Blodfortynnende - når slutte?

LB85

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
Er det noen andre som går på blodfortynnende og som har fått beskjed når de skal slutte?

Min lege sier til uken før termin; Men jeg syns det høres lenge ut. Selv fødte jeg to uker før termin sist og vil helst ikke gå på blodfortynnende om en fødsel drar i gang.

Har lest at andre har fått til uke 36, og det høres mer riktig ut kanskje?
 
sniker
Det kommer nok an på hvorfor du går på blodfortynnende og hvilken dose.
Jeg sluttet i uke 36. Andre går på det tom seks uker etter fødselen, så det varierer veldig :)
 
Det varierer, slik veivalsa sier. Jeg gikk på det til fødsel satt i gang. Risikerte å ikke få epidural, da det må gå et visst antall timer mellom sist satt blodfortynnende og epidural, men det var ikke noe tema når alt kom til alt. Ble satt i gang, og rakk ikke noe smertelindring :)
Følg beskjeden du får av lege - det er h*n som har gitt deg medikamentet :)
 
Sniker.

Jeg skal gå på det til fødsel starter. Bruker det pga svangerskapsforgiftning sist svangerskap.
 
Sniker.
Som noen av de over her sier så avhenger det nok blant annet av hvorfor du går på det og rutinene ved sykehuset du hører til.
Selv gikk jeg på det grunnet tidligere svangerskapsforgiftning. Gikk på det til uke 38, fødte selv 38+5. Gikk helt fint.
 
Jeg har ikke fått noen beskjed om at jeg skal slutte på det, så antar at det var ut svangerskapet. Jeg må høre med sykehuset for jeg vil ha mulighet for å få epidural og jeg ønsker at de setter «inngang» til epidural for å raskt kunne få til et haste snitt dersom noe skulle skje for å unngå narkose, så om man ikke kan gjøre det når man går på blodfortynnende så vil jeg helst stoppe på dem tidsnok.
 
sniker
Det kommer nok an på hvorfor du går på blodfortynnende og hvilken dose.
Jeg sluttet i uke 36. Andre går på det tom seks uker etter fødselen, så det varierer veldig :)

Jeg går egentlig på det kun fordi jeg har hatt så mange gjentagende missed abortions etterhverandre. Går på albyl-e 75mg.

Grunnen til at jeg stusser på legen min er at det ikke er han som har skrevet ut preparatet, men spesialist jeg gikk til i oppfølging i starten av svangerskapet. Kan alltids ringe tilbake til dem!

Forstår det slik at de som fortsetter med det gjennom slutten er av andre medisinske grunner slik som fare for svangerskapsforgiftning, og der er nok ikke jeg :)
 
Det varierer, slik veivalsa sier. Jeg gikk på det til fødsel satt i gang. Risikerte å ikke få epidural, da det må gå et visst antall timer mellom sist satt blodfortynnende og epidural, men det var ikke noe tema når alt kom til alt. Ble satt i gang, og rakk ikke noe smertelindring :)
Følg beskjeden du får av lege - det er h*n som har gitt deg medikamentet :)

Skal ta en tlf til spesialist som skrev det ut til meg :)
 
Jeg går egentlig på det kun fordi jeg har hatt så mange gjentagende missed abortions etterhverandre. Går på albyl-e 75mg.

Grunnen til at jeg stusser på legen min er at det ikke er han som har skrevet ut preparatet, men spesialist jeg gikk til i oppfølging i starten av svangerskapet. Kan alltids ringe tilbake til dem!

Forstår det slik at de som fortsetter med det gjennom slutten er av andre medisinske grunner slik som fare for svangerskapsforgiftning, og der er nok ikke jeg :)


Be om instruks fra gynekologen på sykehuset ja :)
Bare etter å ha hørt hva folk ofte for slags beskjed i tilfeller som ditt, så er det albyl e frem til uke 36, så man vil rekke minst en uke fri fra blodfortynnende før fødsel.
Jeg gikk på det pga tidligere morkakesvikt og skulle slutte i uke 36.
 
Her kommer det også an på hva man mener med blodfortynnende, da. Albyl-E vil gi noe effekt i en uke etter man har sluttet på det, men man kan uansett få epidural om man bruker albyl-E og det gir ikke veldig økt risiko for blødning under fødsel. Bruker man klexane eller fragmin må det gå minst 10 timer fra dosen er satt til man kan få epidural.
 
Her kommer det også an på hva man mener med blodfortynnende, da. Albyl-E vil gi noe effekt i en uke etter man har sluttet på det, men man kan uansett få epidural om man bruker albyl-E og det gir ikke veldig økt risiko for blødning under fødsel. Bruker man klexane eller fragmin må det gå minst 10 timer fra dosen er satt til man kan få epidural.

Er snakk om albyl-e her i mitt tilfelle. Men tror uansett ikke jeg kommer til å rekke noe epidural, så det var mer av tanke på selve fødsel og evt blodtap.
 
Back
Topp