BLODFORTYNNENDE, når stoppe med de?

Betty1234

Forelsket i forumet
Jeg går nå på fragmin pga jeg ble overstimulert. Jeg har også Leiden mutasjon.
Dere som har gått på blodfortynnende hvor lenge har dere måtte ta det?

var på TUL i dag og han sa jeg kunne slutte med fragmin nå, men ble så i tvil siden jeg glemte å nevne det med Leiden mutasjonen for han..

Flere som har vært i samme situasjon tidligere eller er i det nå, som har fått beskjed om hvor lenge dere skal gå på fragmin?:oops:

Du bør ta en tlf til legen å forhøre deg! :happy: Men pga du har leiden mutasjon vil jeg tro du skal stå på blodfortynnende hele svangerskapet.

var på TUL i dag og han sa jeg kunne slutte med fragmin nå, men ble så i tvil siden jeg glemte å nevne det med Leiden mutasjonen for han..

Flere som har vært i samme situasjon tidligere eller er i det nå, som har fått beskjed om hvor lenge dere skal gå på fragmin?:oops:

Jeg har ikke noe svar, men bare lurte litt på hva som var grunnen til at du fant ut at du hadde Leiden mutasjon?
Grunnen til at jeg spør er at jeg i går fikk vite at vi har mye av det i familien... Er dette noe jeg burde sjekket opp i?

Jeg har ikke noe svar, men bare lurte litt på hva som var grunnen til at du fant ut at du hadde Leiden mutasjon?
Grunnen til at jeg spør er at jeg i går fikk vite at vi har mye av det i familien... Er dette noe jeg burde sjekket opp i?

Det kan være lurt å ta det opp med legen ja! De sjekker det med blodprøve. :)

Fragmin er vel ganske mild blodfortynnende?
Jeg går selv på albyl e og skal ihvertfall gå på det frem til uke 12. Men hvis legen mener det ikke skader å gå på det ut svangerskapet så ønsker jeg det. Rett og slett fordi jeg tidligere har fått påvist at blodet koagulerer seg lett.

Grunnen for at jeg ble satt på albyl e nå, var at vi hadde vært gjennom mange ivf forsøk, og siste utvei skulle være å prøve prednisolon og albyl e. Og jammen ble jeg gravid

SNiker
Her bør du snakke med lege/gynekolog igjen og nevne leiden. Ved leiden tror jeg man skal bruke fragmin til og med 6 uker etter fødsel. Men ikke helt sikker. Det som derimot er sikkert, er at du garantert ikke skal stoppe nå og sannsynligvis aller tidligst i uke 36.

Du kan sjekke det tidligst 6 uker etter et svangerskap, ikke mulig å sikkert påvise mens man er gravid :)
Men du kan likevel nevne det for lege, og høre hva vedkommende tenker.
Jeg ble utredet for det, og måtte da vente til 6 uker etter endt svangerskap, men jeg hadde ikke leiden da.

Da hadde jeg kontaktet legen for å ta blodprøve for å se om du har det. Jeg fikk vite det igjennom utredning for habituell abort. Så verdt å sjekke opp:oops:

Da har jeg tatt kontakt med gynekologisk avdeling der jeg ble innlagt for overstimulering. Jeg skal gå på dem i 12 uker fra dagen jeg startet med dem. Så for mitt tilfelle blir det til og med 4 januar 2021.

tusen takk for svar jenter:Heartbigred

Du kan sjekke det tidligst 6 uker etter et svangerskap, ikke mulig å sikkert påvise mens man er gravid :)
Men du kan likevel nevne det for lege, og høre hva vedkommende tenker.
Jeg ble utredet for det, og måtte da vente til 6 uker etter endt svangerskap, men jeg hadde ikke leiden da.
Så skummelt i grunn, jeg ble utredet for protein s mangel, leiden mutasjon og diverse andre i forrige svangerskap pga min mor fikk påvist protein s mangel mens jeg gikk gravid og fikk svar om at leiden var negativ, protein s derimot kunne de ikke utrede med sikkert svar før endt svangerskap. Men gikk på klexane i 6 uker etter fødsel pga familiehistorikk uansett. Har nå fått utelukket protein s mangel heldigvis, men leiden osv har jo ikke blitt sjekket i ettertid. Har ikke mistanke om leiden mutasjon men man blir jo litt utrygg når det er så mye forskjellig informasjon fra helsepersonell:(

Så skummelt i grunn, jeg ble utredet for protein s mangel, leiden mutasjon og diverse andre i forrige svangerskap pga min mor fikk påvist protein s mangel mens jeg gikk gravid og fikk svar om at leiden var negativ, protein s derimot kunne de ikke utrede med sikkert svar før endt svangerskap. Men gikk på klexane i 6 uker etter fødsel pga familiehistorikk uansett. Har nå fått utelukket protein s mangel heldigvis, men leiden osv har jo ikke blitt sjekket i ettertid. Har ikke mistanke om leiden mutasjon men man blir jo litt utrygg når det er så mye forskjellig informasjon fra helsepersonell:(

Ja, det er veldig rart at det gis så forskjellig informasjon synes jeg..
Men faren med å utredes som gravid, er at du får påvist noe du ikke har, så det er heller at de sier at du har leiden også har du det ikke. Det er jo bedre enn motsatt hvertfall.

Back
Topp