Blodfortynnende etter MA

Livv

Betatt av forumet
Assistert-jentene
Så ein tråd angående dette, men med lite aktivitet. Håper det er greit at eg tar de opp igjen. Etter 4 MA på rad er er ganske så desperat. Møter lite forståelse hverken psykisk eller fysisk hos hverken leger eller sykehus, spesielt sykehus. Vi er begge sjekket, ingen ting gale. Det må jo være ein grunn? På 3 av 4 MA begynner eg å blø i ca uke 6, og fosteret dør ca 2 uker etter første blødning. Eg har etterspurt blodfortynnende, men fikk vite at det var større risiko for blødning. Kva synes dere eg bør gjøre?
Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare ❤️
 
Har du mulighet til å gå privat/ hos en annen gynekolog for en second opinion?
Og har dere tatt blodprøver for å sjekke kromosomer? Det er kanskje en del av utredningen. Vet ikke så mye om det, men kan være noe der som gjør at man mister flere ganger. Har også hørt om bakteriell vaginose som årsak til gjentatte MA her inne. Nå slenger jeg bare ut ting altså, vet generelt ikke masse om det, men det kan være verdt å sjekke ut om det ikke er gjort i forbindelse med utredningen.

Ellers synes jeg svaret er rart, sånn uten å være lege :) mild dose blodfortynnende er jo generelt forbundet med få bivirkninger eller risiko, type albyl-e 75mg, og det er mange som får prøve det etter habituell abort.

Sender deg en klem - det er vondt når det går galt så mange ganger :( ❤️
 
Jeg ville også gått til en privat gynekolog for ny ny vurdering hvis jeg var deg. Ville også hørt om å få progesteron i samme slengen. Verken progesteron eller blodfortynnende skal være skadelig for fosteret, og mange får dette selvom de ikke finner noen årsak. Jeg får det i denne prøveperioden etter kun en MA.

Lykke til ❤️
 
Har du mulighet til å gå privat/ hos en annen gynekolog for en second opinion?
Og har dere tatt blodprøver for å sjekke kromosomer? Det er kanskje en del av utredningen. Vet ikke så mye om det, men kan være noe der som gjør at man mister flere ganger. Har også hørt om bakteriell vaginose som årsak til gjentatte MA her inne. Nå slenger jeg bare ut ting altså, vet generelt ikke masse om det, men det kan være verdt å sjekke ut om det ikke er gjort i forbindelse med utredningen.

Ellers synes jeg svaret er rart, sånn uten å være lege :) mild dose blodfortynnende er jo generelt forbundet med få bivirkninger eller risiko, type albyl-e 75mg, og det er mange som får prøve det etter habituell abort.

Sender deg en klem - det er vondt når det går galt så mange ganger :( ❤️
Jeg ville også gått til en privat gynekolog for ny ny vurdering hvis jeg var deg. Ville også hørt om å få progesteron i samme slengen. Verken progesteron eller blodfortynnende skal være skadelig for fosteret, og mange får dette selvom de ikke finner noen årsak. Jeg får det i denne prøveperioden etter kun en MA.

Lykke til ❤️

Tusen takk for svar begge to ❤️ har faktisk aldri tenkt tanken på å gå til en annen gynekolog. Tilhører jo fertilitetsseksjonen i Trondheim (offentlig) og tenkte jo de visste best. Men etter å ha lest litt her inne skal jeg jammen prøve meg hos en privat gynekolog også. Tusen takk for svar!! ❤️
 
Tror jeg ville gjort som de andre foreslår: å gå privat.
Veldig leit at du har mistet :-(
Mistet i MA selv i uke 12 i februar, foster døde allerede uke 6. Så mistet jeg i SA i august igjen, og var da til gynekolog privat. Hun satte meg på albyl-e 75 mg, for mente det ikke kunne skade. Hun kunne heller ikke love at det ville hjelpe, men sa at flere hadde lykkes med å bruke det, så da var det verdt å prøve i hvert fall.
 
Tror jeg ville gjort som de andre foreslår: å gå privat.
Veldig leit at du har mistet :-(
Mistet i MA selv i uke 12 i februar, foster døde allerede uke 6. Så mistet jeg i SA i august igjen, og var da til gynekolog privat. Hun satte meg på albyl-e 75 mg, for mente det ikke kunne skade. Hun kunne heller ikke love at det ville hjelpe, men sa at flere hadde lykkes med å bruke det, så da var det verdt å prøve i hvert fall.

Uff, takk det samme. Så umenneskelig å gå gjennom slike tap. Iallefall når norsk helsevesen ikke klarer å følge opp underveis og i ettertid slik en kunne tenkt seg.

Tusen takk for at du deler. Jeg skal absolutt forsøke privat. Vers hver en krone og hvert stikk om det kan hjelpe. ❤️
 
Uff, takk det samme. Så umenneskelig å gå gjennom slike tap. Iallefall når norsk helsevesen ikke klarer å følge opp underveis og i ettertid slik en kunne tenkt seg.

Tusen takk for at du deler. Jeg skal absolutt forsøke privat. Vers hver en krone og hvert stikk om det kan hjelpe. ❤️

Ja, det koster mer, men tenker det er verdt det også når/om vi kan få raskere og bedre hjelp :Heartred Har hatt to kjemiske i høst. Den ene begynte jeg med albyl-e på, men det hjalp ikke da. Neste nå i november tenkte jeg vente til sikker positiv test på digital, men rakk det ikke. Men ved neste sikre positive test skal jeg begynne på albyl-e og se om det kan hjelpe. Skal også ta blodprøver nå om en ukes tid for å sjekke hormonnivået. Jeg begynner å dra på årene - har rukket å bli 38.

Ønsker deg masse lykke til :Heartpink
 
Så leit at du har mistet :(
Jeg hadde to SA i fjor, og fikk null oppfølging... Fikk vite at man må miste en gang til for å få noe hjelp fra det offentlige.
Men det er helt sykt at du får så lite støtte etter 4 MA på rad! Det er stor uenighet i fagfeltet ang. støttemedisiner. Mange tror at de ikke hjelper, og gir ikke noe hvis alle prøver er normale. Men noen gynekologer (stort sett private) er mer åpne til å skrive ut progesteron og/eller blodfortynnende.
Personlig er jeg enig at effekten er kanskje ikke dokumentert godt nok. Og det er greit å vite, for å ikke ha falske forhåpninger at det finnes piller som kan fikse problemet fort og for alltid. Men. Moderne medisin har ingenting å tilby ved uforklarlig habituell abort, og mange har lite forståelse hvor tungt psykisk det kan være :shifty: Derfor synes jeg at det burde være lov for kvinnen å bestemme mer selv.
Jeg ble gravid på nytt, og denne gangen tar jeg progesteron... Aner ikke om det vil hjelpe, men det gir meg litt mer ro ihvertfall.

Ønsker deg masse lykke til :Heartred
 
Jordmor tipset meg om albyl e, hun sa at det ikke skadet å prøve. Det blir hvert fall ikke verre.
 
Back
Topp