Blodfortynnende?

Cada

Betatt av forumet
Etter fire SA skal jeg nå ha tett oppfølging fra sykehuset. Var på første kontroll i dag, 5+2.
I høst når jeg mistet sist var jeg 12+0, og ble satt til full utredning når de hørte hvor mange ganger jeg hadde mistet. De fant ingenting, noe som er bra. Men både gynekologen og overlegen jeg var hos i høst mente jeg skulle starte på blodfortynnende så fort jeg ble gravid igjen, for å være helt sikker og holde tett oppfølging. Tett oppfølging får jeg, men legen jeg var til i dag mente jeg ikke skulle ha blodfortynnende. Har også ei venninne som er jordmor, å hun var helt enig i å starte på blodfortynnende, siden det kan ha positiv effekt på de som har mistet tidligere uten noen tydelig grunn.
Blir jo så forvirra! Har noen av dere vært igjennom det samme?

Jeg har og mistet tre ganger og får nå blodfortynnende.. har bare hørt positivt om det? Men skjønner du blir forvirret hvis folk sier forskjellig [emoji15]

Blir veldig forvirra. Har 3 fagfolk som sier det er helt topp, å så kommer hu som skal ha kontroll å skrive resepten å sier at det ikke er vits[emoji15] vurderer å ringe fastlegen i telwfontida hans i morgen tidlig å spørre om han kan skrive det ut til meg [emoji28]

Jeg ville ringt fastlegen ja. Det er veldig vanlig å ta blodfortynnende når en har mistet tidligere. Har ikke hørt at det er noen ulemper, men leger er uenige om hvor mye nytte det gjør. Jeg går selv på blodfortynnende pga 2 sa og en ma.

Jeg ville ringt fastlegen ja. Det er veldig vanlig å ta blodfortynnende når en har mistet tidligere. Har ikke hørt at det er noen ulemper, men leger er uenige om hvor mye nytte det gjør. Jeg går selv på blodfortynnende pga 2 sa og en ma.

Da får jeg ringe fastlegen i morgen tidlig å be han skrive det ut :) hvilke blodfortynnende tar du?

Jeg tar også blodfortynnende eller flere ma. jeg tar en som er tilsvarende abyl-e ;)

Av nysgjerrighet. Hva er blodfortynnende godt for i denne sammenhengen? Jeg har fått utskrevet Albyl-E pga forebyggende mot svangerskapsforgiftning, men skal visst ikke begynne på de før uke 12. Noe jeg ikke helt stoler på.. lurer på om jeg egentlig burde begynne med en gang? Har også vært gjennom 2 sa siste 6 mndr.

Er ingen dokumentert effekt hvis man er helt frisk, så går under kategorien "eksperimentell behandling". Men, leger har god erfaring på at spiren likevel sitter bedre når man får det, når man har hatt flere sa uten noen grunn. Så de kan ikke dokumentere hvorfor, men det har likevel virkning. Men antar det har noe med blodtykkelsen å gjøre, selvom blodet ikke tilsier det er for tykt [emoji28] kort fortalt av hva legen sa, så er nok en grunn, men når det ikke er dokumentert kan ikke de påstå noe heller, så...
men siden du har hatt 2 sa burde du kunne starte nå. Men, er som sagt ikke dokumentert, og da får man det ikke på blå resept, så koster mer. Venter du til legen skal forebygge blodforgiftning så er det medisinsk bevist (antar jeg), og da får su det billigere :)

Er ingen dokumentert effekt hvis man er helt frisk, så går under kategorien "eksperimentell behandling". Men, leger har god erfaring på at spiren likevel sitter bedre når man får det, når man har hatt flere sa uten noen grunn. Så de kan ikke dokumentere hvorfor, men det har likevel virkning. Men antar det har noe med blodtykkelsen å gjøre, selvom blodet ikke tilsier det er for tykt [emoji28] kort fortalt av hva legen sa, så er nok en grunn, men når det ikke er dokumentert kan ikke de påstå noe heller, så...
men siden du har hatt 2 sa burde du kunne starte nå. Men, er som sagt ikke dokumentert, og da får man det ikke på blå resept, så koster mer. Venter du til legen skal forebygge blodforgiftning så er det medisinsk bevist (antar jeg), og da får su det billigere :)
Har allerede fått det utskrevet. Ikke blå resept. Så jeg kan begynne når som helst :-) Han nevnte 12 uker, men da svarte jeg han litt i mot siden jeg kjenner andre som har opplevd det samme som meg. Og de måtte begynne med en gang de fikk positiv test igjen. Så jeg vurderer å bare begynne siden han sa at han ikke trodde det ville gjøre noe til eller fra. Opp til meg. Men om det kan være med på å forhindre en sa i tillegg er det jo dobbel bonus :-) Det er heller ikke bevist at blodfortynnende vil forhindre svangerskapsforgiftning igjen, så da gjelder jo også det samme her.

Det er delte meninger på om det funker eller ikke, siden det ikke er dokumentert. Men flertallet har merket i jobben at de som mister og mister uten at det er noe galt med de klarer å fullføre ved blodfortynnende. Så har du resepten sier jeg kjør på :) selv begynner jeg iløpet av uka så fort legen sender resepten :)

Det er delte meninger på om det funker eller ikke, siden det ikke er dokumentert. Men flertallet har merket i jobben at de som mister og mister uten at det er noe galt med de klarer å fullføre ved blodfortynnende. Så har du resepten sier jeg kjør på :) selv begynner jeg iløpet av uka så fort legen sender resepten :)
Jeg venter på epikrisen fra forrige svangerskap før jeg setter i gang. Er et par ting der som bør avklares av legen før jeg går i gang :-) men takk for svar. Da vet jeg at det kanskje er fler goder ved å begynne tidligere [emoji2]

Jeg venter på epikrisen fra forrige svangerskap før jeg setter i gang. Er et par ting der som bør avklares av legen før jeg går i gang :-) men takk for svar. Da vet jeg at det kanskje er fler goder ved å begynne tidligere [emoji2]

Ja, har du ikke fått den enda kan det være greit å vente til du har den :)

Ja, har du ikke fått den enda kan det være greit å vente til du har den :)
Har det meste, men mangler resultat av obduksjon av morkaka Det skal visst ha noe å si etter hva jeg har forstått :)

Av nysgjerrighet. Hva er blodfortynnende godt for i denne sammenhengen? Jeg har fått utskrevet Albyl-E pga forebyggende mot svangerskapsforgiftning, men skal visst ikke begynne på de før uke 12. Noe jeg ikke helt stoler på.. lurer på om jeg egentlig burde begynne med en gang? Har også vært gjennom 2 sa siste 6 mndr.

Det stemmer sikkert for deg :) jeg skal begynne i uke 10, senest uke 12. Fortsetter nesten hele svangerskapet.

Det stemmer sikkert for deg :) jeg skal begynne i uke 10, senest uke 12. Fortsetter nesten hele svangerskapet.
Du har også hatt preeklampsi tidligere?

Har det meste, men mangler resultat av obduksjon av morkaka Det skal visst ha noe å si etter hva jeg har forstått :)

Har hørt at de med feil i morkaka begynner senere, ja. Pga barnet ikke får næring gjennom morkaka før da elns, så det høres riktig ut :)

Har hørt at de med feil i morkaka begynner senere, ja. Pga barnet ikke får næring gjennom morkaka før da elns, så det høres riktig ut :)
Jeg har fått for meg at det er motsatt? Om det var feil i morkaka er det viktig å komme i gang tidlig slik at man hjelper morkaka riktig igang på et vis

Back
Topp