Blodfortynnende etter fødsel

Augustspire

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Dere som har blitt anbefalt blodfortynnende etter vaginal fødsel, hvorfor? Og hvor lenge?

Jeg fikk egentlig beskjed om å ta Fragmin sprøyter i 10 dager etter fødsel. Pga. Stort blodtap og høy bmi. Det kunne dog ikke skrives ut blå resept så måtte betale alt selv, det ble vel 1600 kr tror jeg. Så det gadd jeg faktisk ikke!!

Det er høyere risiko å få blodpropp med stort blodtap. Pluss da høy bmi. Nye retningslinjer. Men når de ikke kan skrive blå resept kan de ikke akkurat forvente at folk har råd til å punge ut store summer.

De satt 2 på sykehuset da, så fikk ihvertfall ei litta boost :laughing002

(Jeg sa ifra til legen på barsel at jeg ikke ble å ta de altså) Har ikke fått beskjed om det de første 3 fødslene og da blødde jeg enda mer enn nå (fikk blodstopp medisiner i pvk) og det gikk jo bra alle gangene så hehe..

Fikk det med førstemann i 2016 pga høy BMI, fødte på Lillehammer sykehus. Husker ikke om det var 4 uker eller 6 uker jeg måtte ta det.

Fikk det ikke på Gjøvik sykehus i 2017 og 2020, men hadde samme BMI som i 2016 :sour: Jeg etterspurte det i 2017, men de sa jeg ikke skulle ha det.. Spent på om jeg får det denne gangen, samme BMI nå :wacky: Kan ikke føde på Gjøvik sykehus denne gangen. Må bli Lillehammer eller Elverum.

Måtte ta sprøyter i 2 uker etter fødsel mener jeg det var med førstemann pga høy bmi.
Måtte ikke etter fødselen av nr 2, ett og et halvt år etter, enda jeg hadde like høy bmi da. Spurte ikke om hvorfor.

Fikk det pga blodtap under fødsel og høy bmi , måtte vel ta det en uke etter fødsel om jeg husker riktig :)

Back
Topp