Blodfortynnende under hele svangerskapet

(Sniker fra desember)

Alle som har høyere risiko for svangerskapsforgiftning får tilbud om Albyl-E/acetylsalisylsyre fra uke 12-36/ut svangerskapet. For å vite om man har høy risiko så må man ha enten én alvorlig risikofaktor eller 2 mindre alvorlige sammen. Jeg ser du både er førstegangsfødende (primigravida) og har høy BMI, så da har du der 2 mindre alvorlige risikofaktorer - er nok derfor du har fått tilbudet :) Legger ved lista her over hvilke risikofaktorer som teller:

1000002922.png

Ellers enig i det andre sier her om at Felleskatalogen er kjempestreng på hva som går greit og ikke, og må jo også forholde seg til høyere doser enn det som brukes i svangerskap - 75-150 mg regnes som helt trygt! ☺️ Tryggmammamedisin.no som er nevnt over her er en flott kilde til info, der kan du også stille spørsmål direkte om det er noe konkret du lurer på :Heartred

Last edited:
(Sniker fra desember)

Alle som har høyere risiko for svangerskapsforgiftning får tilbud om Albyl-E/acetylsalisylsyre fra uke 12-36/ut svangerskapet. For å vite om man har høy risiko så må man ha enten én alvorlig risikofaktor eller 2 mindre alvorlige sammen. Jeg ser du både er førstegangsfødende (primigravida) og har høy BMI, så da har du der 2 mindre alvorlige risikofaktorer - er nok derfor du har fått tilbudet :) Legger ved lista her over hvilke risikofaktorer som teller:

Vis vedlegget 461001

Ellers enig i det andre sier her om at Felleskatalogen er kjempestreng på hva som går greit og ikke, og må jo også forholde seg til høyere doser enn det som brukes i svangerskap - 75-150 mg regnes som helt trygt! ☺️ Tryggmamnamedisin.no som er nevnt over her er en flott kilde til info, der kan du også stille spørsmål direkte om det er noe konkret du lurer på :Heartred
Tusen hjertelig takk for informasjonen. Kjenner at alle fine svar herfra har lettet mye på stresset i hjertet og hodet. Jeg skal benytte meg mer av siden du nevner. Jeg har nå startet på de tablettene og håper alt går bra med både meg og babyen❤️ takk igjen

Screenshot_20250413_105727_Chrome.jpgScreenshot_20250413_105842_Chrome.jpgVet det er litt sent. Men dette er skjemaet jeg fikk fra Nordlandssykehuset. Dette er de nye anbefalingene. De er ganske nye da min jordmor og lege ikke viste om dette. Men overlege ved sykehuset var godt kjent med det og gav med resept på 75mg albyl-e. Man trenger ikke mere en å være førstegangsfødende og ha høy bmi nå. Håper dette hjelper Jeg vill heller ta det som er anbefalt hvis det hjelper. Hun sa også at i resten av EU gir dem høyere doser, rundt 150mg

Den brukes som forebyggende mot svangerskapsforgiftning☺️ Jeg måtte gå på det i forrige svangerskap og denne gangen også da jeg er i risiko for å få det igjen (HELLP i 2012) så det er bare sikkerhetstiltak i forhold til blodtilførsel☺️ Har jeg fått beskjed om hvertfall☺️

Back
Topp