Blodfortynnende/Klexane

2moms

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Januarlykke 2020
Juliknøttene 2022
Jeg har termin i morgen og har brukt Klexane siden uke 23. Da jeg fikk blodpropp i lungene. Er det noen andre som har brukt det i svangerskapet? Har plutselig fått så angst for blødninger under fødsel, så kunne trengt å høre om andres erfaring.

Brukte ikke i svangerskapet, men måtte ta d to ganger daglig i 10 dager etter fødsel.
Viktig at du deler disse følelsene med jordmor/den som følger deg opp under svangerskapet, de kan gjerne forklare godt og fortelle deg mer om d. Jeg kan fortelle deg at pasienter som går på andre typer blodfortynnende får klexane i stedet for når de skal få utført et inngrep. Klexane er og tromboseprofylakse ved kirurgi. Så d skal gå helt fint. Håper dette roet nervene litt [emoji5]
Masse lykke til med fødsel og tiden etter [emoji173]️

Jeg hadde blodpropp i forrige svangerskap. Fødselen gikk helt fint! Jeg fikk fortalt, og gjorde det også, at jeg skulle stoppe på klexane når fødselen var i gang, og ikke ta før etter 24 (?) timer etter fødsel. Dette for å minke sjansen for komplikasjoner. Som sagt, ingen problemer rundt dette :)

Tok Klexane 2 ganger daglig i begge svangerskapene mine, forebyggende.
I første svangerskap starta jeg i uke 20 (det var først da jeg fikk svar på blodprøver om jeg trengte å bruke det..), i andre sv.skap starta jeg i uke 5. Tok de til og med 6 uker etter fødsel begge gangene.

Fikk beskjed om at jeg skulle la vær å ta neste dose hvis jeg kjente noe var på gang (for det er lett å vite når man går i fødsel liksom :p )

Første fødsel tok jeg siste sprøyte rundt kl 21:30, våkna rundt kl 01 av rier og poden kom 10:28. Mista ca 400 ml blod.
Andre fødsel tok jeg siste sprøyte også rundt kl 21:30, våkna faktisk rundt kl 01 av rier denne gangen også, og poden var ute 05:42. Mista ca 200 ml blod.

Med eldstemann begynte jeg på sprøytene etter fødsel igjen på kvelden dagen etter.
Med minstemann begynte jeg morgenen etter.

Brukt klexane med begge mine.

Med første var fødselen igangsatt pga SF da. Og jeg fikk ikke ta klexane den dagen fødselen skulle i gang. Blødde normalt under fødsel.

Med nr 2 tok jeg klexane på morgenen jeg fødte. Fikk ikke epidural pga klexanen da. Ellers blødde jeg helt normal mengde under fødselen. Tross for klexanen da.

utrolig merkelig beskjed!
Jeg hadde blodpropp i forrige svangerskap. Fødselen gikk helt fint! Jeg fikk fortalt, og gjorde det også, at jeg skulle stoppe på klexane når fødselen var i gang, og ikke ta før etter 24 (?) timer etter fødsel. Dette for å minke sjansen for komplikasjoner. Som sagt, ingen problemer rundt dette :)

Jeg gikk på ekstremt høy dose fragmin i sist svangerskap. 3x normal dose! Det var en feil gjort av leger, men jeg gikk nå på det da.
Under fødselen blødde jeg så og si ingenting :)

(Til sammenligning måtte jeg få blodoverføring en stund etter fødselen med førstemann, da gikk jeg ikke på noe blodfortynnende!)

Det som var forskjellen var hvor morkakene satt. Med første (og ingen blodfortynnende) satt den bak, og satt fast i 30 min. Løsnet og etterlot seg et digert sår, jeg lå i en blodpøl. Mistet rundt 1 liter, men fortsatte å miste i 2 måneder etter fødsel. Pga såret som ikke grodde.

Med andremann satt morkaka foran, og løsnet med én gang, så ble ikke noe sår. Dét påvirker nok mye mer enn blodfortynnende :)

Jeg gikk på ekstremt høy dose fragmin i sist svangerskap. 3x normal dose! Det var en feil gjort av leger, men jeg gikk nå på det da.
Under fødselen blødde jeg så og si ingenting :)

(Til sammenligning måtte jeg få blodoverføring en stund etter fødselen med førstemann, da gikk jeg ikke på noe blodfortynnende!)

Det som var forskjellen var hvor morkakene satt. Med første (og ingen blodfortynnende) satt den bak, og satt fast i 30 min. Løsnet og etterlot seg et digert sår, jeg lå i en blodpøl. Mistet rundt 1 liter, men fortsatte å miste i 2 måneder etter fødsel. Pga såret som ikke grodde.

Med andremann satt morkaka foran, og løsnet med én gang, så ble ikke noe sår. Dét påvirker nok mye mer enn blodfortynnende :)

Utrolig merkelig historie!

Høres ut som ca samme beskjed som jeg har fått :)

Takker alle for svar :) kjenner det hjalp å lese deres historier.

Jeg har stått på klexane i begge mine svangerskap. Mistet 500 ml med første og 2250 med andre, så litt tilfeldig tror jeg. Begge fødslene er i gangsatt før termin og jeg stoppet å ta klexane så det ble minst 24 timer før fødsel.

Lykke til, dette går bra :-)

Back
Topp