uke 10-12 for meg. Det er ulike grunner til at en får blodfortynnende. Noen får påvist en sykdom, andre tar forebyggende pga historikk som feks svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap - og noen gynekologer skriver ut en lav dose som kan forsøke å tas i første trimester (eller lenger) fordi det kan ha positiv effekt men samtidig få/ingen bivirkninger.

Ved mindre noe spesifikk er avtalt er det vanlig å slutte seinest i uke 36, pga blødning under fødsel. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke kunne ha epidural eller spinalbedøvelse (som ved aks) hvis jeg ikke hadde hatt en ukes pause mellom siste tablett og fødsel. Men det er noe hver enkelt må ta opp med helsepersonell selv, da det er ulike årsaker til at man bruker blodfortynnende og man har ulike typer og doseringer :)

Last edited:
Jeg fikk blodfortynnende av min fastlege, han hadde dog snakket med sykehuset som jeg var henvist til pga utredning for habituell abort. De sa jeg kunne starte med det ved positiv graviditetstest om jeg var så heldig før jeg fikk time hos de. Blodfortynnende er noe jeg skal gå på ut svangerskapet.

Jeg går på blodfortynnende pga diabetes. Er blitt standard fra uke 12 som forebyggende behandling ved diabetes. Mener det var for å sikre bedre gjennomstrømming til foster.

Jeg fikk Albyl-e av gynekolog på grunn av habituell abort, fordi de mente det ikke kunne skade mens vi ventet på oppstart med ivf. Mistet én på det, mens neste spire satt og nå en datter på 3 uker før vi kom i gang med ivf. Om det hadde noe å si for meg, vet jeg ikke i og med at jeg både mistet og lyktes med det. Jeg gikk på det til og med uke 12.

Jeg går på blodfortynnende pga. to arvelige faktorer som øker sannsynligheten for blodpropp. Visst om dette siden før jeg ble gravid så har startet ved positiv teste og frem til 6 uker etter fødsel begge gangene. Står på høydose blodfortynnende - klexane sprøyer daglig. Hatt blodpropp til tross for dette i begge svangerskap.

Eg har brukt Albyl-E frå positiv test. Fekk det hjå gynekolog. Har teke blodprøvar som ikkje har vist spesielle funn som gir svar på kvifor me har oppleve to MA siste 3 åra (mista veke 8 og veke 10). At det til dømes er blodpropp-problematikk som er årsak. Eg fekk allikevel beskjed at det var verdt å prøve Albyl - då det ikkje ville gjere noko skade. Denne gongen er me sålangt kommet til veke 17+4. Om det er fordi eg endelig har ein lege som følger opp stoffskiftet mitt på skikkelig vis. Eller det er Albyl som gjer susen veit eg ikkje - men håpet er uansett at det skal gå bra heile vegen denne gongen.

Seinare i svangerskapet fekk eg forøvrig beskjed at eg kunne slutte på Albyl i veke 12, då den etter det ikkje vil ha effekt. Men veldig vanskelig å ta valget å slutte syns eg…. Så har fått beskjed at eg kan gå på på den til veke 36-37. Samtidig då fekk eg beskjed at det er lite bevis for at Albyl-E førebyggjer spontanabort hjå kvinner utan blodpropprisiko. Så blei litt sånn - først får eg beskjed om å ta det tilfelle det kan hjelpe. Så får eg beskjed det egentlig ikkje er vits…. Uansett eg kjem til å ta det så lenge eg kan - for då føle eg i alle fall eg gjere “noko”.

Ser det er mange årsaker til å gå på blodfortynnende. Da jeg ble lagt inn på sykehuset etter 5 uker sengeliggende med Hyperemesis, skulle jeg egentlig begynne med blodfortynnende, men kom meg raskt nok opp på bena så slapp det

Back
Topp